يس ٧٩
ترجمه
يس ٧٨ | آیه ٧٩ | يس ٨٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَنشَأَهَا»: آنها را آفرید و پدیدار کرد (نگا: انعام / ، عنکبوت / ). «هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ»: خدا بسیار آگاه از اعمال و اقوال هر مخلوقی است. خدا هر نوع آفرینشی را بسیار خوب میداند، و در بازآفرینی کسی در نمیماند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ أَنَ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لاَ رَيْبَ... (۰)
أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ خَلَقَ... (۲) خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ... (۱) وَ قَالُوا أَ إِذَا کُنَّا عِظَاماً وَ... (۲) وَ يَقُولُ الْإِنْسَانُ أَ إِذَا مَا... (۲) لَقَدْ وُعِدْنَا نَحْنُ وَ آبَاؤُنَا... (۱) أَ فَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ... (۳) وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ... (۳)
تفسیر
- آيات ۶۶ - ۸۳ سوره يس
- تهديد كفار به گرفتن چشمان و دگرگون ساختن خلقتشان
- توضيح اينكه فرمود: ما به پيامبر شعر نياموختيم و شاعرى شايسته او نيست و ما علمناهالشعر و ما ينبغى له
- مقصود از اينكه فرمود: انسان مالك چهارپايان است
- معناى جمله : وهم لهم جند محضرون كه درباره احضار مشركين و آلهه شان در قيامت است
- استبعاد معاد توسط مشركين و جواب خداى تعالى به اين استبعاد
- اقوال مختلف درباره خلقت مثل در آيه : اوليس الذى خلق السموات والارض بقادر على انيخلق مثلهم ...
- توضيحى در مورد تغير و تبدل متوالى بدن و عدم تغير وتبدل نفس و روح
- توضيح مفاد آيه شريفه : انما امره اذا اراد شيئا انيقول له كن فيكون ... و بيان مراد از امر و قول در آن
- رد گفتار بعضى كه كن را از مقوله لفظ دانسته اند
- معناى ملكوت و اينكه ملكوت هر چيزى به دست خدا است
- رواياتى درباره بيگانه بودن پيامبر صلى الله عليه و آله از شعر و شاعرى
- اعاده و احياء اموات
- و اراده قول خداوند
نکات آیه
۱ - آفرینش نخستین انسان ها، دلیل و شاهدِ امکانِ برپایى قیامت و توانایى خدا بر احیاى مجدد انسان ها (قل یحییها الذى أنشأها أوّل مرّة)
۲ - پیامبراسلام(ص)، مأمور پاسخ گویى به شبهات کافران و منکران معاد با استدلال و برهان (قال من یحىِ العظم و هى رمیم . قل یحییها الذى أنشأها أوّل مرّة)
۳ - توانایى بر آفرینش هر چیزى، دلیل و شاهد امکانِ آفرینش مجدد آن است. (قل یحییها الذى أنشأها أوّل مرّة) برداشت یاد شده از آن جا است که خداوند در پاسخ به کسانى که احیاى مجدد انسان ها را غیر ممکن مى دانستند، مسأله آفرینش آغازین را مطرح کرده است. بنابراین از این پاسخ مى توان قانون کلى یاد شده را به دست آورد.
۴ - معاد انسان، در قالب جسمِ داراى استخوان مى باشد. (قال من یحىِ العظم و هى رمیم . قل یحییها الذى أنشأها أوّل مرّة) برداشت یاد شده از آن جا است که ضمیر مؤنث «یحییها» به «عظام» بازمى گردد و خداوند، احیاى مجدد انسان را، به احیاى استخوان هاى او و حیات دار شدن آنها دانسته است.
۵ - خداوند، به همه مخلوقات جهان هستى آگاه است. (و هو بکلّ خلق علیم) «خلق» هم مى تواند به معناى «مخلوق» (مصدر به معناى اسم مفعول) و هم در معناى مصدرى آن (آفرینش) به کار رفته باشد. گفتنى است که برداشت یاد شده مبتنى بر کار برد نخست است.
۶ - خداوند، بر آفرینش و پدید آوردن هر چیزى آگاه و توانا است. (و هو بکلّ خلق علیم)
۷ - آگاهى خداوند بر آفرینش و پدید آوردن هر چیزى، دلیل و نشانه امکان برپایى قیامت و توانایى خداوند بر احیاى مجدد انسان ها (و هو بکلّ خلق علیم) جمله «و هو بکلّ خلق علیم» ادامه استدلال براى امکان معاد و رد شبهه منکران قیامت است; یعنى، بعید شمردن برپایى قیامت، ممکن است ناشى از این شبهه باشد که چگونه اجزاى پوسیده و پراکنده بشر، شناسایى و جمع خواهد شد. خداوند در پاسخ آن، مسأله علم مطلق خویش بر آفرینش جهان هستى را یادآور شده است.
موضوعات مرتبط
- انسان: خلقت اولیه انسان ها ۱
- برهان: اهمیت برهان ۲
- خالقیت: آثار قدرت در خالقیت ۳; خالقیت و معاد ۳
- خدا: آثار علم خدا ۷; خالقیت خدا ۶; دلایل قدرت خدا ۱; علم خدا ۶; قدرت خدا ۶، ۷; وسعت علم خدا ۵
- قیامت: دلایل قیامت ۷
- کافران: پاسخ شبهات کافران ۲
- محمد(ص): احتجاج محمد(ص) ۲; رسالت محمد(ص) ۲
- مردگان: احیاى اخروى مردگان ۱; احیاى مردگان ۷
- معاد: پاسخ شبهات مکذبان معاد ۲; دلایل معاد ۱، ۷; معاد جسمانى ۴