الأنفال ٥٢

از الکتاب
کپی متن آیه
کَدَأْبِ‌ آلِ‌ فِرْعَوْنَ‌ وَ الَّذِينَ‌ مِنْ‌ قَبْلِهِمْ‌ کَفَرُوا بِآيَاتِ‌ اللَّهِ‌ فَأَخَذَهُمُ‌ اللَّهُ‌ بِذُنُوبِهِمْ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ قَوِيٌ‌ شَدِيدُ الْعِقَابِ‌

ترجمه

(حال این گروه مشرکان،) همانند حال نزدیکان فرعون، و کسانی است که پیش از آنان بودند؛ آنها آیات خدا را انکار کردند؛ خداوند هم آنان را به گناهانشان کیفر داد؛ خداوند قویّ، و کیفرش شدید است‌

ترتیل:
ترجمه:
الأنفال ٥١ آیه ٥٢ الأنفال ٥٣
سوره : سوره الأنفال
نزول : ١ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«دَأْب»: عادت همیشگی. پیشه.


تفسیر


نکات آیه

۱- روش کافران مکه در برخورد با آیات الهى، همانند روش فرعونیان و کافران پیش از آنان (کدأب ءال فرعون و الذین من قبلهم) «دأب» به معناى عادت و روش است. و چون آیه به دنبال قضایاى جنگ بدر آمده، معلوم مى شود مشبه کافران مکه هستند و تقدیر جمله چنین است: داب هؤلاء الکفره کدأب ءال فرعون. قابل ذکر است مراد از ضمیر در «قبلهم» آل فرعون هستند.

۲- همگونى روش کافران در طول تاریخ در برخورد با آیات الهى (کدأب ءال فرعون و الذین من قبلهم)

۳- آل فرعون از مظاهر بارز کافران به آیات الهى (کدأب ءال فرعون ... کفروا بایت اللّه)

۴- فرعونیان و امتهاى قبل از ایشان مردمى کفرپیشه و گنهکار (کدأب ءال فرعون و الذین من قبلهم کفروا بایت اللّه فأخذهم اللّه بذنوبهم) ضمیر در «کفروا» به «آل فرعون» و «الذین من قبلهم» برمى گردد.

۵- خداوند فرعونیان و همه کافران پیش از آنان را به سبب گناهانشان به کیفرى شدید گرفتار ساخت. (فأخذهم اللّه بذنوبهم إن اللّه قوى شدید العقاب)

۶- خداوند، کافران و گنهکاران را پس از ارائه آیات خویش و اتمام حجت بر آنان، مؤاخذه خواهد کرد. (کفروا بایت اللّه فأخذهم اللّه بذنوبهم)

۷- انکار آیات الهى، بارزترین گناه فرعونیان و کافران قبل از آنها (کفروا بایت اللّه فأخذهم اللّه بذنوبهم) مراد از «ذنوبهم» گناهانى است که کفر به آیات، بخشى از آن گناهان است، و گرنه به جاى «بذنوبهم» مى فرمود «بکفرهم». بنابراین ذکر بخصوص انکار آیات دلالت بر این دارد که انکار آیات از بارزترین گناهان آنان بوده است.

۸- خداوند، نیرومند و داراى عقاب شدید است. (إن اللّه قوى شدید العقاب)

۹- باور به توانمندى خدا و شدت کیفرهاى وى زمینه ساز پرهیز آدمى از کفرورزى و ارتکاب گناه (فأخذهم اللّه بذنوبهم إن اللّه قوى شدید العقاب) هدف از توصیف خداوند با جمله «إن اللّه ... » پس از بیان مؤاخذه کفرپیشگان گنهکار این است که انسانها با باور به نیرومندى خدا و شدید العقاب بودن وى، از مخالفت با وى بپرهیزند و رو به کفر و گناه نیاورند.

۱۰- گرفتارى فرعونیان و کافران پیش از آنها به کیفرهاى شدید الهى، نمودى از توانمندى خداوند است. (فأخذهم اللّه بذنوبهم إن اللّه قوى شدید العقاب)

۱۱- توجه به سنت الهى در مجازات کافران و گناهکاران، زمینه ساز پرهیز از کفرورزى و ارتکاب گناه (کدأب ءال فرعون ... إن اللّه قوى شدید العقاب) هدف از بیان مؤاخذه کافران و گنهکاران هشدارى است به انسانها تا با توجه به آن در مسیر ایمان و ترک گناه قرار گیرند.

موضوعات مرتبط

  • آل فرعون: کفر آل فرعون ۳
  • آیات خدا: انکار آیات خدا ۷
  • امتها: کفر امتهاى پیشین ۴
  • ایمان: آثار ایمان ۹ ; ایمان به قدرت خدا ۹ ; ایمان به کیفرهاى خدا ۹
  • تقوا: زمینه تقوا ۹، ۱۱
  • خدا: اتمام حجت خدا ۶ ; سنتهاى خدا ۶، ۱۱ ; قدرت خدا ۸ ; کیفرهاى خدا ۵، ۶، ۸، ۱۰ ; نشانه هاى قدرت خدا ۱۰
  • ذکر: آثار ذکر ۱۱
  • فرعونیان: روش برخورد فرعونیان ۱ ; فرعونیان و آیات خدا ۱ ; کفر فرعونیان ۴ ; کیفر فرعونیان ۵، ۱۰ ; گناه فرعونیان ۴، ۵، ۷
  • کافران:۳، ۴ اتمام حجت بر کافران ۳، ۴ ۶ ; روش برخورد کافران ۳، ۴ ۱، ۲ ; کافران ۳، ۴ و آیات خدا ۲ ; کیفر کافران ۳، ۴ ۵، ۶، ۱۰، ۱۱ ; گناه کافران ۳، ۴ ۵، ۷ ; هماهنگى کافران ۳، ۴ ۲
  • کافران مکه: و آیات خدا ۱
  • کفر: زمینه ترک کفر ۹، ۱۱ ; کفر به آیات خدا ۳
  • کنترل اجتماعى: عوامل کنترل اجتماعى ۹، ۱۱
  • کیفر: مراتب کیفر ۵، ۸، ۱۰
  • گناهکاران: اتمام حجت بر گناهکاران ۶ ; کیفر گناهکاران ۶، ۱۱
  • گناه: زمینه ترک گناه ۹، ۱۱ ; کیفر گناه ۵
  • نظام جزایى:۶
  • نظام کیفرى:۱۱

منابع