غافر ٣٣
ترجمه
غافر ٣٢ | آیه ٣٣ | غافر ٣٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَوْمَ»: بدل است ... «تُوَلُّونَ مُدْبِرِینَ»: (نگا: نمل / ، توبه / ، انبیاء / ) ... «عَاصِم» (نگا: یونس / ، هود / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۵۴ سوره مؤ من
- داستان ارسال موسى عليه السلام به سوى فرعون و گفتگوى فرعون درباره كشتن او
- موسى عليه السلام از شرّ هر متكبرّ بى ايمان به روز حساب به خدا پناه مى برد
- مؤ من آل فرعون ، فرعونيان را از قتل موسى عليه السلام نهى و نسبت به تصميم بر آنتوبيخ مى كند و بدانان هشدار مى دهد
- اشاره به وجه تسميه روز قيامت به يوم التناد
- مقصود از فرعون از اينكه به وزير خود گفت : يا هامان ابن لى صرحا ابلغ الاسباب ...
- بيان اركان دين حق و سبيل رشاد در سخنى كوتاه از مؤ منآل فرعون
- نفى شريك براى خداى سبحان با بيان اينكه شريك ادعايى فرعونيان براى خدا، نه دردنيا و نه درآخرت دعوتى ندارد
- اشاره به مقامات سه گانه عبوديت : توكل ، تفويض و تسليم
- نكاتى درباره كيفيت و مراحل تعذيب فرعونيان در عالم برزخ و قيامت
- محاجه ضعفاء آل فرعون با اقوياءشان درباره آتش جهنم و پاسخ آنها
- التماس دعاى دوزخيان از خزنه جهنم در خصوص تخفيف پاره اى از عذاب
- وجه اينكه خزنه جهنم در جواب التماس دعاى دوزخيان مى گويند: فادعوا و ما دعاءالكافرين الا فى ضلال
- رواياتى درباره ، تقيه ، تفويض امر به خدا، و اينكه فرعونيان هر صبح و شام برآتش عرضه مى شوند
نکات آیه
۱ - فرار بى نتیجه کافران، از کیفر و عذاب قیامت (یوم تولّون مدبرین)
۲ - در قیامت هیچ عامل نجات دهنده اى براى کافران، در برابر عذاب و قهر خداوند وجود ندارد. (یوم تولّون مدبرین ما لکم من اللّه من عاصم)
۳ - عذاب الهى کافران در قیامت، قطعى و گریزناپذیر است. (ما لکم من اللّه من عاصم)
۴ - هشدار مؤمن آل فرعون به فرعونیان، از دچار شدن آنان به عذاب گریزناپذیر الهى در قیامت در صورت کشتن موسى(ع) (یقوم إنّى أخاف علیکم ... یوم تولّون مدبرین ما لکم من اللّه من عاصم)
۵ - گمراه شده الهى، براى همیشه محروم از هدایت خواهد بود. (و من یضلل اللّه فما له من هاد)
۶ - هیچ کس، توانایى هدایت کردن گمراه شدگان الهى را ندارد. (و من یضلل اللّه فما له من هاد)
۷ - هشدار مؤمن آل فرعون به فرعونیان، درباره این که قتل موسى(ع) موجب گمراهى ابدى و علاج ناپذیر آنان خواهد شد. (أتقتلون رجلاً ... و من یضلل اللّه فما له من هاد) برداشت یادشده به خاطر این نکته است که هشدار مؤمن آل فرعون نسبت به گمراه شدن آنان در مورد قتل موسى(ع) انجام پذیرفت.
۸ - قتل پیامبران، جرمى نابخشودنى و موجب عذاب الهى و محرومیت ابدى از هدایت الهى است. (أتقتلون رجلاً ... و من یضلل اللّه فما له من هاد)
۹ - اعتقاد به روز قیامت، بازدارنده انسان از گناه و بزه کارى (چون آدم کشى) (إنّى أخاف علیکم یوم التناد . یوم تولّون مدبرین ما لکم من اللّه من عاصم) از این که مؤمن آل فرعون براى بازداشتن فرعونیان از کشتن موسى(ع)، مسأله معاد و حسابرسى اعمال بندگان را مطرح ساخت، مطلب یاد شده به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- آل فرعون: انذارهاى مؤمن آل فرعون ۴، ۷; قصه مؤمن آل فرعون ۴، ۷
- انبیا: آثار قتل انبیا ۸; گناه قتل انبیا ۸
- انذار: انذار از عذاب اخروى ۴
- انسان: عجز انسان ها ۶
- خدا: ویژگیهاى اضلال خدا ۵، ۶
- عذاب: فرار از عذاب اخروى ۱; موجبات عذاب ۸
- عقیده: آثار عقیده به قیامت ۹
- فرعونیان: انذار فرعونیان ۴، ۷; عوامل گمراهى فرعونیان ۷
- قتل: موانع قتل ۹
- قیامت: بى یاورى در قیامت ۲
- کافران: بى یاورى اخروى کافران ۲; حتمیت عذاب اخروى کافران ۲، ۳; فرار اخروى کافران ۱
- گمراهان: محرومیت گمراهان ۵، ۶
- گناه: گناه نابخشودنى ۸; موانع گناه ۹
- موسى(ع): آثار قتل موسى(ع) ۷; کیفر قتل موسى(ع) ۴
- هدایت: محرومان از هدایت ۵; موانع هدایت ۸