الشعراء ١٩٣
ترجمه
الشعراء ١٩٢ | آیه ١٩٣ | الشعراء ١٩٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الرُّوحُ الأمِینُ»: لقب جبریل (ع) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَ... (۱) قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوّاً... (۲) قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوّاً... (۲) رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ... (۱) يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ... (۱)
فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَاباً... (۱) الْعَزِيزِ الْحَکِيمِ (۱) تَنْزِيلٌ مِنَ الرَّحْمٰنِ... (۰) إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - نزول قرآن، توسط روح الامین (جبرئیل) بر پیامبر(ص) (نزل به الروح الأمین) مراد از «الروح الأمین» با توجه به آیه ۹۷- سوره «بقره» (من کان عدوّاً لجبریل فإنّه نزّله على قلبک بإذن اللّه) جبرئیل(ع) است.
۲ - قرآن، مصون از هر گونه تبدیل و تحریف در مرحله نزول آن بر پیامبر(ص) (نزل به الروح الأمین) توصیف «الروح» به امانت دارى اشاره به مطلب یاد شده دارد.
۳ - امانت، داراى نقش محورى در ابلاغ و رساندن پیام وحى (نزل به الروح الأمین) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که مهم ترین صفتى که خداوند براى حامل وحى بیان داشته، امانت او است.
۴ - جبرئیل، حقیقتى از سنخ روح (نزل به الروح الأمین) «ال» در «الروح» براى عهد بوده و اشاره به جبرئیل (ع) دارد. بنابراین تعبیر از «جبرئیل» به «روح» بیانگر مطلب یاد شده است.
۵ - روح، حقیقتى که ذاتاً امین و مبرّا از هرگونه کژى است. (الروح الأمین) برداشت یاد شده از آن جا است که «الأمین» صفت توضیحى براى «الروح» است; نه وصف احترازى.
روایات و احادیث
۶ - «عن الأصبغ بن نباته إنّ رجلاً سأل علیّاً(ع) عن الروح قال: لیس هو جبرئیل قال على(ع): جبرئیل من الملائکة و الروح غیر جبرئیل... یقول اللّه لنبیّه... «نزل به الروح الأمین»...».[۱] اصبغ بن نباته مى گوید: شخصى از حضرت على(ع) در باره روح سؤال کرد; حضرت فرمود: روح جبرئیل نیست، جبرئیل از ملائکه است; در حالى که روح غیر از جبرئیل است ... خداوند خطاب به پیامبر(ص) مى فرماید:... «نزل به الروح الأمین»...».
موضوعات مرتبط
- تبلیغ: امانتدارى در تبلیغ ۳; عصمت در تبلیغ ۳
- جبرئیل: حقیقت جبرئیل ۴، ۶; نقش جبرئیل ۱
- روح: تنزیه روح ۵; حقیقت روح ۵، ۶
- قرآن: مصونیت قرآن ۲; نزول قرآن ۲
- محمد(ص): نزول قرآن بر محمد(ص) ۱
- وحى: تبلیغ وحى ۳
منابع
- ↑ غارات، ج ۱، ص ۱۸۴; بحارالأنوار، ج ۹۴، ص ۵- ، ح ۷.