المائدة ٦٥: تفاوت میان نسخهها
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۳۲: | خط ۳۲: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۳#link17 | آيات ۶۶ - ۵۷، سوره مائده]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۳#link17 | آيات ۶۶ - ۵۷، سوره مائده]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۳#link18 | علت نهى از محبت كفار]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۳#link18 | علت نهى از محبت كفار]] | ||
خط ۴۳: | خط ۴۴: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۵#link26 | (رواياتى در ذيل آيات گذشته درباره وظيفه علماء، دست خدا، امت مقتصده و...)]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۶_بخش۵#link26 | (رواياتى در ذيل آيات گذشته درباره وظيفه علماء، دست خدا، امت مقتصده و...)]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۵۲#link349 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۴_بخش۵۲#link349 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ «65» | |||
و اگر اهل كتاب (يهوديان و مسيحيان) ايمان آورده و تقوا پيشه مىكردند قطعاً ما گناهانشان را مىبخشيديم و آنان را به باغهاى پر نعمت بهشت، وارد مىكرديم. | |||
===پیام ها=== | |||
1- اهل كتاب در عصر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مردمى بىايمان و بىتقوا بودند. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» | |||
2- ايمان و تقوا، پوشاننده انحرافهاست و مسائل قبلى را محو مىكند. «لَكَفَّرْنا» (در حديث آمده است: «الاسلام يَجُبّ ما قبله») «1» | |||
3- براى دريافت الطاف الهى، بايد ابتدا از گناهان پاك شد. «كفرنا، أدخلنا» | |||
4- خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفرنا، ادخلنا» | |||
---- | |||
«1». بحار، ج 6، ص 22. | |||
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 333 | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65) | |||
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا: و اگر اهل كتاب ايمان بياورند به حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله و بپرهيزند از معاصى يا از ملت يهوديت و نصرانيت. لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ: هر آينه ما مىگذريم و عفو مىنمائيم از ايشان گناهان آنها را و به آن مؤاخذه نمىكنيم به عقوبت. وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ: و هر آينه البته داخل مىنمائيم ايشان را به بهشت با نعمت. در اين، تنبيه است بر عظم معاصى و كثرت ذنوب ايشان، و بر آنكه اسلام محو كند گناهان گذشته را. و نيز دال است كه اهل كتاب به بهشت داخل نشوند مگر وقتى كه اسلام آورند. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65) | |||
ترجمه | |||
و اگر آنكه اهل كتاب ايمان بياورند و پرهيزكار شوند هر آينه ميگذريم ما از گناهان آنها و داخل مينمائيم آنها را در بهشت نعمت. | |||
بيان | |||
ايمان بخدا و پيغمبر (ص) و قرآن و عمل باحكام آن موجب نجات و كفّاره معاصى است از هر كافرى و تخصيص باهل كتاب بنظر حقير براى آنستكه روى سخن با آنها بوده و آنها اولويت دارند بقبول اسلام از ساير كفار زيرا در كتب سماوى علائم و اوصاف پيغمبر آخر الزمان بوده و آنها بمقتضاى شهوت و عصبيت انكار مينمودند و لذت موقت را بر نعيم جاويد اختيار ميكردند لذا خداوند وعده قبول توبه و نعمت جاويد را بآنها داده است .. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لَو أَنَّ أَهلَ الكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوا لَكَفَّرنا عَنهُم سَيِّئاتِهِم وَ لَأَدخَلناهُم جَنّاتِ النَّعِيمِ (65) | |||
و اگر اهل كتاب محققا ايمان ميآوردند بدين مقدس اسلام و پرهيز از محرمات ميكردند هر آينه ما ميپوشانيديم از آنها گناهان آنها را و هر آينه داخل ميكرديم آنها را بهشتهايي که در آنها متنعم باشند. | |||
وَ لَو أَنَّ أَهلَ الكِتابِ يهود و نصاري آمنوا ايمان حقيقي نه از روي نفاق وَ اتَّقَوا بفعل طاعات واجبه و ترك معاصي لَكَفَّرنا عَنهُم سَيِّئاتِهِم | |||
لان الاسلام يجب ما قبله). | |||
وَ لَأَدخَلناهُم جَنّاتِ النَّعِيمِ که براي اهل ايمان و تقوي مهيا شده و اينها هم مصداق اينکه عام هستند. | |||
421 | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||
نسخهٔ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۲۷
ترجمه
المائدة ٦٤ | آیه ٦٥ | المائدة ٦٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«النَّعِیمِ»: پرناز و نعمت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۶ - ۵۷، سوره مائده
- علت نهى از محبت كفار
- اگر ايمان به خدا قابل استهزاء باشد، عدم ايمان به خدا و پرستش طاغوت بدتر ورسواتر است
- سرزنش علماء اهل كتاب به جه گنهكارى اهل كتاب و سكوت آنان درمقابل آن معاصى
- وجوهى كه در معناى سخن يهود كه گفتند: (يدالله مغلولة )، گفته شده است
- معناى جمله : (بل يداه مبسوطتان ) و معانى ((يد)) در موارد اضافه به خداى سبحان
- معناى اينكه فرموده : ((آنچه بر تو نازل شده قرآن بر طغيان و كفر يهود مى افزايد))
- مراد از: ((ما انزل اليهم )) در آيه : ((ولو انهم اقامواالتوريةوالانجيل و ما انزل اليهم ...))
