روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۹۳
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، بَابُ غُسْلِ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ دُخُولِ الْحَمَّامِ وَ آدَابِهِ وَ مَا جَاءَ فِي التَّنْظِيفِ وَ الزِّينَة
و روي حنان بن سدير عن ابيه قال قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۹۲ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۹۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۵۶
حنان بن سدير از پدرش روايت كرده كه گفت: من و پدرم و جدّم و عمويم در مدينه وارد حمّامى شديم در قسمت رخت كن با مردى روبرو شديم، و او بما گفت: از كدام طايفهايد؟ گفتيم از مردم عراق هستيم پرسيد از كدام ناحيه عراق؟ جواب داديم كوفى هستيم، گفت: مرحبا بر شما اى أهل كوفه خوش آمديد، شما محرميد مانند جامه زيرين و نزديك و چسبيده به تن، نه لباس بالا پوش. (منظور درجه ايمان و اخلاص و تقرّب ايشان به اهل بيت (ع) است يعنى شما از خواص شيعيان ما هستيد). بعد افزود: چه مانعى دارد كه لنگ ببنديد؟ همانا رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: ديدن عورت مؤمن بر مؤمن ديگر حرام است، سدير گويد: عمويم فرستاد قطعه كرباسى آوردند و آن را چهار تكه كرد و بعد هر يك از ما يكى را برداشته بخود بسته و با آن داخل حمّام شديم. هنگامى كه ما در گرمخانه بوديم آن شخص روى به جدّم نموده و گفت: اى مرد كه ريشت سياه و سفيد شده چه چيز تو را از خضاب كردن باز ميدارد؟ جدّم باو گفت: من بخدمت كسى رسيدهام يا كسى را دريافتم كه از من و تو بهتر بود و خضاب نميكرد، آن شخص پرسيد: او كيست كه از من بهتر بوده است؟ جدّم گفت: من خدمت عليّ بن أبى طالب عليه السّلام را درك كردهام و او خضاب نميكرد، پس آن شخص سر بزير افكنده عرق ميريخت و گفت: راست و درست ميگوئى، سپس گفت: اى مرد اگر خضاب كنى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله خضاب ميفرمود و او برتر از على عليه السّلام بود، متابعت از پيامبر (ص) كردهاى و اگر هم نكنى باز به علىّ عليه السّلام تأسّى كردهاى، سدير گويد: هنگامى كه از حمّام خارج شديم در رخت كن در باره آن شخص جستجو و پرسش كرديم، متوجّه شديم كه او علىّ بن الحسين (امام سجّاد) عليهما السّلام و همراه او فرزندش محمد (امام باقر) عليه السّلام بوده است. از اين خبر معلوم مىشود كه جايز است امام فرزندش را همراه خود بحمّام برد نه كسى كه امام نيست و اين بدان جهت است كه امام در كوچكى و بزرگيش معصوم است و نظر او به عورت هيچ كس نميافتد نه در حمّام و نه در جاى ديگر.