الكهف ١١
ترجمه
الكهف ١٠ | آیه ١١ | الكهف ١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ضَرَبْنَا عَلَی آذَانِهِمْ»: مراد این است که آنان را به خواب عمیقی فرو بردیم. مفعول (ضَرَبْنا) محذوف است که (حِجاباً) میباشد. «سِنِینَ»: سالها. مفعولفیه زمانی است. «عَدَداً»: شمار دار. متعدّد. صفت (سِنینَ) و به معنی ذاتَ عَدَدٍ، یا مفعول مطلق فعل مقدّری است، یعنی: تعدّد عَدَداً. «سِنِینَ عَدَداً»: سالیان دراز. سالهای سال.
تفسیر
- آيات ۹ - ۲۶ سوره كهف
- وجه اتصال ورابطه آياتى كه داستان اصحاب كهف را حكايت مى كنند با آياتقبل
- بيان اينكه اصحاب رقيم نام ديگر اصحاب كهف است
- مقصود از ((رحمت (( و((رشد(( در دعاى اصحاب كهف : ((ربنا اتنا من لدنك رحمة وهيىلنا من امرنا رشدا((
- معناى جمله : ((فضربنا على اذا نهم فى الكهف سنين عددا((
- معناى اينكه فرمود: سپس اصحاب كهف را بيدار كرديم ((لنعلم اى الحزبين احصى ((
- اقرار به توحيد پروردگار ونفى ربوبيت ارباب وآلهه در گفتگوى اصحاب كهف باخود
- جزئياتى از داستان اصحاب كهف كه از آيات استفاده مى شود
- وضعيت جغرافيايى غار اصحاب كهف وكيفيت قرار گرفتن اصحاب كهف در آن
- نظر مفسرين درباره موقعيت جغرافيائى غار ونقد وبررسى آن
- وجه اينكه با ديدن وضع اصحاب كهف قلب انسان مملواز رعب وترس مى شود
- بيان غايت وهدف از بعث (بيدار كردن ) اصحاب كهف
- چند وجه ديگر درباره غايت بعث اصحاب كهف (ليتسائلوا بينهم ...)
- معناى جمله : ((لبثنا يوما اوبعض يوم ((
- جمله : ((ربكم اعلم بما لبثتم (( انحصار علم حقيقى به معناى احاطه بر عين موجوداتوحوادث ، به خداى تعالى را افاده مى كند
- گفتگوى اصحاب كهف بعد از بيدار شدن درباره رفتن به شهر
- نگرانى اصحاب كهف از فاش شدن رازشان ودست يافتن كفار به آنان
- با اينكه تقيه وتظاهر به كفر از روى اضطرار جايز است سبب نگرانى وبيم اصحاب كهف چه بوده است ؟
- جوابهاى ديگرى كه به اشكال فوق داده شده است
- توضيح آيه : ((فقالوا ابنوا عليهم بنيانا...(( كه گفتگوومجادله مردم را درباره اصحاب كهف حكايت مى كند
- بيان دوگروه متنازع ومسئله مورد تنازع در (اذ يتنازعون بينهم امرهم )
- وجه دلالت بيدار شدن اصحاب كهف بعد از خواب چند صد ساله ، بر حق بودن معاد وقيامت
- وجه ديگرى براى جمله (اذ يتنازعون بينهم امرهم )
- مقصود از: ((الذين غلبوا على امرهم (( در آيه :((قال الذين غلبوا على امرهم ...((
- حكايت اختلاف مردم در عدد اصحاب كهف وبيان اينكه ايشان هفت نفر بوده اند
- عملى از هر عاملى موقوف به اذن ومشيت خداى تعالى است
- انسان بايد كار فردا را به مشيت خدا (ان شاء اللّه ) مشروط كند
- وجوه ديگرى كه درباره استثناء در آيه : ((ولاتقولنّ لشى ء انىفاعل ذلك غدا الاان يشاء الله (( گفته شده است
- معناى آيه : ((واذكر ربك اذا نسيت ...(( ووجوهى كه در معناى آن گفته شده است
- مشار اليه به هذا در (لاقرب من هذا رشدا) وسخن مفسرين درباره آن
- بيان عدد سالهاى اقامت اصحاب كهف در غار
- مدت اقامت اصحاب كهف در غار هم مورد اختلاف مردم بوده است
- ولايت مستقل منحصرا از آن خداست
- بحث روايتى
- روايتى كه مى گويد ((رقيم (( نام دولوح مسى بوده است
- روايتى در شرح داستان اصحاب كهف
- موارد وجهات اختلاف در روايات راجع به داستان اصحاب كهف
