الأنفال ٥٢
ترجمه
الأنفال ٥١ | آیه ٥٢ | الأنفال ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«دَأْب»: عادت همیشگی. پیشه.
تفسیر
- آيات ۵۴ - ۴۱، سوره انفال
- توضيح و تفسير مفردات و جملات آيه شريفه مربوط به خمس : (( واعملوا انما غنمتم منشى ء فان لله خمسه و للرسول ... ))
- ياد آورى امدادهاى غيبى الهى در جنگ بدر كه موجب پيروزى مسلمين گرديد
- شش دستور جنگى به سربازان اسلام
- توضيح در مورد زينت دادن شيطان ، اعمال مشركين راو تحريك آنها به جنگ با مسلمين و سپس تنها گذاشتن آنانرا
- سخن منافقين و بيمار دلانى كه در ميان اصحاب بدر بودند، درباره مسلمان مجاهد
- تبدل نعمت به نقمت و عذاب هنگامى است كه صاحبان نعمت استعداد درونى خود را از دست داده مستعد عقاب شده باشند.
- رواياتى در مورد خمس و مستحقيقن آن در ذيل آيه شريفه : (( واعملوا انما غنمتم من ... ))
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به جنگ بدر
- اشاره به اينكه تجسم شيطان در صورتهاى انسانى ، امر محالى نيست تا استعباد شود
نکات آیه
۱- روش کافران مکه در برخورد با آیات الهى، همانند روش فرعونیان و کافران پیش از آنان (کدأب ءال فرعون و الذین من قبلهم) «دأب» به معناى عادت و روش است. و چون آیه به دنبال قضایاى جنگ بدر آمده، معلوم مى شود مشبه کافران مکه هستند و تقدیر جمله چنین است: داب هؤلاء الکفره کدأب ءال فرعون. قابل ذکر است مراد از ضمیر در «قبلهم» آل فرعون هستند.
۲- همگونى روش کافران در طول تاریخ در برخورد با آیات الهى (کدأب ءال فرعون و الذین من قبلهم)
۳- آل فرعون از مظاهر بارز کافران به آیات الهى (کدأب ءال فرعون ... کفروا بایت اللّه)
۴- فرعونیان و امتهاى قبل از ایشان مردمى کفرپیشه و گنهکار (کدأب ءال فرعون و الذین من قبلهم کفروا بایت اللّه فأخذهم اللّه بذنوبهم) ضمیر در «کفروا» به «آل فرعون» و «الذین من قبلهم» برمى گردد.
۵- خداوند فرعونیان و همه کافران پیش از آنان را به سبب گناهانشان به کیفرى شدید گرفتار ساخت. (فأخذهم اللّه بذنوبهم إن اللّه قوى شدید العقاب)
۶- خداوند، کافران و گنهکاران را پس از ارائه آیات خویش و اتمام حجت بر آنان، مؤاخذه خواهد کرد. (کفروا بایت اللّه فأخذهم اللّه بذنوبهم)
۷- انکار آیات الهى، بارزترین گناه فرعونیان و کافران قبل از آنها (کفروا بایت اللّه فأخذهم اللّه بذنوبهم) مراد از «ذنوبهم» گناهانى است که کفر به آیات، بخشى از آن گناهان است، و گرنه به جاى «بذنوبهم» مى فرمود «بکفرهم». بنابراین ذکر بخصوص انکار آیات دلالت بر این دارد که انکار آیات از بارزترین گناهان آنان بوده است.
۸- خداوند، نیرومند و داراى عقاب شدید است. (إن اللّه قوى شدید العقاب)
۹- باور به توانمندى خدا و شدت کیفرهاى وى زمینه ساز پرهیز آدمى از کفرورزى و ارتکاب گناه (فأخذهم اللّه بذنوبهم إن اللّه قوى شدید العقاب) هدف از توصیف خداوند با جمله «إن اللّه ... » پس از بیان مؤاخذه کفرپیشگان گنهکار این است که انسانها با باور به نیرومندى خدا و شدید العقاب بودن وى، از مخالفت با وى بپرهیزند و رو به کفر و گناه نیاورند.
۱۰- گرفتارى فرعونیان و کافران پیش از آنها به کیفرهاى شدید الهى، نمودى از توانمندى خداوند است. (فأخذهم اللّه بذنوبهم إن اللّه قوى شدید العقاب)
۱۱- توجه به سنت الهى در مجازات کافران و گناهکاران، زمینه ساز پرهیز از کفرورزى و ارتکاب گناه (کدأب ءال فرعون ... إن اللّه قوى شدید العقاب) هدف از بیان مؤاخذه کافران و گنهکاران هشدارى است به انسانها تا با توجه به آن در مسیر ایمان و ترک گناه قرار گیرند.
موضوعات مرتبط
- آل فرعون: کفر آل فرعون ۳
- آیات خدا: انکار آیات خدا ۷
- امتها: کفر امتهاى پیشین ۴
- ایمان: آثار ایمان ۹ ; ایمان به قدرت خدا ۹ ; ایمان به کیفرهاى خدا ۹
- تقوا: زمینه تقوا ۹، ۱۱
- خدا: اتمام حجت خدا ۶ ; سنتهاى خدا ۶، ۱۱ ; قدرت خدا ۸ ; کیفرهاى خدا ۵، ۶، ۸، ۱۰ ; نشانه هاى قدرت خدا ۱۰
- ذکر: آثار ذکر ۱۱
- فرعونیان: روش برخورد فرعونیان ۱ ; فرعونیان و آیات خدا ۱ ; کفر فرعونیان ۴ ; کیفر فرعونیان ۵، ۱۰ ; گناه فرعونیان ۴، ۵، ۷
- کافران:۳، ۴ اتمام حجت بر کافران ۳، ۴ ۶ ; روش برخورد کافران ۳، ۴ ۱، ۲ ; کافران ۳، ۴ و آیات خدا ۲ ; کیفر کافران ۳، ۴ ۵، ۶، ۱۰، ۱۱ ; گناه کافران ۳، ۴ ۵، ۷ ; هماهنگى کافران ۳، ۴ ۲
- کافران مکه: و آیات خدا ۱
- کفر: زمینه ترک کفر ۹، ۱۱ ; کفر به آیات خدا ۳
- کنترل اجتماعى: عوامل کنترل اجتماعى ۹، ۱۱
- کیفر: مراتب کیفر ۵، ۸، ۱۰
- گناهکاران: اتمام حجت بر گناهکاران ۶ ; کیفر گناهکاران ۶، ۱۱
- گناه: زمینه ترک گناه ۹، ۱۱ ; کیفر گناه ۵
- نظام جزایى:۶
- نظام کیفرى:۱۱