الحشر ٢٤

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۹ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

او خداوندی است خالق، آفریننده‌ای بی‌سابقه، و صورتگری (بی‌نظیر)؛ برای او نامهای نیک است؛ آنچه در آسمانها و زمین است تسبیح او می‌گویند؛ و او عزیز و حکیم است!

|او خداى خالق هستى بخش صورتگر است كه بهترين نام‌ها و صفات از آن اوست. آنچه در آسمان‌ها و زمين است [جمله‌] تسبيح او گويند، و او شكست ناپذير حكيم است
اوست خداى خالق نوساز صورتگر [كه‌] بهترين نامها [و صفات‌] از آنِ اوست. آنچه در آسمانها و زمين است [جمله‌] تسبيح او مى‌گويند و او عزيز حكيم است.
اوست خدای آفریننده عالم امکان و پدید آرنده جهان و جهانیان، نگارنده صورت خلقان، او را نامهای نیکو بسیار است، آنچه در آسمانها و زمین است همه به تسبیح و ستایش او مشغولند و اوست یکتا خدای مقتدر حکیم.
اوست خدا، آفریننده، نوساز، صورتگر، همه نام های نیکو ویژه اوست. آنچه در آسمان ها و زمین است همواره برای او تسبیح می گویند، و او توانای شکست ناپذیر و حکیم است.
اوست خدايى كه آفريدگار است، موجد و صورت‌بخش است، اسمهاى نيكو از آن اوست. هر چه در آسمانها و زمين است تسبيحگوى او هستند و او پيروزمند و حكيم است.
اوست خداوند آفریدگار پدیدآور صورتگر، او راست نامهای نیک، آنچه در آسمانها و زمین است او را تسبیح می‌گوید، و اوست پیروزمند فرزانه‌
اوست خداى آفريدگار، هستى‌بخش، نگارنده صورتها، او راست نامهاى بهين آنچه در آسمانها و زمين است او را به پاكى مى‌ستايند، و اوست تواناى بى‌همتا و داناى با حكمت.
او خداوندی است که طرّاح هستی و آفریدگار آن از نیستی و صورتگر جهان است. دارای نامهای نیک و زیبا است. چیزهائی که در آسمانها و زمین هستند، تسبیح و تقدیس او می‌گویند، و او چیره‌ی کار بجا است.
اوست خدای خالق سازنده‌ی صورتگر (که) بهترین نام‌ها از اوست. آنچه در آسمان‌ها و زمین است (جمله) برای او تسبیح می‌گویند، و او عزیز حکیم است.
او است خداوند آفریدگار پدیدآرنده پیکرساز او را است نامهای نکو تسبیح گویدش آنچه در آسمانها و زمین است و او است عزّتمند حکیم‌


الحشر ٢٣ آیه ٢٤ الحشر ٢٥
سوره : سوره الحشر
نزول : ٤ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْخَالِقُ»: اندازه‌گیرنده اشیاء در کمیت و کیفیت لازم، طرّاح هستی (نگا: مؤمنون / ). «الْبَارِئُ»: آفریدگار جهان از نیستی. «الْمُصَوِّرُ»: صورتگر. شکل‌دهنده جهان بدینگونه که هست.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - یگانه معبود هستى، پدیدآورنده و آفریننده خلق بدون هیچ الگوى پیشین (هو اللّه الخلق البارئ) در معناى خلق، «ابداء و ابداع» نهفته است و آفرینش بدون الگو و بى سابقه را مى نمایاند; چنان که «بارئ» - بنابر نظریه اى - مى تواند پیامدار همین معنا و تأکیدى بر آن باشد.

۲ - آفرینش هاى بشرى، همواره متکى به امکانات و الگوهاى موجود است.* (هو اللّه الخلق البارئ) وصف «الخالق البارئ» مى تواند تعریضى به صنایع و افعال بشرى باشد که تمایز آن با خلق الهى در این است که آفرینش هاى بشرى، متکى به امکانات و الگوى پیشین است.

۳ - آفرینش الهى، متکى به تقدیر و سنجشى حکیمانه و مبرّا از هرگونه ضعف و کاستى (هو اللّه الخلق البارئ) برخى از مفسران، برآنند که در معناى «خالق» آفرینش همراه با تقدیر و حکمت نهفته است و «بارئ» مى تواند دربردارنده معناى «پیراستن» باشد.

