القدر ٤
ترجمه
القدر ٣ | آیه ٤ | القدر ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَنَزَّلُ»: پیاپی نازل گردید. این فعل میتواند به معنی ماضی باشد (نگا: جزء عمّ شیح محمّد عبده). «الرُّوحُ»: جبرئیل. نزول فرشتگان و سردسته ایشان جبرئیل به کره زمین، جهت دعای خیر و طلب آمرزش برای کسانی است که شب زندهداری مینمایند و به عبادت میپردازند و از خدا طلب مرحمت و مغفرت میکنند. «مِن کُلِّ أَمْرٍ»: برای هر کاری. حرف (مِنْ) به معنی لام است. یعنی برای انجام امور. یا این که به معنی باء مصاحبت است. یعنی: هر خیر و برکتی را با خود به ارمغان میآورند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۵، سوره قدر
- مفاد آيه : ((انّا انزلنا فى ليلة القدر)) اينست كه همه قرآن در شب قدرنازل شده است
- وجه تسميه شب قدر، تقدير و احكام يك سال در شب قدر، يكى از شب هاى رمضان است و هرسال تكرار مى شود
- مراد از بهتر بودن شب قدر از هزار شب ، و منظور ازتنزّل ملائكه و روح به اذن پروردگارشان ((من كلّ امر))
- روايتى دالّ بر اينكه سوره قدر براى تسليت بهرسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) كه در رؤ يا بنى اميه را بر منبر خود ديده بودنازل شده
- رواياتى درباره بهتر بودن شب قدر از هزار ماه ، تقدير امور ونزول ملائكه و روح در آن شب
نکات آیه
۱ - شب قدر، زمان فرود آمدن فرشتگان و روح به زمین است. (تنزّل الملئکة و الروح فیها) به قرینه سیاق آیات مراد از فعل «تنزّل» - که در اصل تتنزّل بوده و به جهت تخفیف یکى از «تاء»هاى آن حذف شده است - فرود آمدن به زمین است.
۲ - روح نازل شونده در شب قدر، هم ردیف فرشتگان نبوده و موجودى برتر از آنان است. (تنزّل الملئکة و الروح فیها) «عطف» نشانه تغایر است و مى تواند از قبیل ذکر خاص، بعد از عام و نشانه عظمت باشد. برداشت یاد شده به هر دو احتمال نظر دارد.
۳ - شب قدر و نزول ملائکه و روح در آن، امرى پیوسته است و به سالى خاص محدود نیست. (تنزّل) فعل «تنزّل»، مضارع است و هر مضارعى که مفاد آن در گذشته نیز انجام گرفته باشد بر استمرار دلالت دارد.
۴ - نزول ملائکه و روح در شب قدر، نشانه شرافت آن بر هزار ماه (خیر من ألف شهر . تنزّل الملئکة و الروح فیها)
۵ - فرود آمدن فرشتگان و روح در شب قدر، با اذن خداوند و رخصت او است. (تنزّل الملئکة و الروح فیها بإذن ربّهم)
۶ - خداوند، مالک و مدبّر امور فرشتگان و روح است. (ربّهم) «ربّ» در لغت عرب، بر «مالک»، «مولى»، «مدبّر» و «مربّى» اطلاق مى شود.
۷ - فرشتگان و روح، تسلیم خداونداند و کارهاى آنان به اذن او انجام مى گیرد. (تنزّل الملئکة و الروح فیها بإذن ربّهم)
۸ - فرود فرشتگان و روح به زمین در شب قدر، تدبیرى الهى برخاسته از ربوبیت خداوند است. (بإذن ربّهم) واژه «ربّ»، بیانگر برداشت یاد شده است.
۹ - تقدیر امور جهان در شب قدر، وابسته به نزول ملائکه و روح به زمین است. (تنزّل ... من کلّ أمر) «أمر»، ممکن است مفرد «اُمور» باشد. در این صورت مراد امورى خواهد بود که در شب قدر، تقدیر مى شود و ملائکه و روح براى تدبیر آن امور، به زمین نازل مى شوند. حرف «من» در این احتمال، براى بیان علّت غائى است; یعنى، «لأجل کلّ أمر أراد اللّه قضائه».
۱۰ - فرمان هاى خداوند، برانگیزاننده ملائکه و روح براى نزول به زمین در شب قدر (تنزّل ... من کلّ أمر) حرف «من» - که در برداشت یاد شده براى ابتداى غایت دانسته شده است - بیانگر آن است که سبب را بیان مى کند و دلالت دارد نزول ملائکه، برخاسته از فرمان هاى خداوند است; به گونه اى که هر یک از آن فرمان ها، انگیزه اى مستقل براى نزول آنها است. مراد از «أمر» - که در این برداشت، مفرد «أوامر» گرفته شده است - فرمانى است که آیه «إنّما أمره إذا أراد شیئاً أن یقول له کن فیکون» (یس، آیه ۸۲)، ناظر به آن است.