- مؤ ثر بودن اعمال بشر در نظام كون و طبيعت
- (رواياتى در ذيل آيات گذشته درباره وظيفه علماء، دست خدا، امت مقتصده و...)
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ «65»
و اگر اهل كتاب (يهوديان و مسيحيان) ايمان آورده و تقوا پيشه مىكردند قطعاً ما گناهانشان را مىبخشيديم و آنان را به باغهاى پر نعمت بهشت، وارد مىكرديم.
پیام ها
1- اهل كتاب در عصر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مردمى بىايمان و بىتقوا بودند. «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»
2- ايمان و تقوا، پوشاننده انحرافهاست و مسائل قبلى را محو مىكند. «لَكَفَّرْنا» (در حديث آمده است: «الاسلام يَجُبّ ما قبله») «1»
3- براى دريافت الطاف الهى، بايد ابتدا از گناهان پاك شد. «كفرنا، أدخلنا»
4- خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفرنا، ادخلنا»
«1». بحار، ج 6، ص 22.
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 333
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65)
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا: و اگر اهل كتاب ايمان بياورند به حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله و بپرهيزند از معاصى يا از ملت يهوديت و نصرانيت. لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ: هر آينه ما مىگذريم و عفو مىنمائيم از ايشان گناهان آنها را و به آن مؤاخذه نمىكنيم به عقوبت. وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ: و هر آينه البته داخل مىنمائيم ايشان را به بهشت با نعمت. در اين، تنبيه است بر عظم معاصى و كثرت ذنوب ايشان، و بر آنكه اسلام محو كند گناهان گذشته را. و نيز دال است كه اهل كتاب به بهشت داخل نشوند مگر وقتى كه اسلام آورند.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ (65)
ترجمه
و اگر آنكه اهل كتاب ايمان بياورند و پرهيزكار شوند هر آينه ميگذريم ما از گناهان آنها و داخل مينمائيم آنها را در بهشت نعمت.
بيان
ايمان بخدا و پيغمبر (ص) و قرآن و عمل باحكام آن موجب نجات و كفّاره معاصى است از هر كافرى و تخصيص باهل كتاب بنظر حقير براى آنستكه روى سخن با آنها بوده و آنها اولويت دارند بقبول اسلام از ساير كفار زيرا در كتب سماوى علائم و اوصاف پيغمبر آخر الزمان بوده و آنها بمقتضاى شهوت و عصبيت انكار مينمودند و لذت موقت را بر نعيم جاويد اختيار ميكردند لذا خداوند وعده قبول توبه و نعمت جاويد را بآنها داده است ..
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
وَ لَو أَنَّ أَهلَ الكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوا لَكَفَّرنا عَنهُم سَيِّئاتِهِم وَ لَأَدخَلناهُم جَنّاتِ النَّعِيمِ (65)
و اگر اهل كتاب محققا ايمان ميآوردند بدين مقدس اسلام و پرهيز از محرمات ميكردند هر آينه ما ميپوشانيديم از آنها گناهان آنها را و هر آينه داخل ميكرديم آنها را بهشتهايي که در آنها متنعم باشند.
وَ لَو أَنَّ أَهلَ الكِتابِ يهود و نصاري آمنوا ايمان حقيقي نه از روي نفاق وَ اتَّقَوا بفعل طاعات واجبه و ترك معاصي لَكَفَّرنا عَنهُم سَيِّئاتِهِم
لان الاسلام يجب ما قبله).
وَ لَأَدخَلناهُم جَنّاتِ النَّعِيمِ که براي اهل ايمان و تقوي مهيا شده و اينها هم مصداق اينکه عام هستند.