- روايات ديگرى پيرامون داستان اصحاب كهف
- چند روايت حاكى از اينكه اصحاب كهف مدتى تقيه مى كرده اند
- روايت مشهورى از ابن عباس در نقل داستان
- اشكالاتى كه به روايت ابن عباس (فوق الذكر) وارد است
- معناى ((رقيم (( در روايت ابن عباس وتطبيق آن با روايات ديگر
- رواياتى متضمن ذكر اسماء اصحاب كهف
- اصحاب كهف ياران حضرت مهدى (عج )اند
- گفتارى در چند فصل پيرامون اصحاب كهف وسر گذشت ايشان
- ۱ - داستان اصحاب كهف در تعدادى از روايات :
- ۱- دوسبب عمده وجود اختلاف شديد در مضامين روايات راجع به اصحاب كهف
- ۲ - داستان اصحاب كهف از نظر قرآن :
- ۳ - داستان از نظر غير مسلمانان
- ۴ - غار اصحاب كهف كجا است ؟
- ۱- غار ((افسوس (( در تركيه
- ۲- غار ((رجيب (( در اردن
- غارهاى ديگر كه اصحاب كهف را به آنها نسبت مى دهند
نکات آیه
۱- خداوند، با مسلّط کردن خواب بر اصحاب کهف، دعاى آنان را مستجاب کرد. (فقالوا ربّنا ءاتنا ... فضربنا على ءاذانهم) عبارت «ضربنا على اذانهم» کنایه از آن است که خداوند، خواب را بر آنان مسلّط کرد، به گونه اى که گوش آنان نمى شنید. و عطف جملهه «ضربنا» با حرف تفریع بر جملات قبل - که متضمن دعاى اصحاب کهف بود - گویاى آن است که تسلّط خواب بر ایشان، در مسیر اجابت دعاى آنان صورت گرفته است.
۲- فرو رفتن اصحاب کهف در خوابى عمیق و چندین ساله، به اراده خدا بود. (فضربنا على ءاذانهم فى الکهف سنین عددًا) «عدداً» مصدر و به معناى «معدودة» و یا «ذات عدد» است. توصیف «سنین» به این که داراى عدد و شمارش است - در نظر برخى از مفسران - به کثرت آن سال ها اشاره دارد; زیرا تعداد سال ها، اگر اندک باشد، نیاز به شمارش ندارد.
۳- حیات طولانى اصحاب کهف در خواب، از آیات الهى است. (کانوا من ءایتنا عجبًا ... فضربنا على ءاذانهم فى الکهف سنین عددًا)
۴- خداوند، با تصرّف در حسِّ شنوایى اصحاب کهف، آنان را در خوابى چندین ساله، در غار نگاه داشت. (فضربنا على ءاذانهم فى الکهف سنین عددًا)
۵- حسِّ شنوایى، رابطه نزدیکى با خواب انسان دارد.* (فضربنا على ءاذانهم فى الکهف سنین عددًا) به خواب بردن را با «زدن حجاب و مانع بر گوش ها» بیان کردن - که مفاد «ضربنا...» است - مى رساند که ارتباط تنگاتنگى میان خواب و حسِّ شنوایى وجود دارد.
۶- اراده الهى، حاکم بر روابط و عوامل طبیعى و مادّى حیات است. (فضربنا على ءاذانهم فى الکهف سنین عددًا)
۷- سیستم بدن انسان، براى زندگى طولانى و بدون تغذیه در خواب، قابلیت دارد.* (فضربنا على ءاذانهم فى الکهف سنین عددًا) از ظاهر آیات سوره کهف، برمى آید که اصحاب کهف، در آن سال هاى متمادى، زنده، ولى در خواب بودند.
۸- غار، محلِّ به خواب رفتن چند ساله اصحاب کهف (فضربنا على ءاذانهم فى الکهف سنین عددًا)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا ۳:
- اصحاب کهف: اجابت دعاى اصحاب کهف ۱; اصحاب کهف در غار ۸; خواب اصحاب کهف ۱، ۳; سنگینى گوش اصحاب کهف ۴; عمر اصحاب کهف ۳; قصه اصحاب کهف ۱، ۲، ۳، ۴، ۸; مدت خواب اصحاب کهف ۲، ۸; مکان خواب اصحاب کهف ۸; منشأ خواب اصحاب کهف ۲، ۴
- انسان: استعدادهاى بدن انسان ۷
- خدا: افعال خدا ۱، ۴; حاکمیت اراده خدا ۶; نقش اراده خدا ۲
- خواب: نقش خواب ۷
- شنوایى: حس شنوایى و خواب ۵
- عوامل طبیعى: حاکم عوامل طبیعى ۶
- عمر: زمینه طول عمر ۷