الجن ١٩
ترجمه
الجن ١٨ | آیه ١٩ | الجن ٢٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَبْدُاللهِ»: مراد حضرت محمّد است. «لِبَد»: جمع لِبْدَة، متراکم و انباشته. مجازاً به معنی گروه و دسته تنگ یکدیگر و پشت سر هم است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ... (۱) عَلَى عَبْدِهِ لِيَکُونَ... (۲) وَ إِذْ صَرَفْنَا إِلَيْکَ نَفَراً مِنَ... (۱) اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱۸ - ۲۸، سوره جّن
- وجوه مختلف درباره مراد از اينكه مساجد از آن خدا است (و انّ المساجد للّه ...)
- مراد از كسانى كه چون پيامبر (صلى اللّه عليه وآله ) به نماز مى ايستاد در اطرافشگرد مى آمدند (كاد و يكونون عليه لبدا)
- بيان موقعيت پيامبر (صلى اللّه عليه وآله و سلّم ) نسبت به پروردگار و نسبت به مردم
- علم غيب بالاصالة از آن خدا است و بالتّبع و به تعليم الهى ديگران هم مى توانند آنرا دارا شوند
- احتمالات و وجوه مختلف درباره معناى آيه : ((فانّه يسلك من بين يديه و من خلفهرصدا...)) كه سلوك رصد در پشت سر رسول (صلى اللّه عليه وآله و سلّم ) علت آن رابيان مى كند
- چهار مطلب كه از سه آيه اخير مورد بحث استفاده مى شود
- مستثنيات از عموم ((فلا يطهر على غيبه احدا))
- معصوم بودن انبياء و رسل در گرفتن ، حفظ و ابلاغ وحى به زبان و به عمل
- عدم اختصاص علم غيب به پيامبران به موردى خاص
- (رواياتى راجع به جمله ((انّ المساجد للّه )) واينكه پيغمبر(صلى اللّه عليه وآله ) وائمه (عليه السلام ) عالم غيب يوده اند)
نکات آیه
۱ - برپا ایستادن پیامبر(ص) در آغاز بعثت، براى عبادت و اقامه نماز به صورت علنى و آشکارا (و أنّه لمّا قام عبد اللّه یدعوه) مقصود از «عبداللّه»، پیامبراسلام(ص) است و مراد از دعا در جمله «یدعوه» نماز و عبادت ویژه مسلمانان مى باشد.
۲ - پیامبر(ص)، بنده حقیقى و خالص خداوند (عبد اللّه)
۳ - بندگى خدا، از مهم ترین ازرش ها و برجسته ترین اوصاف انسان ها در نگاه وحى (قام عبد اللّه یدعوه) یاد کردن از پیامبر(ص) - که برترین و مقرّب ترین انسان ها است - با وصف «عبداللّه»، مى تواند گویاى حقیقت یاد شده باشد.
۴ - ازدحام کافران و مشرکان در اطراف پیامبر(ص)، براى مشاهده عبادت و نماز آن حضرت (کادوا یکونون علیه لبدًا) مفسران و اهل لغت، «لِبَد» را به ازدحام معنا کرده و درباره مرجع ضمیر فاعلى «کادوا» و «یکونون» دو نظر ارائه داده اند. برخى آن را مشرکان و کافران مکه و برخى دیگر آن را مؤمنان جن دانسته اند که براى استماع قرآن کریم در اطراف پیامبر(ص) ازدحام مى کردند. برداشت یاد شده، مبتنى بر نظر نخست است.
۵ - عبادت و نماز پیامبر(ص) و یاران آن حضرت، امرى شگفت آور و جذاب براى کافران و مشرکان (کادوا یکونون علیه لبدًا)
۶ - ازدحام جن در اطراف پیامبر(ص)، براى مشاهده عبادت و نماز آن حضرت (کادوا یکونون علیه لبدًا) برداشت یاد شده، مبتنى بر این نکته است که ضمایر «کادوا یکونون» به جن بازگردد.
۷ - عبادت و نماز پیامبر(ص) و یاران آن حضرت، امرى شگفت آور و جذاب براى جن (کادوا یکونون علیه لبدًا)
روایات و احادیث
۸ - «عن الکلبىّ عن أبى عبداللّه(ع) قال: قال لى: کم لمحمّد إسم فى القرآن؟ قال: قلت: إسمان أو ثلاث. فقال: یا کلبىّ له عشرة أسماء ... «و لمّا قام عبداللّه کادوا یکونون علیه لِبداً...»;[۱] کلبى گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: براى محمد(ص) چند نام در قرآن هست؟ گفتم دو یا سه نام. فرمود: اى کلبى! براى رسول خدا(ص) در قرآن ده نام است، ... [یکى از آن نام ها عبداللّه است. خداوند مى فرماید:] «و لمّا قام عبداللّه کادوا یکونون علیه لبداً...»».
موضوعات مرتبط
- ارزشها: مهمترین ارزشها ۳
- بندگان خدا :۲
- جن: ازدحام جن ۶; جن و عبادت محمد(ص) ۶; جن و نماز محمد(ص) ۶; شگفتى جن ۷
- صحابه: شگفتى از عبادت صحابه ۵، ۷; شگفتى از نماز صحابه ۵، ۷
- عبدالله :۸
- عبودیت: ارزش عبودیت ۳
- کافران: ازدحام کافران ۴; شگفتى کافران ۵; کافران و عبادت محمد(ص) ۴; کافران و نماز محمد(ص) ۴
- محمد(ص): ازدحام در اطراف محمد(ص) ۴، ۶; شگفتى از عبادت محمد(ص)۵، ۷; شگفتى از نماز محمد(ص) ۵، ۷; عبودیت محمد(ص) ۲; فضایل محمد(ص) ۲; کیفیت عبادت محمد(ص) ۱; کیفیت نماز محمد(ص)۱; نامهاى محمد(ص) ۸
- مشرکان: ازدحام مشرکان ۴; شگفتى مشرکان ۵; مشرکان و عبادت محمد(ص) ۴; مشرکان و نماز محمد(ص) ۴
منابع
- ↑ بصائرالدرجات، ص ۵۱۲، ح ۲۶; بحارالأنوار، ج ۱۶، ص ۱۰۱، ح ۳۹.