الحديد ٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=او را است پادشاهی آسمانها و زمین و بسوی خدا بازگردانیده شوند کارها | |-|معزی=او را است پادشاهی آسمانها و زمین و بسوی خدا بازگردانیده شوند کارها | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحديد | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحديد | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = الحديد ٤ | بعدی = الحديد ٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَهُ مُلْکُ ...»: (نگا: آلعمران / . | «لَهُ مُلْکُ ...»: (نگا: آلعمران / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۸
ترجمه
الحديد ٤ | آیه ٥ | الحديد ٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَهُ مُلْکُ ...»: (نگا: آلعمران / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ هُوَ اللَّهُ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ هُوَ... (۱)
إِنَ اللَّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ... (۰) إِنْ کُلُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ... (۲) لَقَدْ أَحْصَاهُمْ وَ عَدَّهُمْ عَدّاً (۰) وَ کُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ... (۰) وَ نَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ... (۰) مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي... (۲) وَ إِنَ لَنَا لَلْآخِرَةَ وَ الْأُولَى (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۶، سوره حديد
- بيان غرض سوره حديد: تحريك و تشويق مؤ منين به انفاق و...
- بيان اينكه تسبيح آنچه در آسمانها و زمين است تسبيح حقيقى است نه مجازى و به زبانحال
- توضيح مقصود از ((اول ))، ((آخر))، ((ظاهر)) و ((باطن )) بودن خداى سبحان
- احاطه ، ملك و علم مطلق خداوند بر همه چيز و همه كس
- شرح چند روايت درباره اول و آخر و ظاهر و باطن بودن خداى تعالى
- شرح روايتى راجع به علم خداوند
نکات آیه
۱ - فرمانروایى آسمان ها و زمین، تنها در اختیار خداوند است. (له ملک السموت و الأرض) «ملک» به معناى سلطنت و فرمانروایى است و تقدیم خبر (له) بر مبتدا (ملک...) افاده حصر مى کند.
۲ - جهان آفرینش، داراى آسمان هاى متعدد است. (ملک السموت)
۳ - بازگشت امور عالم، تنها به سوى خداوند است. (و إلى اللّه ترجع الأُمور) برداشت یاد شده بدان احتمال است که مراد از «الأمور»، کارهاى مربوط به همه جهان باشد. گفتنى است که تقدیم جار و مجرور (إلى اللّه) بر «ترجع» بیانگر حصر است; یعنى، «و إلى اللّه لا إلى غیره ترجع اُمور العالم».
۴ - رسیدگى نهایى به کار مردمان و تعیین کیفر و پاداش براى آنان، از شؤون خداوند (و إلى اللّه ترجع الأُمور) در صورتى که مراد از«الأمور» کارهاى مربوط به انسان ها باشد; آیه شریفه به فلسفه قیامت و حضور مردم در پیشگاه خداوند، جهت محاسبه اعمال و مشخص شدن فرجام نهایى شان اشاره دارد.
۵ - بازگشت به خداوند جهت محاسبه اعمال، امرى گریزناپذیر است. (و إلى اللّه ترجع الأُمور) به کارگیرى فعل مجهول (ترجع) بیانگر آن است که مسأله بازگشت به محضر خداوند، دل بخواهى نبوده و انسان ها - چه بخواهند و چه نخواهند - به حضور او بازگشت داده خواهند شد.
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ها ۲; حاکم آسمان ها ۱
- انسان: پاداش انسان ها ۴; کیفر انسان ها ۴
- بازگشت به خدا :۳ حتمیت بازگشت به خدا ۵ ۳
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱، ۳
- خدا: اختصاصات خدا ۱; حاکمیت خدا ۱; شؤون خدا ۴
- زمین: حاکم زمین ۱
- عمل: حتمیت حسابرسى عمل ۵; حسابرسى عمل ۴
- فرجام: فرجام امور ۳