يوسف ٥٧
کپی متن آیه |
---|
وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا وَ کَانُوا يَتَّقُونَ |
ترجمه
يوسف ٥٦ | آیه ٥٧ | يوسف ٥٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آمَنُوا وَ کَانُوا یَتَّقُونَ»: ذکر این عبارت در قالب ماضی و مضارع بیانگر ثبات و استمرار بر ایمان و تقوا است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۳ - ۵۷ سوره يوسف
- توضيح مفردات و جملات آيه كريمه: «وَ قَالَ المَلِكُ...»
- مراد معبّران، كه به پادشاه مصر گفتند: «خواب تو، اضغاث احلام است»؟
- نکته های دقیق در آيه: «يُوسُفُ أيُّهَا الصِّدِّيقُ...»
- تعبير رؤياى پادشاه مصر، توسط يوسف «ع»
- نقد گفتار بيضاوى و صاحب المنار، درباره آيه تعبير خواب يوسف «ع»
- آزادی محترمانۀ يوسف «ع» از زندان، و آشکار شدن بی گناهی او، از هر زشتی
- چگونگی آشکار شدن پاکدامنی و بى گناهى يوسف «ع»
- معنای سخن يوسف «ع» که گفت: «من نفس خود را تبرئه نمی کنم»
- ارادۀ الهی بر عزت يافتن يوسف «ع»، بعد از همه سختی ها و توطئه ها
- بحث روايتى
- اشکالات دو روايت نبوى اهل سنت، درباره يوسف «ع»
- رواياتى در ذيل آیه: «ذَلِكَ لِيَعلَمَ أنِّى لَم أخُنهُ بِالغَيب»
نکات آیه
۱- پاداشهاى اخروى ، برتر و بهتر از پاداشهاى دنیوى است. (لانضیع أجر المحسنین. و لأجر الأخرة خیر)
۲- نیکوکاران علاوه بر بهره مند شدن از پاداش در حیات دنیا ، از پاداشهاى برتر اخروى نیز برخوردار خواهند شد. (لانضیع أجر المحسنین. و لأجر الأخرة خیر)
۳- تنگناى حیات دنیا و گنجایش محدود آن ، نمى تواند ظرفى مناسب براى تأمین پاداش نیکوکاران باشد. (و لانضیع أجر المحسنین. و لأجر الأخرة خیر للذین ... و کانوا یتقون)
۴- پاداشهاى اخروى ، نمودى از رحمت الهى است. (نصیب برحمتنا من نشاء ... و لأجر الأخرة خیر)
۵- دستیابى به اقتدار و سلطنت در زمین ، در قیاس با پاداشهاى اخروى ناچیز است. (کذلک مکّنّا لیوسف فى الأرض ... و لأجر الأخرة خیر)
۶- ایمان و ملازمت بر تقوا شرط بهره مندى از پاداشهاى اخروى است. (و لأجر الأخرة خیر للذین ءامنوا و کانوا یتقون) «کان» و مانند آن همراه مضارع حکایت از استمرار در زمان گذشته دارد. ملازمت به تقوا در برداشت فوق ، از نکته یاد شده استفاده گردیده است.
۷- ایمان بدون تقوا و تقوا بدون ایمان ، در برخوردار شدن از موهبتهاى اخروى کارساز نیست. (للذین ءامنوا و کانوا یتقون)
۸- ضرورت ایمان به قیامت و سراى آخرت و لزوم پرهیز از گناهان براى دستیابى به موهبتهاى اخروى (و لأجر الأخرة خیر للذین ءامنوا و کانوا یتقون) در آیه شریفه بیان نشده که متعلق ایمان (آمنوا) و تقوا (یتقون) چیست؟ به نظر مى رسد به قرینه «لأجرالأخرة» مراد از ایمان ، ایمان به آخرت و مراد از تقوا پرهیز از امورى باشد که مایه محرومیت از پاداشهاى اخروى است.
۹- یوسف(ع) نمونه اى بارز از مؤمنان تقواپیشه و باورداران به سراى آخرت (و لأجر الأخرة خیر للذین ءامنوا و کانوا یتقون) از مصداقهاى مورد نظر براى «الذین آمنوا ...» به قرینه آیات قبل ، یوسف(ع) است.
۱۰- یوسف(ع) در آخرت از پاداشى برتر و بهتر از آنچه در دنیا بدان دست یافت ، بهره مند خواهد شد. (و کذلک مکّنّا لیوسف فى الأرض ... و لانضیع أجر المحسنین. و لأجر الأخرة خیر ... و کانوا یتقون)
۱۱- پاداشهاى دنیوى و اخروى یوسف(ع) ، دستاورد ایمان و ملازمت او بر تقوا و پرهیزگارى بود. (و کذلک مکّنّا لیوسف ... و لأجر الأخرة خیر للذین ءامنوا و کانوا یتقون)
موضوعات مرتبط
- آخرت: مؤمنان به آخرت ۹
- احسان: اهمیت احسان ۲
- ایمان: آثار ایمان به آخرت ۸; اهمیت ایمان ۶; ایمان بى تقوا ۷; پاداش ایمان ۱۱
- پاداش: ارزش پاداش اخروى ۱، ۵; ارزش پاداش دنیوى ۱; پاداش اخروى ۴; شرایط پاداش اخروى ۶
- پاداشهاى خدا: مشمولان پاداشهاى خدا ۲
- تقوا: اهمیت تقوا ۶; پاداش تقوا ۱۱; تقواى بى ایمان ۷
- حکومت: ارزش حکومت ۵
- خدا: نشانه هاى رحمت خدا ۴
- زندگى: محدودیت زندگى دنیوى ۳
- قدرت: ارزش قدرت ۵
- گناه: آثار ترک گناه ۸
- مؤمنان: ۹
- متقین: ۹
- محسنان: پاداش اخروى محسنان ۲; پاداش دنیوى محسنان ۲; پاداش محسنان ۳; زندگى دنیوى محسنان ۲; محسنان و پاداش دنیوى ۳
- نعمت: موجبات نعمت اخروى ۷، ۸
- یوسف(ع): ایمان یوسف(ع) ۹، ۱۱; پاداش اخروى یوسف(ع) ۱۰، ۱۱; پاداش دنیوى یوسف(ع) ۱۰، ۱۱; تقواى یوسف(ع) ۹، ۱۱; فضایل یوسف(ع) ۹
منابع