هود ٢٤
کپی متن آیه |
---|
مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ کَالْأَعْمَى وَ الْأَصَمِ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَ فَلاَ تَذَکَّرُونَ |
ترجمه
هود ٢٣ | آیه ٢٤ | هود ٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْفَرِیقَیْنِ»: دو گروه. دو دسته. مراد این است که همان گونه که شخص کور و کر با شخص بینا و شنوا در پیداکردن راه و تشخیص آن از چاه، یکی نیست، پویندگان راه یزدان، و روندگان راه شیطان هم برابر و یکسان نیستند. «مَثَلاً»: حال و وضع. تمییز یا حال فاعل است و یا این که صفت مصدر محذوف (إِسْتِواءً) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَ وَ مَنْ کَانَ مَيْتاً... (۱) وَ مَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَ... (۳) وَ مَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَ لاَ... (۲) لاَ يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَ... (۱) وَ مَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَ لاَ... (۳)
وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ... (۱) وَ لاَ الظُّلُمَاتُ وَ لاَ النُّورُ (۰) وَ لاَ الظِّلُ وَ لاَ الْحَرُورُ (۰) إِنْ أَنْتَ إِلاَّ نَذِيرٌ (۰) إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱۷ - ۲۴ سوره هود
- معناى «بيّنه»، و موارد اطلاق و استعمال آن
- اقوال مفسران، در معناى شاهد، در آیه: «وَ يَتلُوهُ شَاهِدٌ مِنهُ»
- قرآن، چيز نوظهورى نيست و پيش از آن، كتاب موسى «ع» نازل شده
- مراد از اين كه مشرکان در قيامت، بر پروردگارشان عرضه مى شوند
- تمامى منحرفان از راه حق، ستمكار و افترا زننده بر خدا هستند
- وجوهى كه در معناى جملۀ «وَ مَا كَانُوا يَستَطِيعُونَ السَّمعَ وَ مَا كَانُوا يُبصِرُون» گفته شده
- معناى «خسران نفس»، و اين كه كفار در آخرت، «زیانکارترین» هستند
- معناى «اجابت»، و مراد از «إخبات» برخی از مؤمنان، به سوى خدا
- بحث روايتى: (روایاتی ذیل آیات گذشته)
- رد سخن مغرضانه صاحب المنار، در تفسیر «شاهد»
نکات آیه
۱- حالت مشرکان و کافران به قرآن ، همانند انسان کور و کر است. (مَثل الفریقین کالأعمى والأصمّ)
۲- حالت موحدان و مؤمنان به قرآن ، همانند انسانهاى بینا و شنواست. (مَثل الفریقین کالأعمى والأصمّ والبصیر والسمیع)
۳- گرایشهاى شرک آلود و انکار حقانیت قرآن ، نشانه ناشنوایى ضمیر و کورى دل است. (مَثل الفریقین کالأعمى والأصمّ والبصیر والسمیع)
۴- بینایى و شنوایى باطنى انسان (توانایى درک و فهم حقایق) گرایش دهنده او به توحید ، ایمان به قرآن و انجام اعمال صالح (مَثل الفریقین کالأعمى والأصمّ والبصیر والسمیع)
۵- مؤمنان و موحدان، هرگز همسان کافران و مشرکان نخواهند بود، همان طور که بینایان و شنوایان هم طراز کران و کوران نمى باشند. (هل یستویان مثلاً)
۶- خداوند ، فراخوان مردم به فهمیدن معارف و حقایق و توجه داشتن به آنها (أفلاتذکّرون) متعلق «تذکّرون» مى تواند مطلق حقایق و معارف باشد و مى تواند خصوص حقایقى باشد که در آیه مورد بحث بود. برداشت فوق براساس احتمال اول است. قابل ذکر است که استفهام در «أفلاتذکّرون» به داعى امر و ترغیب ایراد شده است; یعنى، حقایق را بفهمید و بدانها توجه داشته باشید.
۷- خداوند ، فراخوان مردم به فهمیدن امتیاز مؤمنان بر کافران و توجه داشتن به آن (هل یستویان مثلاً أفلاتذکّرون)
موضوعات مرتبط
- ایمان: عوامل ایمان به قرآن ۴
- بصیرت: آثار بصیرت ۴; اهل بصیرت ۲
- حقایق: آثار درک حقایق ۴; دعوت به درک حقایق ۶
- خدا: دعوتهاى خدا ۶، ۷
- ذکر: ذکر فضایل مؤمنان ۷
- شنوایى: آثار شنوایى ۴
- عمل صالح: موجبات عمل صالح ۴
- قرآن: آثار تکذیب قرآن ۳; مثالهاى قرآن ۱، ۲
- کافران: سرزنش کافران ۱، ۵
- کرى: نشانه هاى کرى ۳
- کوردلى: نشانه هاى کوردلى ۳
- گرایشها: آثار گرایشهاى باطل ۳; عوامل گرایش به توحید ۴; گرایش به کفر ۳
- مؤمنان: برترى مؤمنان بر کافران ۵; برترى مؤمنان بر مشرکان ۵; درک برترى مؤمنان ۷; دعوت به درک مؤمنان ۷; فضایل مؤمنان ۲، ۵
- مثالهاى قرآن: تمثیل به انسانهاى بصیر ۲; تمثیل به انسانهاى شنوا ۲; تمثیل به کر ۱; تمثیل به کور ۱; مثل کافران ۱; مثل مؤمنان ۲; مثل مشرکان ۱; مثل موحدان ۲
- مردم: دعوت مردم ۷
- مشرکان: سرزنش مشرکان ۱، ۵
- موحدان: برترى موحدان بر کافران ۵; برترى موحدان بر مشرکان ۵; فضایل موحدان ۲، ۵
منابع