الجن ٢٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو ندانم آیا نزدیک است آنچه وعده داده شوید یا برنهد برایش پروردگارم سرآمدی را | |-|معزی=بگو ندانم آیا نزدیک است آنچه وعده داده شوید یا برنهد برایش پروردگارم سرآمدی را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الجن | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الجن | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::25|٢٥]] | قبلی = الجن ٢٤ | بعدی = الجن ٢٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَا تُوعَدُونَ»: آنچه به شما وعده داده میشود، مراد قیامت و عذاب آن است. «أَمَداً»: مدّت زمان طولانی (نگا: آلعمران / ، کهف / ، حدید / ). | «مَا تُوعَدُونَ»: آنچه به شما وعده داده میشود، مراد قیامت و عذاب آن است. «أَمَداً»: مدّت زمان طولانی (نگا: آلعمران / ، کهف / ، حدید / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
الجن ٢٤ | آیه ٢٥ | الجن ٢٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا تُوعَدُونَ»: آنچه به شما وعده داده میشود، مراد قیامت و عذاب آن است. «أَمَداً»: مدّت زمان طولانی (نگا: آلعمران / ، کهف / ، حدید / ).
تفسیر
- آيات ۱۸ - ۲۸، سوره جّن
- وجوه مختلف درباره مراد از اينكه مساجد از آن خدا است (و انّ المساجد للّه ...)
- مراد از كسانى كه چون پيامبر (صلى اللّه عليه وآله ) به نماز مى ايستاد در اطرافشگرد مى آمدند (كاد و يكونون عليه لبدا)
- بيان موقعيت پيامبر (صلى اللّه عليه وآله و سلّم ) نسبت به پروردگار و نسبت به مردم
- علم غيب بالاصالة از آن خدا است و بالتّبع و به تعليم الهى ديگران هم مى توانند آنرا دارا شوند
- احتمالات و وجوه مختلف درباره معناى آيه : ((فانّه يسلك من بين يديه و من خلفهرصدا...)) كه سلوك رصد در پشت سر رسول (صلى اللّه عليه وآله و سلّم ) علت آن رابيان مى كند
- چهار مطلب كه از سه آيه اخير مورد بحث استفاده مى شود
- مستثنيات از عموم ((فلا يطهر على غيبه احدا))
- معصوم بودن انبياء و رسل در گرفتن ، حفظ و ابلاغ وحى به زبان و به عمل
- عدم اختصاص علم غيب به پيامبران به موردى خاص
- (رواياتى راجع به جمله ((انّ المساجد للّه )) واينكه پيغمبر(صلى اللّه عليه وآله ) وائمه (عليه السلام ) عالم غيب يوده اند)
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مأمور ابلاغ صریح آگاه نبودن خویش، از زمان تحقق وعده هاى خداوند به مردم (قل إن أدرى أقریب ما توعدون)
۲ - پیامبر(ص)، نسبت به دور و نزدیک بودن تحقق وعده هاى الهى به کافران آگاه نبود. (قل إن أدرى أقریب ما توعدون أم یجعل له ربّى أمدًا) «أمَد» در اصل به معناى غایب و منتهاى شىء است و در این آیه مقصود از آن - به قرینه «قریب» - مدت طولانى است.
۳ - محدودیت قلمرو علم پیامبر(ص) نسبت به عالم آخرت، منهاى وحى الهى به ایشان (قل إن أدرى أقریب ما توعدون أم یجعل له ربّى أمدًا)
۴ - پرسش استهزاآمیز کافران حق ناپذیر، از زمان تحقق وعده هاى الهى درباره خویش (أقریب ما توعدون أم یجعل له ربّى أمدًا) آیه شریفه درصدد پاسخ به پرسش کافران درباره تحقق وعده هاى الهى است که در آیه قبل مطرح شده بود. از این رو برخى از مفسران نوشته اند که این آیه، درباره «نضربن حارث» است که او و همفکرانش پیوسته مى گفتند: «متى هذا الوعد إن کنتم صادقین» (۱۰/۴۸).
موضوعات مرتبط
- خدا: وعده خدا به کافران ۲; وقت تحقق وعده هاى خدا ۱، ۲، ۴
- قیامت: علم به قیامت ۳
- کافران: استهزاهاى کافران ۴; پرسشهاى کافران ۴
- محمد(ص): محدوده علم محمد(ص) ۱، ۲، ۳; مسؤولیت محمد(ص) ۱
- وحى: نقش وحى ۳