الفرقان ٧
ترجمه
الفرقان ٦ | آیه ٧ | الفرقان ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا لِهذاَ الرَّسُولِ»: این پیغمبر را چه شده است؟ چرا باید این پیغمبر؟ «لَوْلا»: چرا نباید که؟ این واژه در اینجا برای استفهام است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴ - ۲۰، سوره فرقان
- حكايت طعنه ها و افترائاتى كه كفار عرب در باره قرآن كريم بهرسول الله (صلى اللّه عليه و آله ) زدند
- تقرير و تبيين جوابى كه خداى تعالى به كفار داده(قل انزله الذى يعلم السرّ...)
- طعنه كفار به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) به اينكه او همچون سايرين غذا مى خوردو...
- جواب خداى تعالى به اين احتجاج و انكار كفار
- مراد از جنات و قصور در آيه شريفه
- مبداء و منشاء تكذيب رسول الله (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) انكار قيامت است
- مقايسه بين احوال دوزخيان و بهشتيان
- طرح يك اشكال و پاسخ به آن در ارتباط با مشيت مطلقاهل بهشت
- پاسخ معبودهاى كفار به سؤ ال خداى سبحان در قيامت از آنها..آيا شما اين بندگان مراگمراه كرديد؟
- معناى جمله ((كانوا قوما بورا)) كه در جواب آلهه به خداى سبحان آمده
- رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار
- پاسخ دوم به اشكال مشركين
- دو نكته
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((و قالوا ما لهذاالرسول ياكل الطعام ...)) و دو روايت درباره جهنم و ورود در آن
نکات آیه
۱ - تناول غذا، رفت و آمد و داد و ستد در بازار، ناسازگار با شأن رسالت و پیامبرى از دیدگاه مشرکان و کافران (و قال الذین کفروا ... و قالوا مالِ هذا الرسول یأکل الطعام و یمشى فى الأسواق)
۲ - پیامبر(ص) همچون دیگر انسان ها، نیازمند به غذا و مناسبات اقتصادى با مردم (مالِ هذا الرسول یأکل الطعام و یمشى فى الأسواق)
۳ - پیامبر(ص)، در متن جامعه خویش بود و روابط نزدیک و همسان با مردم داشت. (یأکل الطعام و یمشى فى الأسواق)
۴ - در پندار مشرکان، بشر بودن و همچون مردم عادى زیستن، ناسازگار با رسیدن به مقام نبوت و دریافت وحى از جانب خداوند (مالِ هذا الرسول یأکل الطعام و یمشى فى الأسواق) برداشت فوق، از اسم استفهام «ما» - که در این جا براى اظهار تعجب است - استفاده مى شود.
۵ - نزول فرشته اى براى همراهى با پیامبر(ص) جهت انذار مردمان، انتظار بى جاى کافران (و قالوا ... لولا أُنزل إلیه ملک فیکون معه نذیرًا)
۶ - نزول فرشته اى بر پیامبر(ص) براى همراهى با او در انذار مردمان، شرط پذیرش رسالت پیامبر(ص) و درستى آن از نظر کافران بود. (لولا أُنزل إلیه ملک فیکون معه نذیرًا)
۷ - مشرکان صدراسلام، معتقد بودند که تنها فرشتگان مى توانند واسطه میان خدا و بشر باشند و نه انسان. (قالوا ... لولا أُنزل إلیه ملک فیکون معه نذیرًا)
۸ - انذار و اخطار به مردمان، از اهداف مهم و محورى رسالت پیامبر(ص) (لولا أُنزل إلیه ملک فیکون معه نذیرًا) این که کافران تنها مسأله انذار را به عنوان هدف و محور رسالت پیامبر(ص) و فرشتگان یادآور شدند، مى تواند حاکى از حقیقت یاد شده باشد.
۹ - انجام رسالت الهى (انذار مردمان) در دیدگاه مشرکان، تنها در خور شأن فرشتگان بود، نه در توان انسان. (و قالوا مالِ هذا الرسول ... لولا أُنزل إلیه ملک) برداشت فوق، از آن جا است که مشرکان به خاطر غذا خوردن و رفت و آمد پیامبر(ص) در بازار، او را شایسته پیامبرى نمى دانستند و خواستار نزول فرشته اى براى همیارى با آن حضرت بودند.
۱۰ - حضور در متن جامعه و داشتن روابط نزدیک و همسان با مردم، امرى ازرشمند و ستوده براى رهبران الهى و سازگار با مقام پیامبرى (و قالوا مالِ هذا الرسول یأکل ... لولا أُنزل إلیه ملک فیکون معه نذیرًا)
موضوعات مرتبط
- انبیا: تغذیه انبیا ۱; مردمى بودن انبیا ۱۰; معامله انبیا ۱
- انسان: انذار انسان ها ۵، ۶; اهمیت انذار انسان ها ۸; مسؤولیت انذار انسان ها ۹
- رسولان خدا ۷:
- رهبران دینى : مردمى بودن رهبران دینى ۱۰
- کافران: بینش کافران ۱، ۴، ۹; توقعات بیجاى کافران ۵; شرایط ایمان کافران ۶; عقیده کافران صدراسلام ۷
- محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۵، ۶; اهداف محمد(ص) ۸; بشر بودن محمد(ص) ۲; تغذیه محمد(ص) ۲; خاستگاه محمد(ص) ۳; روابط اجتماعى محمد(ص) ۳; روابط اقتصادى محمد(ص) ۲; مردمى بودن محمد(ص) ۳; نزول ملائکه بر محمد(ص) ۵، ۶; نیازهاى مادى محمد(ص) ۲
- مردم دارى: ارزش مردم دارى ۱۰
- ملائکه: انذارهاى ملائکه ۵، ۶; نقش ملائکه ۷، ۹
- نبوت: مکذبان نبوت بشر ۴
- نیازها: نیاز به طعام ۲