الفرقان ١٤
ترجمه
الفرقان ١٣ | آیه ١٤ | الفرقان ١٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ثُبُوراً کَثِیراً»: مراد واویلاها و نالههای پشت سر یکدیگر و ای مرگ و ای مرگهای مکرّر است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴ - ۲۰، سوره فرقان
- حكايت طعنه ها و افترائاتى كه كفار عرب در باره قرآن كريم بهرسول الله (صلى اللّه عليه و آله ) زدند
- تقرير و تبيين جوابى كه خداى تعالى به كفار داده(قل انزله الذى يعلم السرّ...)
- طعنه كفار به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) به اينكه او همچون سايرين غذا مى خوردو...
- جواب خداى تعالى به اين احتجاج و انكار كفار
- مراد از جنات و قصور در آيه شريفه
- مبداء و منشاء تكذيب رسول الله (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) انكار قيامت است
- مقايسه بين احوال دوزخيان و بهشتيان
- طرح يك اشكال و پاسخ به آن در ارتباط با مشيت مطلقاهل بهشت
- پاسخ معبودهاى كفار به سؤ ال خداى سبحان در قيامت از آنها..آيا شما اين بندگان مراگمراه كرديد؟
- معناى جمله ((كانوا قوما بورا)) كه در جواب آلهه به خداى سبحان آمده
- رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار
- پاسخ دوم به اشكال مشركين
- دو نكته
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((و قالوا ما لهذاالرسول ياكل الطعام ...)) و دو روايت درباره جهنم و ورود در آن
نکات آیه
۱ - استغاثه و درخواست تکذیب کنندگان قیامت براى رهایى از آتش جهنم نتیجه بخش نبوده و عذابشان ادامه خواهد یافت. (لاتدعوا الیوم ثبورًا وحدًا و ادعوا ثبورًا کثیرًا) برداشت یاد شده مبتنى بر این نکته است که مقصود از درخواست هلاکت، در حقیقت کنایه از نجات از وضع بسیار سخت دوزخ است; نه مرگ و نابودى واقعى.
۲ - درخواست تکذیب کنندگان قیامت براى مرگ و هلاکت خویش، بى نتیجه بوده و آنان براى همیشه در آتش خشمگین جهنم خواهند سوخت. (بل کذّبوا بالساعة ... لاتدعوا الیوم ثبورًا وحدًا و ادعوا ثبورًا کثیرًا) برداشت فوق، مبتنى بر این است که مقصود از «و ادعوا ثبوراً کثیراً» کنایه از این باشد که چون درخواست کافران براى مرگ و یا نجات، پذیرفته نمى شود و باید تا ابد در آتش بسوزند. از این رو از روى استهزا به آنان گفته مى شود: بسیار درخواست هلاکت[و یا نجات] کنید.
۳ - تکذیب کنندگان قیامت، علاوه بر گرفتارى به کیفر جسمانى (سوختن)، به کیفر روانى (تحقیر و استهزا) نیز مبتلا خواهند شد. (و إذا أُلقوا منها مکانًا ضیّقًا ... لاتدعوا الیوم ثبورًا وحدًا و ادعوا ثبورًا کثیرًا) جمله «لاتدعوا...» - به جاى جواب مناسب با «دعوا هنالک ثبوراً» - مى تواند براى تحقیر و استهزاى آنان باشد.
۴ - تکذیب کنند قیامت، در آتش دوزخ همواره در حال مرگ و زندگى بوده و به دفعات بى شمار مى میرند و زنده مى شوند. (لاتدعوا الیوم ثبورًا وحدًا و ادعوا ثبورًا کثیرًا) از دیدگاه مفسران، این که به کافران گفته مى شود: «درخواست هلاکت بار خود را بسیار تکرار کنند» یا به خاطر این است که آنان به دفعات زنده مى شوند، و باز مى میرند. پس باید براى هر بار زنده شدن و عذاب شدن، درخواست مرگ کنند و یا به این سبب است که عذاب الهى کافران متعدد و گوناگون است. پس باید آنان براى هر یک از آنها، درخواست مرگ کنند. برداشت یاد شده مبتنى بر دیدگاه اول است.
۵ - جهنم، داراى انواع عذاب هلاکت بار براى تکذیب کنندگان قیامت (لاتدعوا الیوم ثبورًا وحدًا و ادعوا ثبورًا کثیرًا)
موضوعات مرتبط
- جهنم: اقسام عذابهاى جهنم ۵; جاودانان در جهنم ۲; درخواست نجات از جهنم ۱; مراتب عذاب جهنم ۵
- جهنمیان: ردّ استغاثه جهنمیان ۱; زندگى جهنمیان ۴; مرگ جهنمیان ۴
- قیامت: استهزاى اخروى مکذبان قیامت ۳; تحقیر اخروى مکذبان قیامت ۳; تداوم عذاب مکذبان قیامت ۱; ردّ خواسته هاى مکذبان قیامت ۱، ۲; عذاب روحى مکذبان قیامت ۳; عذاب مکذبان قیامت ۳، ۵; مکذبان قیامت در جهنم ۱، ۴، ۵
- مرگ: درخواست مرگ ۲