الصافات ١٤٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۰۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

از آنان بپرس: آیا پروردگارت دخترانی دارد و پسران از آن آنهاست؟!

پس، از ايشان بپرس، آيا دختران براى پروردگار تو و پسران براى آنهاست
پس، از مشركان جويا شو: آيا پروردگارت را دختران و آنان را پسران است؟!
پس تو از این مشرکان (که فرشتگان را دختران خدا می‌خوانند) بپرس که آیا خدا را فرزندان دختر است و آنان را پسر؟
[مشرکان سبک مغز می گویند: فرشتگان، دختران خدایند] پس از آنان بپرس که آیا دختران برای پروردگار تو هستند و پسران برای ایشان؟!
از ايشان بپرس: آيا دختران از آن پروردگار تو باشند و پسران از آن ايشان؟
از آنان بپرس که آیا پروردگار تو را دختران است و خود ایشان را پسران؟
از ايشان بپرس، آيا پروردگار تو را دختران باشد و آنان را پسران؟!- مشركان مى‌گفتند كه فرشتگان دختران خدايند-.
از آنان (که ساکن مکّه بوده و به دنبال خرافات راه افتاده و معتقدند که فرشتگان دختران خدایند) بپرس که آیا دختران از آنِ پروردگار تو باشند و پسران از آنِ خودشان؟ (آیا این عادلانه است؟).
پس، از مشرکان جویای رأیی نوین شو. آیا پروردگارت را دختران و آنان را پسران است‌؟!
پس بپرسشان آیا پروردگار تو را است دختران و ایشان را است پسران‌


الصافات ١٤٨ آیه ١٤٩ الصافات ١٥٠
سوره : سوره الصافات
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْبَنَاتُ»: مراد فرشتگان است که بنا به عقیده تباه خود می‌گفتند: فرشتگان دختران خدایند (نگا: بقره / نحل / ، نجم / ). البتّه پسر و دختر در پیشگاه خدا ارزش یکسان دارند و معیار شخصیّت هر دو پاکی و تقوا است. ولی استدلال قرآن در اینجا به اصطلاح از باب «ذکر مسلّماتِ خصم» است که مطالب طرف را بگیرند و به خود او باز گردانند. نظیر این معنی (نگا: نجم / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر(ص)، مأمور زیر سؤال بردن عقاید مشرکان (فاستفتهم ألربّک البنات)

۲ - عقیده مشرکان به وجود دختران براى خداوند (ألربّک البنات)

۳ - برترى پسر بر دختر در دیدگاه مشرکان صدراسلام (ألربّک البنات و لهم البنون) برداشت یاد شده با توجه به این نکته تاریخى است که مشرکان، فرزند پسر را بر دختر ترجیح مى دادند; ولى در عین حال معتقد بودند که خداوند دختر را برگزیده است. از این رو خداوند چنین طرز تفکرى را محکوم کرده است.

۴ - انتساب دختر به خدا، در عین عقیده به برتر بودن پسر بر دختر، عملى نابخردانه و به دور از منطق (فاستفتهم ألربّک البنات و لهم البنون)

۵ - تصور غلط مشرکان درباره خداوند متعال و کوچک شمردن منزلت او (فاستفتهم ألربّک البنات و لهم البنون) انتساب دختر به خداوند و برگزیدن پسر براى خود، با این عقیده باطل که پسر بر دختر ترجیح دارد، نشانگر این حقیقت است که مشرکان، تصور درستى از خدا و معارف الهى نداشتند و منزلت خدا را کمتر از منزلت بشر مى دانستند.

۶ - انتساب عملى بدون رجحان و برترى به خداوند، نسبتى نابه جا به او و نشانه نشناختن منزلت او است. (فاستفتهم ألربّک البنات و لهم البنون)

۷ - عقیده به وجود دختر براى خدا، ناسازگار با عقیده به ربوبیت او است. (فاستفتهم ألربّک البنات و لهم البنون) برداشت یاد شده از تصریح به اسم «ربّ» در آیه شریفه، به دست مى آید.

موضوعات مرتبط

  • افترا: افترا به خدا ۶
  • پسر: برترى پسر ۳، ۴
  • جاهلیت: عقیده مشرکان جاهلیت ۲
  • خدا: آثار جهل به خدا ۶; استخفاف خدا ۵; اسناد جاهلانه به خدا ۶; انتساب دختر به خدا ۲، ۷; بى منطقى انتساب دختر به خدا ۴
  • دختر: ارزش دختر ۳
  • عقیده: عقیده به ربوبیت خدا ۷; عقیده به فرزنددارى خدا ۲، ۷
  • عمل: عمل جاهلانه ۴
  • محمد(ص): رسالت محمد(ص) ۱
  • مشرکان: بینش مشرکان صدراسلام ۳; بینش غلط مشرکان ۵; پرسش از عقیده مشرکان ۱

منابع