الشعراء ١٩٢
ترجمه
الشعراء ١٩١ | آیه ١٩٢ | الشعراء ١٩٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّهُ»: همانا قرآن. «تَنزِیلُ»: مصدر است و به معنی اسم مفعول است، یعنی مُنَزَّل و فرو فرستاده (نگا: انعام / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
الْعَزِيزِ الْحَکِيمِ (۱) تَنْزِيلٌ مِنَ الرَّحْمٰنِ... (۰)
قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوّاً... (۱) وَ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِکْرٍ مِنَ... (۰) رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ... (۰) إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - قرآن، کتابى نازل شده از جانب خداوند (و إنّه لتنزیل ربّ العلمین) مراد از ضمیر در «إنّه»، مى تواند قرآن باشد و یا بیان سرگذشت امت هاى کفرپیشه تاریخ باشد. برداشت یاد شده بر پایه احتمال اول است.
۲ - تعلق اراده الهى بر نازل کردن تدریجى قرآن (و إنّه لتنزیل ربّ العلمین) به کارگیرى واژه «تنزیل» به جاى «إنزال»، مى تواند اشاره به مطلب یاد شده داشته باشد.
۳ - قرآن، مظهر ربوبیت خداوند (و إنّه لتنزیل ربّ العلمین)
۴ - رشد و تکامل آدمیان، هدف الهى در نازل کردن قرآن (و إنّه لتنزیل ربّ العلمین) «ربّ» به معناى تربیت کننده است و «تربیت» ایجاد حالتى در شىء پس از حالت قبل است تا آن گاه که به حد تمام و کمال برسد (مفردات راغب). بنابراین تعبیر «ربّ العالمین» و انتخاب آن به جاى هر نام و صفت دیگر، مى تواند بیانگر این معنا باشد که قرآن از مقام ربوبیت و براى تکامل خلق نازل شده است.
۵ - بیان دقیق سرگذشت امت هاى کفرپیشه تاریخ در قرآن، نازل شده از سوى خداوند. (و إنّه لتنزیل ربّ العلمین) برداشت یاد شده با توجه به نکته این است که ضمیر «إنّه» ناظر به محتواى آیات پیشین باشد که مربوط به سرنوشت امت هاى گذشته تاریخ است.
۶ - جهان هستى، متشکل از عالم هاى گوناگون (ربّ العلمین)
۷ - جهان هستى، در حرکت به سوى رشد و کمال (ربّ العلمین)
۸ - مجموعه نظام هستى، تحت تدبیر و ربوبیت یگانه خداوند (و إنّه لتنزیل ربّ العلمین) «العالمین» جمع همراه با «ال» و مفید عموم است. بنابراین «ربّ العالمین»; یعنى، پروردگار همه عالم ها.
۹ - مفاهیم معرفتى و احکام تشریعى قرآن، هماهنگ با نظام تکوین* (و إنّه لتنزیل ربّ العلمین) همان طور که گفته شد «العالمین» (جمع «عالم») محلاّ به «ال» و مفید عموم است. بنابراین «العالمین»; یعنى، همه عوالم وجود. قرار گرفتن این واژه در کنار «ربّ» ممکن است بیانگر این نکته باشد که فرو فرستنده قرآن، همان کسى است که آفرینش، رشد و هدایت مجموعه هستى از او است و براساس این واقعیت، احکام تشریعى او، هماهنگ با کل نظام هستى است.
۱۰ - خداوند، پروردگار جهانیان (ربّ العالمین) است. (ربّ العلمین)
موضوعات مرتبط
- آفرینش: تعدد عوالم آفرینش ۶; تکامل آفرینش ۷; مربى آفرینش ۸
- اقوام پیشین: تاریخ اقوام پیشین ۵
- تاریخ: تبیین تاریخ ۵
- تشریع: تشریع و تکوین ۹
- تکامل: زمینه تکامل ۴
- توحید: توحید ربوبى ۸
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۸
- خدا: آثار اراده خدا ۲; نشانه هاى ربوبیت خدا ۳; وسعت تدبیر خدا ۸; وسعت ربوبیت خدا ۸
- رب العالمین :۱۰
- قرآن: تعالیم قرآن ۵; فضیلت قرآن ۱; فلسفه نزول قرآن ۴; نزول تدریجى قرآن ۲; نقش قرآن ۳; وحیانیت قرآن ۱; ویژگیهاى تعالیم قرآن ۹ ; هماهنگى تعالیم قرآن ۹