۴ - خداى یگانه، صورت بخش و شکل دهنده به مظاهر وجود و نظام هستى (هو اللّه ... المصوّر)

۵ - تغییر صورت ها و شکل ها در جهان طبیعت، در قلمرو تقدیر و تدبیر الهى است. (هو اللّه الخلق ... المصوّر)

۶ - تنها خداوندِ وجودبخش و صورت آفرین، شایسته پرستش (لا إله إلاّ هو ... هو اللّه الخلق البارئ المصوّر) اوصاف بیان شده در آیه شریفه، مشعر به علیت براى حصر الوهیت در وجود خداوند است.

۷ - خداوند، داراى تمامى ارزش ها و صفات کمال (اسماء حسنى) (له الأسماء الحسنى) «الأسماء» جمع محلى به الف و لام و افاده کننده عموم است.

۸ - تمامى صفات کمال، در والاترین مرتبه آن مخصوص ذات خدا است. (له الأسماء الحسنى) برداشت بالا، با توجه به این نکته است که تقدم «له» که افاده حصر مى کند و واژه «حسنى» - که افعل تفضیل است - بیانگر مرحله عالى و برتر صفات و کمالات مى باشد.

۹ - تمامى موجودات آسمان ها و زمین، در حال تنزیه و تسبیح خداى یگانه اند. (یسبّح له ما فى السموت و الأرض )

۱۰ - هر یک از مظاهر هستى، گواهى بر مبرّا بودن آفریدگار آن، از هر عیب و کاستى (یسبّح له ما فى السموت و الأرض ) برداشت یاد شده، بدان اعتبار است که مراد از «تسبیح»، تسبیح وجودى و به زبان حال باشد.

۱۱ - همه موجودات جهان، داراى نوعى ادراک نسبت به مقام آفریدگار خویش (یسبّح له ما فى السموت و الأرض ) چنانچه مراد از تسبیح، بیانى و گفتارى باشد - و نه صرفاً به زبان حال - برداشت بالا استفاده مى شود.

۱۲ - تسبیح مظاهر هستى به درگاه خداوند، تذکرى به انسان غافل از یاد آفریدگار (لو أنزلنا هذا القرءان على جبل ... له الأسماء الحسنى یسبّح له ما فى السموت و الأرض ) ارتباط این آیه با آیات پیشین و هماهنگى سیاق آنها گویاى این نکته است که اگر انسان در غفلت از یاد حق به سر مى برد، همه هستى - حتى جمادات - در حال تسبیح حق اند.

۱۳ - خداوند، «عزیز» (پیروزمند شکست ناپذیر) و «حکیم» (کاردان) است. (و هو العزیز الحکیم )

۱۴ - اقتدار و پیروزمندى خداوند، آمیخته با حکمت و مصلحت دانى او (العزیز الحکیم )

۱۵ - ارزش ها و کمالات موجودات جهان، نمایانگر اقتدار و حکمت الهى (یسبّح له ... العزیز الحکیم ) در صورتى که تسبیح وجودى و به زبان حال باشد، نمایانگر کمال وجودى موجودات است که خود حکایت از عزت و حکمت آفریدگار آن دارد.

موضوعات مرتبط

  • آسمان: تسبیح موجودات آسمان ها ۹
  • آفرینش: ابداع آفرینش ۱
  • آیات خدا: آیات آفاقى ۱۰
  • اسماء و صفات: اسماى حسناى خدا ۷; بارئ ۱; حکیم ۱۳; خالق ۱; صفات جلال ۱۰; صفات جمال ۸; عزیز ۱۳
  • الوهیت: ملاک الوهیت ۱، ۶
  • انسان: ویژگیهاى مصنوعات انسان ۲
  • تسبیح: تسبیح خدا ۹
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۴
  • خدا: ابداع خدا ۱; اختصاصات خدا ۸; افعال خدا ۴; تنزیه خدا ۳; حکمت خدا ۳، ۱۴; خدا و عیب ۱۰; دلایل تنزیه خدا ۱۰; صورتگرى خدا ۴; محدوده تدبیر خدا ۵; نشانه هاى حکمت خدا ۱۵; نشانه هاى قدرت خدا ۱۵; ویژگیهاى خالقیت خدا ۳; ویژگیهاى قدرت خدا ۱۴
  • زمین: تسبیح موجودات زمین ۹
  • غافلان: تذکر به غافلان ۱۲
  • معبودراستین: صورتگرى معبودراستین ۶
  • موجودات: آثار تسبیح موجودات ۱۲; ادراک موجودات ۱۱; خداشناسى موجودات ۱۱; کمال موجودات ۱۵; منشأ صورتگرى موجودات ۵

منابع