المائدة ٥٦
ترجمه
المائدة ٥٥ | آیه ٥٦ | المائدة ٥٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«حِزْب»: جمعیّتی که دارای یک ایده و مرام باشند و به سوی هدف واحدی مردمان را فرا خوانند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۶ - ۵۵ ، سوره مائده
- اثبات اينكه اين دو آيه شريفه درباره امام على (ع )نازل شده و متضمن تنصيص بر ولايت و خلافت آن حضرت مى باشد.
- مراد از ((ولى )) در آيه شريفه ناصر نيست بلكه ولايت به معناى محبت و دوستى است
- اشكالات بعضى مفسرين معاند بر دلالت آيات شريفه : ((انما وليكم الله ...)) برولايت اميرالمؤ منين (ع ) و رد آن اشكالات
- مواردى كه جمع بر مفرد اطلاق شده است
- در صدر اسلام ((زكات )) در معناى لغوى (انفاقمال ) به كار مى رفته ، نه در خصوص زكات واجب
- معانى و موارد استعمال كلمه ((ولايت )) و مشتقات آن
- چهار دسته آيات شريفه درباره : ولايت تكوينى خدا، ولايت تشريعى خدا، ولايترسول الله (ص ) و ولايت امام على (ع )
- (رواياتى درباره صدقه دادن امام على (ع ) انگشترى خود را درحال ركوع و نزول آيات گذشته در اين شاءن )
- حديث ولايت اميرالمؤ منين عليه السلام بر روايت ابورافع
- سه روايت در شاءن نزول (انما وليكم الله و رسوله ...) از كتاب تفسير عياشى
- حديثى گرانبها از امام هادى (ع ) كه مشتمل بر حديث ثقلين و ولايت اميرالمؤ منين (ع ) است
- حديث ولايت و فضائل اميرالمؤ منين (ع ) به روايت ابوذر غفارى
- روايات ديگى در اين زمينه از مائب اهل سنت
- فضائل اميرالمؤ منين از زبان عمروعاص در جواب نامه معاويه !
- خاتمه سخن در شاءن نزول دو آيه مورد بحث
نکات آیه
۱- پذیرندگان ولایت و سرپرستى خدا، پیامبر (ص) و مؤمنان واجد شرایط، از زمره حزب اللّه (یاران و پیروان خدا) (و من یتول اللّه و رسوله و الذین ءامنوا فان حزب اللّه هم الغلبون) «الذین ءامنوا» اشاره به مؤمنانى است که در آیه قبل توصیف شدند.
۲- دوستداران خدا، پیامبر (ص) و مؤمنان، از زمره حزب خدا (و من یتول اللّه و رسوله و الذین ءامنوا فان حزب اللّه هم الغلبون) بدان احتمال که «تولى» به معناى دوست داشتن باشد.
۳- پذیرش ولایت خداوند، پیامبر (ص) و مؤمنان شایسته ولایت، انفکاک ناپذیر و وابسته به یکدیگر (و من یتول اللّه و رسوله و الذین ءامنوا) عطف «رسوله» و «الذین ءامنوا» بر «اللّه» بدون تکرار فعل (یتول)، مى رساند که ولایت آنها بهم پیوسته بوده و رویگردانى از ولایت هر یک به منزله اعراض از ولایت تمامى آنها مى باشد. مفرد آوردن کلمه «ولىّ» در آیه قبل این معنا را تأیید مى کند.
۴- پیروزى حتمى تنها از آن حزب اللّه (یاران و پیروان خدا) است. (فان حزب اللّه هم الغلبون) ضمیر فصل «هم»، دلالت بر حصر دارد.
۵- پیروزى اهل ایمان در گرو همبستگى آنان بر محور ولایت الهى (فان حزب اللّه هم الغلبون) به اصحاب و یارانى که همفکر شخصى باشند و از وى پیروى کنند، حزب آن شخص مى گویند. (لسان العرب.)
۶- اطاعت از خدا و رسول و مؤمنان واجد شرایط، محور تشکل حزب اللّه (و من یتول اللّه و رسوله و الذین ءامنوا فان حزب اللّه هم الغلبون)
۷- رهبرى و تشکیلات، داراى نقشى عمده در دستیابى به پیروزى (و من یتول اللّه و رسوله و الذین ءامنوا فان حزب اللّه هم الغلبون)
۸- ناکامى و شکست، سرنوشت حتمى پذیرندگان ولایت یهود، نصارا و دیگر کافران (و من یتول اللّه و رسوله و الذین ءامنوا فان حزب اللّه هم الغلبون) حصر در جمله «فان حزب اللّه ...» مى تواند ناظر به پندار غلط کسانى باشد که براى مصون ماندن از شکست احتمالى مسلمانان (نخشى ان تصیبنا دائرة) در صدد ایجاد روابط دوستى و ولایى با کافران بودند.
۹- حزب خدا، رهیده از بیم و نگرانى نسبت به سرنوشت خویش و مطمئن به آینده اى پیروز (فان حزب اللّه هم الغلبون)
موضوعات مرتبط
- اتحاد: آثار اتحاد ۵
- پیروزى: شرایط پیروزى ۵ ; عوامل پیروزى ۷
- حزب اللّه:۱، ۲، ۶ اطمینان حزب اللّه ۱، ۲، ۶ ۹ ; پیروزى حزب اللّه ۱، ۲، ۶ ۴ ; شجاعت حزب اللّه ۱، ۲، ۶ ۹
- خدا: آثار ولایت خدا ۵ ; اطاعت از خدا ۶ ; ولایت خدا ۱، ۳
- دوستان خدا:۲
- دوستان محمد (ص):۲
- دوستان مؤمنان:۲
- رهبرى: نقش رهبرى ۷
- سازماندهى: اهمیت سازماندهى ۷
- شکست: زمینه شکست ۸
- کافران: آثار ولایت کافران ۸
- محمّد (ص): اطاعت از محمّد (ص) ۶ ; ولایت محمّد (ص) ۱، ۳
- مسیحیان: قبول ولایت مسیحیان ۸
- مؤمنان: اتحاد مؤمنان ۳ ; اطاعت از مؤمنان ۶ ; پیروزى مؤمنان ۵ ; ولایت مؤمنان ۱، ۳
- یهود: قبول ولایت یهود ۸