الشعراء ٢٢٧
ترجمه
الشعراء ٢٢٦ | آیه ٢٢٧ | الشعراء ٢٢٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنتَصَرُوا»: کمک کردند و یاری دادند. مراد دفاع از اسلام و مؤمنان و پاسخ به هجاء باطل کافران با هجاء حق است. «مُنقَلَبٍ»: مرجع، بازگشت (نگا: کهف / ). «یَنقَلِبُونَ»: برمیگردند. بازگشت میکنند (نگا: شعراء / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فَقَدْ کَذَّبُوا فَسَيَأْتِيهِمْ... (۰)
يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ... (۲) وَ إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِ... (۱) نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ (۱) عَلَى قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ... (۲) بِلِسَانٍ عَرَبِيٍ مُبِينٍ (۰) وَ مَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّيَاطِينُ (۰) وَ مَا يَنْبَغِي لَهُمْ وَ مَا... (۰) إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - ارزش شعر، در پرتو ایمان، عمل صالح و یاد خداوند (و الشعراء یتّبعهم الغاون ... إلاّ الذین ءامنوا... و ذکروا اللّه کثیرًا )
۲ - ارجمندى شاعران مؤمن و نیک کردارِ پیوند خورده با یاد خدا، در پیشگاه پروردگار (و الشعراء یتّبعهم الغاون ... إلاّ الذین ءامنوا... و ذکروا اللّه کثیرًا)
۳ - ساحت شاعران مؤمن، مبرّا از خیال پردازى، گزافه گویى و گفتار بدون عمل (و الشعراء... فى کلّ واد یهیمون... یقولون ما لایفعلون . إلاّ الذین ءامنوا)
۴ - ایمان و اعتقاد به پروردگار یگانه، مایه رهایى انسان از وادى حیرت و سرگردانى در عقیده و عمل (ألم تر أنّهم فى کلّ واد یهیمون ... إلاّ الذین ءامنوا)
۵ - شعر در پرتو ایمان، به دور از گمراهى و گمراه گرى است. (و الشعراء یتّبعهم الغاون ... إلاّ الذین ءامنوا)
۶ - ایمان آمیخته به عمل صالح، داراى ارزش در بینش الهى (إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
۷ - شعر ارزشمند، پیامدار یاد خدا و دفاع از مظلوم (و ذکروا اللّه کثیرًا و انتصروا من بعد ما ظلموا)
۸ - هنر شعر، از ابزار کارآمد مبارزه با ظلم و ستمگران و حمایت از مظلومان (و انتصروا من بعد ما ظلموا)
۹ - تبلیغ یاد خدا، ارزش هاى عقیدتى و عملى و عدالت خواهى، اصیل ترین محتواى شعر ارزشى (و الشعراء یتّبعهم الغاون ... إلاّ الذین ءامنوا... و انتصروا من بعد ماظلموا)
۱۰ - یاد خدا و عدالت خواهى از بارزترین نمودهاى ایمان و عمل صالح (إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت و ذکروا اللّه کثیرًا و انتصروا من بعد ما ظلموا)
۱۱ - استفاده کافران از شعر، در هجو ارزش هاى الهى و پیامبر(ص) (و ذکروا اللّه کثیرًا و انتصروا من بعد ما ظلموا) قیدهاى «ذکروا اللّه کثیراً» و «انتصروا من بعد ما ظلموا» مى تواند نشانگر این باشد که شاعران جاهلى، ارزش هاى الهى و شخص پیامبر(ص) و مسلمانان را هجو مى کردند و خداوند ضمن تشویق شاعران مسلمان به تبلیغ ارزش هاى الهى (و ذکروا اللّه کثیراً)، مقابله به مثل را نیز براى آنان تجویز کرده است (وانتصروا من بعد ما ظلموا).
۱۲ - تشویق شاعران مسلمان از سوى خداوند به مقابله به مثل کردن با شاعران کفرپیشه هجوگو (و انتصروا من بعد ما ظلموا)
۱۳ - تهدید ظالمان و کفرپیشگان از سوى خدا به کیفرى حتمى و نه چندان دور (و سیعلم الذین ظلموا أىّ منقلب ینقلبون)
۱۴ - ترویج باطل و مبارزه با دین در قالب شعر، ظلم بوده و داراى عقوبتى سخت است. (و الشعراء یتّبعهم الغاون ... و سیعلم الذین ظلموا أىّ منقلب ینقلبون)
موضوعات مرتبط
- ارزشها: تبلیغ ارزشها ۹; ملاک ارزشها ۵
- ایمان: آثار ایمان ۱، ۲، ۵; آثار ایمان به توحید ۴; ملاک ارزش ایمان۶; نشانه هاى ایمان ۱۰
- تبلیغ: آثار تبلیغ باطل ۱۴; ابزار تبلیغ ۹; ظلم تبلیغ باطل ۱۴
- خدا: تشویقهاى خدا ۱۲; تهدیدهاى خدا ۱۳
- خیال پردازى: تنزیه از خیال پردازى ۳
- دین: آثار دین ستیزى ۱۴; ظلم دین ستیزى ۱۴
- ذکر: آثار ذکر خدا ۱، ۲; ذکر خدا در شعر ۱، ۷، ۹; عوامل ذکر خدا ۱۰
- سرگردانى: عوامل نجات از سرگردانى ۴
- شاعران: تشویق شاعران مؤمن ۱۲; تنزیه شاعران مؤمن ۳; شاعران مؤمن و خیال پردازى ۳; شاعران مؤمن و سخن بى عمل ۳; فضایل شاعران ذاکر ۲; فضایل شاعران صالح ۲; فضایل شاعران مؤمن ۲
- شعر: ارزش شعر ۵; ایمان در شعر ۱، ۵; شرایط ارزش شعر ۱; شعر ارزشمند ۹; ظلم شعر باطل ۱۴; عمل صالح در شعر ۱; عدالتخواهى در شعر ۹; کیفر شعر باطل ۱۴; ملاک ارزش شعر ۷; نقش شعر ۸
- ظالمان: ابزار مبارزه با ظالمان ۸; تهدید ظالمان ۱۳; حتمیت کیفر ظالمان ۱۳
- ظلم: ابزار ظلم ستیزى ۸
- عدالتخواهى: تبلیغ عدالتخواهى ۹; عوامل عدالتخواهى ۱۰
- عقیده: آثار عقیده به توحید ربوبى ۴
- عمل صالح: آثار عمل صالح ۱، ۲; ارزش عمل صالح ۶; نشانه هاى عمل صالح ۱۰
- کافران: تهدید کافران ۱۳; حتمیت کیفر کافران ۱۳; روش برخورد کافران ۱۱; کافران و ارزشها ۱۱; کافران و شعر ۱۱; کافران و محمد(ص) ۱۱; مقابله به مثل با کافران ۱۲
- کیفر: مراتب کیفر ۱۴; موجبات کیفر ۱۴
- گمراهى: عوامل گمراهى ۵
- مظلوم: ابزار حمایت از مظلوم ۸; دفاع از مظلوم در شعر ۷
- هجوسرایان: مقابله به مثل با هجوسرایان ۱۲