421
برگزیده تفسیر نمونه
نکات آیه
۱- وعده حتمى خداوند به آمرزش تمامى گناهان گذشته اهل کتاب در صورت ایمان به خدا، پیامبر (ص)، همه کتب آسمانى و پرهیز از گناهان (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا لکفرنا عنهم سیئاتهم) با توجه به آیه ۵۹ (هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه و ما انزل الینا و ما انزل من قبل) و نیز آیه ۶۱ (و اذا جاءوکم قالوا ءامنا)، معلوم مى شود مراد از ایمان در «ءامنوا» ایمان به خدا، قرآن، همه کتب آسمانى و ایمان به پیامبر اکرم (ص) است.
۲- دعوت خداوند از اهل کتاب به رعایت تقوا و ایمان به خدا، قرآن و دیگر کتب آسمانى (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا لکفرنا عنهم سیئاتهم)
۳- ایمان به خدا، پیامبر (ص) و کتب آسمانى و دامن گرفتن از گناه، موجب آمرزش گناهان گذشته آدمى (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا لکفرنا عنهم سیئاتهم) متعلق «واتقوا» به قرینه «سیئاتهم» گناهان است، و مراد از «سیئاتهم» در «لکفرنا عنهم سیئاتهم» گناهان پیش از ایمان است.
۴- خداوند، آمرزنده گناهان (لکفّرنا عنهم سیئاتهم)
۵- اهل کتاب، فاقد انگیزه کافى براى ایمان و تقوا (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا) بیان شرط با کلمه «لو» حکایت از آن دارد که ایمان و تقواپیشگى از اهل کتاب امرى بعید است.
۶- اهل کتاب در عصر پیامبر (ص) مردمى بى ایمان و فاقد تقوا (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا)
۷- تأکید خداوند بر وارد ساختن اهل کتاب به بهشت پر نعمت در صورت ایمان به خدا، پیامبر (ص) و تمامى کتب آسمانى و رعایت تقوا (و لو ان أهل الکتب ... لادخلنهم جنت النعیم)
۸- بهره مند شدن از نعمتهاى بهشتى در گرو ایمان و تقوا (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا لکفرنا عنهم سیئاتهم و لادخلنهم جنت النعیم)
۹- آمرزش گناهان، شرط ورود به بهشت (لکفّرنا عنهم سیئاتهم و لادخلنهم جنت النعیم) تقدم آمرزش بر ورود به بهشت مى تواند اشاره به این باشد که تا گناهان آدمى آمرزیده نشود، به بهشت وارد نخواهد شد.
۱۰- پرهیز از رشوه گیرى، حرام خوارى، تجاوزگرى و گفتار کفرآمیز شرط آمرزش گناهان اهل کتاب و ورود آنان به بهشت (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا) متعلق «واتقوا» چنانچه گذشت، گناهان است، از مصادیق مورد نظر آن با توجه به آیات گذشته -، گناهانى است که در برداشت به آنها اشاره شد.
۱۱- بهشت، داراى بوستانهاى متعدد و سرشار از نعمت (لادخلنهم جنت النعیم) «نعیم» به معناى فراوان است. (مفردات راغب).
موضوعات مرتبط
- آمرزش: شرایط آمرزش ۱۰
- اهل کتاب: آمرزش اهل کتاب ۱، ۱۰ ; انگیزه اهل کتاب ۵ ; اهل کتاب صدر اسلام ۶ ; بى ایمانى اهل کتاب ۵، ۶ ; بیتقوایى اهل کتاب ۵، ۶ ; فرجام اهل کتاب ۷ ; گناه اهل کتاب ۱، ۱۰
- ایمان: آثار ایمان ۱، ۳، ۷، ۸ ; اهمیّت ایمان ۲ ; ایمان به خدا ۱، ۲، ۳، ۷ ; ایمان به قرآن ۲ ; ایمان به کتب آسمانى ۱، ۲، ۳، ۷ ; ایمان به محمّد (ص) ۱، ۳، ۷ ; دعوت به ایمان ۲ ; متعلق ایمان ۱، ۲، ۳، ۷
- بهشت: باغهاى بهشت ۱۱ ; صفات بهشت ۱۱ ; موجبات بهشت ۷، ۹، ۱۰ ; نعمتهاى بهشت ۷، ۸، ۱۱
- تجاوز: اجتناب از تجاوز ۱۰
- تقوا: آثار تقوا ۷، ۸ ; اهمیّت تقوا ۲ ; دعوت به تقوا ۲
- حرامخوارى: اجتناب از حرامخوارى ۱۰
- خدا: آمرزش خدا ۴ ; دعوت خدا ۲ ; وعده خدا ۱
- رشوه: اجتناب از رشوه ۱۰
- گناه: آثار آمرزش گناه ۹ ; آمرزش گناه ۱، ۴ ; اجتناب از گناه ۳ ; موجبات آمرزش گناه ۳
- نارواگویى: اجتناب از نارواگویى ۱۰