آل عمران ٤٨
از الکتاب
ترجمه
آل عمران ٤٧ | آیه ٤٨ | آل عمران ٤٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کِتَابَ»: خطّ و کتابت. «یُعَلِّمُهُ الْکِتَابَ»: مراد این است که عیسی باسواد خواهد بود؛ نه بیسواد.
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۴۲، سوره آل عمران
- منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها
- وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است
- وجه تعبير به ((ملائكه )) در جمله ((اذ قالت الملائكة ...))
- گفتار معصومين در تفسير ((كلمه ))
- معناى ((كلمه خدا)) و مراد از ((كلمه )) در جمله : ((يبشرك بكلمة منه ...))
- وجه تسميه عيسى به مريم (عليهما السلام ) به ((مسيح ))
- يهود و كلمه ((مسيح ))
- معناى كلمه ((عيسى ))
- اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است
- مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم
- بعثت حضرت عيسى (ع ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنىاسرائيل بوده است
- معجزات عيسى (ع ) مستند به اذن خدا بوده است و عيسى (ع ) در صدور آن آيات استقلالىنداشته است
- معجزات حضرت عيسى (ع ) در خارج ، از آن جناب صادر مى شده است
- جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (ع ) تورات موجود درزندگى خودرا قبول داشته است دلالت نمى كند
- عملى كه عيسى (ع ) براى باز شناختن مؤ منين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
- قيد ((الى اللّه )) در آيه به چه جهتى آمده است ؟
- مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه ...)) ايمان بعد ازايمان است
- راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
- معناى ((توفى )) و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه ((موت ))
- توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
- منظور از ((رفع عيسى به سوى خدا)) و ((تطهير او از كافران ))
- مراد از تفوق پيروان عيسى (ع ) بر كافران تا روز قيامت
- مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست
- تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد
- وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (ع )
- دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع )
- جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
- بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
- رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
- اثبات سيادت اثبات عالى ترين مراتب اصطفاء است
- اخبار غيب حضرت عيسى (ع ) معجزه قابلقبول براى مردم بود
- روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (ع ) آمده بود
- روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (ع )
- روايتى در مورد كيفيت بالا بردن عيسى (ع ) به آسمان
- روايتى از امام رضا (ع ) درباره قضيه حضرت عيسى (ع )
- بحث روايتى ديگر در معناى محدث
- فرق ميان نبى ، رسول و محدث
- على (ع ) محدث بود
- مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث ))
- تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است
- توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند))
نکات آیه
۱ - خداوند، معلّم عیسى (ع) (و یعلّمه الکتاب و الحکمة)
۲ - نقش معلّم در ساختار شخصیّت متعلّم (و یعلّمه الکتاب) آیه فوق که در صدد بیان ارزش و مقام عیسى (ع) است; مى فرماید معلّم او، خداست.
۳ - تعلیم و تعلّم کتاب الهى و حکمت، ارزشى والا (و یعلّمه الکتاب و الحکمة)
۴ - خداوند به عیسى (ع)، کتاب (قوانین الهى)، حکمت (معارف الهى)، تورات و انجیل را آموخت. (و یعلّمه الکتاب و الحکمة و التوریة و الانجیل)
۵ - تورات و انجیل (کتب الهى)، دربردارنده قوانین و معارف الهى* (و یعلّمه الکتاب و الحکمة و التوریة و الانجیل) عطف تورات و انجیل بر کتاب و حکمت، از باب عطف فرد بر جنس است.
موضوعات مرتبط
- ارزشها: ۳
- انجیل: ۴، ۵ حکمت در انجیل ۵ ; قوانین انجیل ۵
- تعلیم و تعلّم: ۴
- تورات: حکمت در تورات ۵ ; قوانین تورات ۵
- حکمت: تعلیم حکمت ۴
- خدا: حکمت خدا ۳
- شخصیت: عوامل شکل گیرى شخصیت ۲
- عیسى (ع): تعلیم عیسى (ع) ۴ ; خدا و عیسى (ع) ۱ ; عیسى (ع) و تورات ۴ ; عیسى (ع) و انجیل ۴
- کتب آسمانى: ۳، ۵
- معلّم: ۱ نقش معلّم ۲