الأعراف ٩٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن جزییات آیه)
کپی متن آیه
الَّذِينَ‌ کَذَّبُوا شُعَيْباً کَأَنْ‌ لَمْ‌ يَغْنَوْا فِيهَا الَّذِينَ‌ کَذَّبُوا شُعَيْباً کَانُوا هُمُ‌ الْخَاسِرِينَ‌

ترجمه

آنها که شعیب را تکذیب کردند، (آنچنان نابود شدند که) گویا هرگز در آن (خانه‌ها) سکونت نداشتند! آنها که شعیب را تکذیب کردند، زیانکار بودند!

ترتیل:
ترجمه:
الأعراف ٩١ آیه ٩٢ الأعراف ٩٣
سوره : سوره الأعراف
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَلَّذِینَ»: مبتدا است. خبر آن جمله (کَأَن لَّمْ یَغْنَوْا) می‌باشد. «لَمْ یَغْنَوْا»: بسر نبرده‌اند. نبوده‌اند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱- عذاب فرود آمده بر تکذیب کنندگان شعیب و کفرپیشگان مدین موجب نابودى آنان و تخریب آثار زندگانى در آن دیار شد. (الذین کذبوا شعیباً کأن لم یغنوا فیها) ضمیر در «فیها» به «دار» در آیه قبل برمى گردد و «غنى» مصدر «لم یغنوا» به معناى اقامت کردن و سکونت گزیدن است. بنابراین «کأن لم یغنوا» یعنى گویا قوم شعیب در دیارشان اقامت نکرده بودند. و این کنایه از نابودى دیار آنان است.

۲- تکذیب کنندگان انبیاى الهى و رسالتهاى آنان در خطر نابودى با نزول عذابى سخت و ویرانگر (الذین کذبوا شعیباً کأن لم یغنوا فیها)

۳- تکذیب کنندگان شعیب(ع)، خود به فرجام زیانبارى که براى مؤمنان پیش بینى مى کردند، گرفتار شدند. (لئن اتبعتم شعیباً إنکم إذاً لخسرین ... الذین کذبوا شعیباً کأن لم یغنوا فیها) حصرى که از ضمیر فصل استفاده مى شود حصر قلب است. یعنى بیان مى کند که پندار کفرپیشگان (زیانکارى مؤمنان) باطل است و خود آنان زیانکار هستند.

۴- هلاکت به عذابهاى الهى موجب خسارت انسان (کأن لم یغنوا فیها ... کانوا هم لخسرین)

۵- فرجام هر قوم و ملتى تعیین کننده زیانکارى و یا رستگارى آنان است. (کأن لم یغنوا فیها الذین کذبوا شعیباً کانوا هم لخسرین) خداوند، زیانکار بودن کفرپیشگان قوم شعیب را پس از تبیین فرجام شومشان بیان داشت تا به این نکته اشاره کند که فرجام هر قوم و ملتى تعیین کننده زیانکارى و یا رستگارى آن است.

۶- بیان فرجام شوم کفرپیشگان و تکذیب کنندگان رسولان الهى، روشى براى مبلغان دین براى شناساندن زیانکاران واقعى (الذین کذبوا شعیباً کانوا هم لخسرین) خداوند با بیان فرجام شوم کفرپیشگان، زیانکاران واقعى را به مردم معرفى کرد. بنابراین از راههاى معرفى کردن زیانکاران واقعى بیان فرجام شوم آنان است.

موضوعات مرتبط

  • انبیا: عذاب مکذبان انبیا ۲ ; فرجام مکذبان انبیا ۶ ; کیفر تکذیب انبیا ۲
  • اهل مدین: و مؤمنان ۳
  • تاریخ: عبرت از تاریخ ۶
  • تبلیغ: روش تبلیغ ۶
  • خدا: عذابهاى خدا ۴
  • رستگارى: ملاک تشخیص رستگارى ۵
  • زیان: عوامل زیان ۴ ; ملاک تشخیص زیان ۵
  • زیانکاران: ملاک تشخیص زیانکاران ۶
  • شعیب(ع): عذاب مکذبان شعیب(ع) ۱ ; فرجام مکذبان شعیب(ع) ۳ ; هلاکت مکذبان شعیب(ع) ۱
  • عذاب: آثار عذاب دنیوى ۱ ; مراتب عذاب ۱، ۲ ; موجبات عذاب دنیوى ۲
  • قوم شعیب: تاریخ قوم شعیب ۱، ۳
  • کافران: فرجام کافران ۶
  • مبلغان: مسؤولیت مبلغان ۶
  • مدین: عذاب کافران مدین ۱ ; هلاکت کافران مدین ۱
  • ملتها: فرجام ملتها ۵ صلامَّ در صلکمَّ اشاره به خلوص شعیب در خیرخواهیش دارد.

منابع