الأحزاب ٣٠
ترجمه
الأحزاب ٢٩ | آیه ٣٠ | الأحزاب ٣١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ»: گناه آشکارا. «ضِعْفَیْنِ»: دو برابر. دو چندان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۸ - ۳۵، سوره احزاب
- بيان آيات مربوط به همسران رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم )
- مخير كرد پيامبر اكرم (ص ) همسران خود را بين دو امر
- تنها ملاك سعادت و كرامت ((تقوى )) است و هيچ حسب و نسب از آن جمله همسرى پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) - ملاك نيست
- اشاره بر مضاعف بودن پاداش و كيفر، زنان پيامبر(ص ) در برابرعمل خوب و بد خود
- دستوراتى چند به همسران پيامبر اكرم (ص )
- ((اهل البيت )) و مخاطب آيه ((يريد الله ليذهب عنكم الرجساهل البيت و يطهركم تطهيرا)) چه كسانى هستند؟
- اثبات اينكه مراد از ((اهل البيت )) و مخاطب آيه تطهير، خمسه طيبه (پيغمبر، على ، فاطمه، حسن و حسين عليهم السلام ) هستند
- آيه تطهير بدنبال آيات مربوط به زنان پيامبرنازل شده است
- مفاد آيه تطهير عصمت اهل بيت (ع ) به اراده تكوينى خداوند است
- اشاره به فرق بين اسلام و ايمان و اشاره به اينكه در شريعت اسلام از نظر حرمت وكرامت بين زن و مرد فرق نيست
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به همسران پيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم )
- نام و مشخصات همسران و كنيزان رسول الله (ص )
- اغصار اهل بيت (ع ) در پنج تن بنقل از ام سلمه
- روايات متعدد درباره نزول آيه تطهير درباره پنج تن (عليهم السلام ) كه در زير كساىپيامبر(صلى الله عليه و آله و سلم ) جمع شده بودند
- رواياتى درباره اينكه رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) مدتى را هر صبح بهدر خانه على (عليه السلام ) مى آمد و ايشان رااهل البيت خطاب مى كرد و آيه تطهير را تلاوت مى فرمود
- چند روايت متضمن اينكه مقصود از اهل بيت رسول الله (صلى الله و آله و سلم ) همسران آنحضرت نيستند
نکات آیه
۱ - در صورتى که همسران پیامبر، آشکارا کار زشتى انجام دهند، کیفرشان دوچندان خواهد بود. (ینساء النبىّ من یأت منکنّ بفحشة مبیّنة یضعف لها العذاب ضعفین)
۲ - همسران پیامبر، به دلیل انتساب شان به پیامبر(ص)، از موقعیت ویژه اى برخوردارند. و إن کنتنّ تردن اللّه و رسوله ... فإنّ اللّه أعدّ للمحسنت منکنّ أجرًا عظیمًا ... من یأت منکنّ بفحشة مبیّنة یضعف لها العذاب ضعفین
۳ - موقعیت افراد، در برخوردارى شان از پاداش و کیفر الهى، نقش دارد. و إن کنتنّ تردن اللّه... فإنّ اللّه أعدّ... أجرًا عظیمًا... من یأت منکنّ بفحشة... یضعف لها العذاب
۴ - تظاهر به کارهاى ناشایست، موجب تشدید عذاب مى شود. (من یأت منکنّ بفحشة مبیّنة یضعف لها العذاب ضعفین)
۵ - انتساب به پیامبر(ص)، نه تنها موجب تخفیف کیفر گناهکار نمى شود، بلکه باعث تشدید آن هم مى گردد. (من یأت منکنّ بفحشة مبیّنة یضعف لها العذاب ضعفین و کان ذلک على اللّه یسیرًا) احتمال دارد ذکر «و کان ذلک على اللّه یسیراً» براى دفع یک توهّم باشد. آن توهّم این است: «موقعیت همسران پیامبر، به دلیل انتساب شان به آن حضرت، مانع از چنین عذابى مى شود». خداوند براى دفع این توهم پاسخ داده است که «چنین نیست و آن عذاب براى خداوند سهل و آسان است».
۶ - تشدید و دو چندان کردن کیفر گناه، بر خداوند، کارى آسان است. (من یأت منکنّ بفحشة مبیّنة یضعف لها العذاب ضعفین و کان ذلک على اللّه یسیرًا)
روایات و احادیث
۷ - «عن أبى جعفر(ع) قال: أجرها مرّتین و العذاب ضعفین کلّ هذا فى الأخرة حیث یکون الأجر یکون العذاب...;[۱] از امام باقر(ع) روایت شده که فرمود: پاداش دو برابر براى زنان پیغمبر، و عذاب دو برابر، هر دو در آخرت است. عذاب، در همان جا است که پاداش هست».
موضوعات مرتبط
- پاداش: پاداش مضاعف ۷; موجبات ازدیاد پاداش ۳
- خدا: آسانى افعال خدا ۶
- عمل: کیفر تظاهر به عمل ناپسند ۴
- کیفر: آسانى تشدید کیفر ۶; عوامل تشدید کیفر ۳، ۴، ۵; کیفر مضاعف ۱، ۷
- محمد(ص): آثار انتساب به محمد(ص) ۵; پاداش همسران محمد(ص) ۷; کیفر همسران محمد(ص) ۱، ۷; گناه همسران محمد(ص) ۱; موقعیت همسران محمد(ص) ۲
- موقعیت اجتماعى: نقش موقعیت اجتماعى ۳
- نظام جزایى :۳
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۲، ص ۱۹۳; نورالثقلین، ج ۴، ص ۲۶۸، ح ۷۶.