الأعراف ١٠٥
ترجمه
الأعراف ١٠٤ | آیه ١٠٥ | الأعراف ١٠٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«حَقِیقٌ عَلَی»: سزاوار من است که. سعی من در این است که. واژه (عَلی) به معنی (ب) یا (فی) است. «بَیِّنَةٍ»: معجزه بزرگ. دلیل مهمّ و روشن. نشانه سترگ.
تفسیر
- آيات ۱۰۳ - ۱۲۶، سوره اعراف
- بيان آيات مربوط به بعثت موسى عليه السلام به سوى فرعون
- گفتگوى موسى (عليه السلام ) با فرعون
- تبديل عصاى موسى (ع ) به اژدها و بيضاء گشتن دست آن حضرت
- احضار ساحران ، عكس العمل فرعون و فرعونيان در برابر موسى عليه السلام
- معارضه ساحران با موسى (ع ) و تسليم شدنشان در برابر آن حضرت
- فرعون بعد از ايمان آوردن ساحران آنان را به توطئه و تبانى قبلى با موسى (ع ) متهمو آنان را تهديد مى كند
- پاسخ سحره به تهديدات فرعون : انّا ربنا منقلبون ...
- بحث روايتى (روايات عجيبه در مورد داستان حضرت موسى و فرعون و بيان ضعف آنها)
نکات آیه
۱- موسى(ع) در حضور فرعون خویشتن را از هر گونه افترا بر خداوند مبرّا دانست. (حقیق على أن لا أقول على اللّه إلا الحق)
۲- پیامبران الهى حریص بر راستگویى و حقگویى درباره خداوند (حقیق على أن لا أقول على اللّه إلا الحق) اعلام رسالت و سپس بیان این حقیقت که موسى سخنى جز حق به خدا نسبت نمى دهد، بیانگر این است که حقگویى درباره خدا اقتضاى رسالت است. بنابراین همه پیامبران الهى داراى این ویژگى هستند. گفتنى است کلمه «حقیق» به معناى «سزاوار» است و چون به «على» متعدى شده است، مى تواند معناى «حریص» در آن تضمین شده باشد ; یعنى: إنى حریص على کذا حقیقاً به.
۳- سخنان رسولان الهى درباره خداوند و هر آنچه به وى نسبت مى دهند، سراسر حق و حقیقت است. (حقیق على أن لا أقول على اللّه إلا الحق)
۴- موسى(ع) و دیگر رسولان الهى برخوردار از عصمت در ابلاغ رسالتهاى الهى (حقیق على أن لا أقول على اللّه إلا الحق)
۵- موسى(ع) براى اثبات رسالت الهى خویش برخوردار از دلیلى روشن بود. (قد جئتکم ببینة من ربکم) «با» در «ببینة» به معناى مصاحبت است. بنابراین جمله «قد جئتکم ببینة» یعنى من با دلیلى روشن به سوى شما آمدم.
۶- دلایل و معجزات موسى(ع)، موهبتى الهى پیشاروى فرعونیان و نشأت گرفته از مقام ربوبى خداوند (قد جئتکم ببینة من ربکم)
۷- فرعون و بزرگان دربارش در انتظار بینه اى از سوى موسى بر حقانیت ادعاى خویش (قد جئتکم ببینة من ربکم) برداشت فوق بر این اساس است که «قد» در «قد جئتکم» براى توقع باشد.
۸- ربوبیت خداوند بر تمام هستى و نیز بر فرعون و بزرگان دربارش، مورد تأکید موسى در محاوراتش با فرعون (إنى رسول من رب العلمین ... قد جئتکم ببینة من ربکم)
۹- موسى(ع) در راستاى رهاسازى بنى اسرائیل از فرعون خواست تا از مهاجرت آنان با وى جلوگیرى نکند. (فأرسل معى بنى إسراءیل)
۱۰- رهاسازى بنى اسرائیل از نظام فاسد فرعونى، از وظایف الهى موسى(ع) (فأرسل معى بنى إسراءیل) تفریع جمله «فأرسل ... » بر «إنى رسول ... » حکایت از آن دارد که رهایى بنى اسرائیل از رسالتهاى الهى موسى بوده است. یعنى به امر خداوند موظف به انجام این کار بود، نه به تصمیم شخصى خویش
۱۱- موسى(ع) علاوه بر رسالت رهبرى بنى اسرائیل را نیز از جانب خداوند عهده دار بود. (إنى رسول من رب العلمین ... فأرسل معى بنى إسراءیل)
۱۲- بنى اسرائیلِ زمان موسى(ع) در سیطره نظام فاسد فرعونى (فأرسل معى بنى إسراءیل)
۱۳- رهاسازى انسانها از اسارت نظامهاى فسادگر و غیر توحیدى، ارزشى الهى (فأرسل معى بنى إسراءیل)
موضوعات مرتبط
- ابلاغ رسالت: عصمت در ابلاغ رسالت ۴
- ارزشها:۱۳
- انبیا: حقانیت سخنان انبیا ۳ ; حقگویى انبیا ۲ ; صداقت انبیا ۲ ; عصمت انبیا ۴ ; فضایل انبیا ۲
- انسان: ارزش نجات انسان ها ۱۳
- بنى اسرائیل: دوران موسى(ع) ۱۲ ; رهبران بنى اسرائیل ۱۱ ; نجات بنى اسرائیل ۹، ۱۰ ; هجرت بنى اسرائیل ۹
- حکومت: نجات از حکومت فاسد ۱۳
- خدا: افترا بر خدا ۱ ; تنزیه خدا ۱ ; ربوبیت خدا ۶، ۸ ; عطایاى خدا ۶
- فرعون: انتظارات فرعون ۷ ; فرعون و موسى(ع) ۷ ; فساد حکومت فرعون ۱۰، ۱۲
- فرعونیان: انتظارات فرعونیان ۷ ; فرعونیان و موسى(ع) ۷
- مفسدان: نجات از مفسدان ۱۳
- موسى(ع): تنزیه موسى(ع) ۱ ; خواسته هاى موسى(ع) از فرعون ۹ ; دلایل حقانیت موسى(ع) ۵ ; دلایل نبوت موسى(ع) ۵ ; رسالت موسى(ع) ۱۱ ; رهبرى موسى(ع) ۱۱ ; عصمت موسى(ع) ۴ ; قصه موسى(ع) ۱، ۹، ۱۰ ; محدوده رسالت موسى(ع) ۱۱ ; مسؤولیت موسى(ع) ۱۰ ; معجزه موسى(ع) ۶، ۷ ; موسى(ع) و فرعون ۱، ۸، ۹ ; موسى(ع) و فرعونیان ۶