فاطر ١٩
از الکتاب
ترجمه
فاطر ١٨ | آیه ١٩ | فاطر ٢٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأعْمی وَ الْبَصِیرُ»: مراد جاهل و عالم، و گمراه و راهیاب است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۲۶ سوره فاطر
- توضيح اينكه فقر و نياز منحصر در انسان و غنا و بى نيازى منحصر در خداى تعالىاست انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد
- پاسخ به اين اشكال كه چرا فقر در آيه منحصر به مردم شده است :
- معناى آيه : ولا تزروازرة وزراخرى ...
- تمثيل هايى براى بيان حال و اعمال مؤ من و كافر
- سخنى پيرامون عموم انذار و اينكه هيچ امتى كه در آن پيغمبرى ظهور نكرده باشد نبوده است وان من امة الاخلافيها نذير
- رواياتى در ذيل جمله : و لا تزروازرة وزراخرى و آيه : و ما انت بمسمع من فى القبور
نکات آیه
۱ - انسان جاهل و کوردل با انسان عالم و روشن بین، از نظر شخصیت و سرنوشت، برابر و هم سنگ نیستند. (و ما یستوى الأعمى و البصیر) واژه «أعمى» و «بصیر» در آیه شریفه، کنایه از کوردلى و روشن بینى است.
۲ - علم و روشن بینى، از فضایل و ارزش هاى انسانى و الهى (و ما یستوى الأعمى و البصیر)
۳ - کافران، مردمى کوردل و تاریک بین و مؤمنان، انسان هایى روشن ضمیر و اهل بصیرت (و ما یستوى الأعمى و البصیر) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که آیه شریفه، درصدد بیان تمثیل براى وضعیت مؤمنان و کافران است.
۴ - برابر و هم سنگ نبودن کافران با مؤمنان (و ما یستوى الأعمى و البصیر)
موضوعات مرتبط
- ارزشها :۲
- بصیرت: ارزش بصیرت ۲; اهل بصیرت ۳; سرنوشت اهل بصیرت ۱; شخصیت اهل بصیرت ۱
- جاهلان: سرنوشت جاهلان ۱; شخصیت جاهلان ۱
- علم: ارزش علم ۲
- علما: سرنوشت علما ۱; شخصیت علما ۱
- قیاس: قیاس باطل ۴
- کافران: قیاس کافران با مؤمنان ۴; کوردلى کافران ۳
- کوردلان :۳ سرنوشت کوردلان ۳ ۱; شخصیت کوردلان ۳ ۱
- مؤمنان: بصیرت مؤمنان ۳