القلم ١٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=هر گاه خوانده شود بر او آیتهای ما گوید افسانههای پیشینیان است | |-|معزی=هر گاه خوانده شود بر او آیتهای ما گوید افسانههای پیشینیان است | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القلم | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::15|١٥]] | قبلی = القلم ١٤ | بعدی = القلم ١٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَسَاطِیرُ الأَوَّلِینَ»: (نگا: انعام / ، انفال / ، نحل / ). | «أَسَاطِیرُ الأَوَّلِینَ»: (نگا: انعام / ، انفال / ، نحل / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۰
ترجمه
القلم ١٤ | آیه ١٥ | القلم ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَسَاطِیرُ الأَوَّلِینَ»: (نگا: انعام / ، انفال / ، نحل / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ (۰) فَقُتِلَ کَيْفَ قَدَّرَ (۰) ثُمَ قُتِلَ کَيْفَ قَدَّرَ (۰) ثُمَ نَظَرَ (۰) ثُمَ عَبَسَ وَ بَسَرَ (۰) ثُمَ أَدْبَرَ وَ اسْتَکْبَرَ (۰) فَقَالَ إِنْ هٰذَا إِلاَّ سِحْرٌ... (۱) إِنْ هٰذَا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ (۱) سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ (۰) ذَرْنِي وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِيداً (۰) وَ جَعَلْتُ لَهُ مَالاً مَمْدُوداً (۰) وَ بَنِينَ شُهُوداً (۰) وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيداً (۰) ثُمَ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ (۰) کَلاَّ إِنَّهُ کَانَ لِآيَاتِنَا... (۱) سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً (۰) سَأُصْلِيهِ سَقَرَ (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۳۳، سوره قلم
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن
- محتويات سوره مباركه قلم و محل نزول آن وجوهى كه درباره قسم به ((قلم )) و ((مايسطرون )) گفته شده است
- مراد از نعمت در آيه : ((و ما انت بنعمة ربك بمجنون ))
- معناى اينكه فرمود پيامبر اجر غير ممنون دارد و بر ((خلق عظيم )) است
- نهى خداوند پيامبر را از مداخله و مماشات با كفار و اطاعت از آنان
- تهديد تكذيب گران نبوت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كه به آن حضرتتهمت جنون مى زند
- اشاره اى به يك داستان براى تشبيه برائى كه بر سر مكذبان پيامبر مى آيد
- رواياتى درباره مراد از ((ن ))، ((قلم )) و ((ما يسطرون ))
- رواياتى درباره مراد از ((خلق عظيم ))، مراد از((كل حلاف مهين ....)) و...
- ماجراى صاحبان باغى كه به عذاب الهى نابود گشت
نکات آیه
۱ - کافران تکذیب گر، آیات قرآن و مطالب آن را بى اساس و از افسانه هاى کهن مى پنداشتند. (إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین)
۲ - معرفى قرآن به عنوان افسانه کهن، از ترفندهاى همیشگى کافران تکذیب گر (إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین)
۳ - آگاهى کافران صدراسلام، از وجود ادیان الهى در گذشته تاریخ (إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) از این که کافران، قرآن را اسطوره اى از اساطیر پیشینیان دانسته اند، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.
۴ - تلاوت آیات قرآن بر کافران تکذیب گر و انکار عمدى آن از سوى آنان (إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین)
۵ - قرآن، داراى ساختارى بند بند به نام «آیه» (ءایتنا)
موضوعات مرتبط
- ادیان آسمانى :۳
- قرآن: آیه بندى قرآن ۵; تهمت افسانه به قرآن ۱، ۲; ساختار قرآن ۵; مکذبان قرآن ۴; ویژگیهاى قرآن ۵
- کافران: بینش غلط کافران ۱; تلاوت قرآن بر کافران ۴; تهمتهاى کافران۱، ۲; روش برخورد کافران ۲; علم کافران صدراسلام ۳