روایات و احادیث
۱۱ - «عن أبى بصیر قال: کنت مع أبى عبداللّه(ع) ... فقلت: جعلت فداک ألیس الروح جبرئیل؟ قال: جبرئیل من الملائکة و الروح خلق أعظم من الملائکة ألیس اللّه یقول: «تنزّل الملائکة و الروح»;[۱] از ابى بصیر روایت شده که گفت: در محضر امام صادق(ع) بودم ... به ایشان گفتم: فدایت شوم آیا روح [همان]جبرئیل نیست؟ فرمود: جبرئیل از ملائکه است و روح مخلوقى است که عظمت او از ملائکه بیشتر است; مگر نه این است که خداوند مى فرماید: تنزّل الملائکة و الروح».
۱۲ - «عن محمّد بن علىّ(ع) أنّه قال فى قول اللّه تعالى «تنزّل الملائکة و الروح فیها» قال: تنزّل فیها الملائکة و الکتبة إلى السّماء الدّنیا فیکتبون ما یکون فى السنة من امور ما یصیب العباد...;[۲] از امام باقر(ع) روایت شده که درباره سخن خداى تعالى «تنزّل الملائکة و الروح فیها» فرمود: فرشتگان و نویسندگان [اعمال] به نزدیک ترین آسمان نازل مى شوند و آنچه را در طول سال [آینده]به وجود خواهد آمد، از امورى که به بندگان مى رسد، مى نویسند».
۱۳ - «عن النبىّ(ص) أنّه قال: إذا کان لیلة القدر تنزّل الملائکة الذین هم سکان سدرة المنتهى و منهم جبرئیل فَیَنْزِل جبرئیل(ع) و معه اَلْوِیَةٌ ینصب لواء منها على قبرى و لواء على بیت المقدّس و لواء فى المسجدالحرام و لواء على طور سیناء و لایدع فیها مؤمناً و لا مؤمنة إلاّ سلم علیه;[۳] از پیامبر(ص) روایت شده که فرمود: زمانى که شب قدر فرا رسد، فرشتگان ساکن «سدرة المنتهى» - که از جمله آنان جبرئیل است - نازل مى شوند. پس جبرئیل [بر زمین ]فرود مى آید در حالى که پرچم هایى همراه او است. پرچمى را بر سر قبر من و پرچمى را در بیت المقدس و پرچمى را در مسجدالحرام و پرچمى را بر طور سینا برپا مى کند و در آن شب، هیچ مرد و زن مؤمنى را فروگذار نمى کند; مگر این که بر او سلام مى کند».
موضوعات مرتبط
- آفرینش: تقدیر آفرینش ۹
- انگیزش: عوامل انگیزش ۱۰
- جبرئیل: نزول جبرئیل ۱۳
- خدا: آثار اذن خدا ۵، ۷; تدبیر خدا ۶، ۸; مالکیت خدا ۶; نقش اوامر خدا ۱۰; نقش ربوبیت خدا ۸
- روح(اسم خاص): آثار نزول روح(اسم خاص) ۹; آثار نزول روح(اسم خاص) در شب قدر ۴; انقیاد روح(اسم خاص) ۷; تداوم نزول روح(اسم خاص) در شب قدر ۳; زمان نزول روح(اسم خاص) ۱; عظمت روح(اسم خاص) ۲، ۱۱; مالک روح(اسم خاص) ۶; مدبر روح(اسم خاص) ۶; مراد از روح(اسم خاص) ۱۱; منشأ نزول روح(اسم خاص) ۱۰; نزول روح(اسم خاص) در شب قدر ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۰
- شب قدر: تداوم شب قدر ۳; تقدیر در شب قدر ۹، ۱۲; نشانه هاى فضیلت شب قدر ۴; نقش شب قدر ۱
- کارگزاران خدا :۷
- ملائکه: آثار نزول ملائکه ۹; آثار نزول ملائکه در شب قدر ۴; انقیاد ملائکه ۷; تداوم نزول ملائکه در شب قدر ۳; زمان نزول ملائکه ۱; مالک ملائکه ۶; مدبر ملائکه ۶; منشأ نزول ملائکه ۱۰; نزول ملائکه در شب قدر ۵، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۳