القمر ٥١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و هر آینه نابود ساختیم پیروان شما را پس آیا هست یادآورندهای | |-|معزی=و هر آینه نابود ساختیم پیروان شما را پس آیا هست یادآورندهای | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::51|٥١]] | قبلی = القمر ٥٠ | بعدی = القمر ٥٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَشْیَاعَکُمْ»: پیروان شما. مراد امثال و همگون در پیروی از کفر و شرک و معاصی است (نگا: سبأ / ). | «أَشْیَاعَکُمْ»: پیروان شما. مراد امثال و همگون در پیروی از کفر و شرک و معاصی است (نگا: سبأ / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
القمر ٥٠ | آیه ٥١ | القمر ٥٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَشْیَاعَکُمْ»: پیروان شما. مراد امثال و همگون در پیروی از کفر و شرک و معاصی است (نگا: سبأ / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۳ - ۵۵، سوره قمر
- مقصود از خطاب در ((اكفاركم خير...))
- وجه اينكه در تعليل معذب ساختن مجرمين فرمود: ما هر چيز را به ((قدر)) آفريديم
- اعمال ما تابع قواعد كلى و ضوابط عمومى منتزع از خارج است ولىاعمال خداوند علتى جز مشيت او ندارد
- سه گونه تعليل افعال خدا در آيات قرآن
- بيان مراد از اينكه فرمود: امر ما يكى است چون چشم بر هم زدن
- اشاره به جايگاه متقين در روز قيامت
- (رواياتى درباره قدر و اينكه قدريه منكران قدر مجوس اين امتند و...))
- (و اينكه مقصود از آن هندسه و حد وجودى هر چيز است )
- قدر غير قضائى است كه قطعى و غير قابل برگشت مى باشد
نکات آیه
۱ - نابودى کافران گذشته تاریخ، هشدارى جدّى به هم اندیشان و همگنان آنها در هر عصر (و لقد أهلکنا أشیاعکم فهل من مدّکر)
۲ - کافران، در طول تاریخ داراى فرجامى مشابه و خصلت ها و مواضعى همگون (و لقد أهلکنا أشیاعکم) «أشیاع» جمع «شیعه» است و در این جا معادل امثال و اشباه به کار رفته است; یعنى، امثال شما در کفر و الحاد.
۳ - تذکر خداوند به مشرکان صدراسلام، نسبت به تجدید نظر در مواضع هلاکت بار خویش (و لقد أهلکنا أشیاعکم فهل من مدّکر)
۴ - تهدید شدن کافران صدراسلام به هلاکت و نابودى، از سوى خداوند (و لقد أهلکنا أشیاعکم فهل من مدّکر)
۵ - مجازات کافران و مجرمان، سنت الهى در همیشه تاریخ (و لقد أهلکنا أشیاعکم فهل من مدّکر) تذکر و هشدار، بیانگر این است که هلاکت مخصوص گروه خاصى از کافران در بخشى از تاریخ نمى باشد; بلکه سنتى فراگیر است.
۶ - مشرکان صدراسلام، پیشواى کافران گذشته تاریخ در کفر و حق ستیزى * (و لقد أهلکنا أشیاعکم) با توجه به این که «شیعه» به معناى پیرو است و از نظر زمانى کفار مکه دنباله رو کافران گذشته اند; احتمال مى رود که اطلاق «أشیاع» بر کافران گذشته تاریخ از آن جهت باشد که مشرکان مکه در کفر و حق ستیزى، گوى سبقت را از پیشینیان خود ربوده اند، به گونه اى که باید پیشینیان را پیرو آنها به حساب آورد و آنان را پیشواى گذشتگان.
۷ - غفلت از پیام هاى عبرت آموز پیامبران و تاریخ، دور نمایه گرایش به کفر (فهل من مدّکر) از این که خداوند، کفرپیشگان را به هشیارى و بیدارى فراخواهنده است; استفاده مى شود که مشکل اصلى کافران در غفلت ایشان است.
موضوعات مرتبط
- اقوام پیشین: آثار هلاکت اقوام پیشین ۱
- خدا: توصیه هاى خدا ۳; تهدیدهاى خدا ۴; سنتهاى خدا ۵; هشدارهاى خدا ۱
- رهبران: رهبران کفر ۶
- سنتهاى خدا: سنت کیفر کافران ۵; سنت کیفر گناهکاران ۵
- عبرت: آثار عبرت ناپذیرى ۷
- غفلت: آثار غفلت ۷; غفلت از تاریخ ۷; غفلت از تعالیم انبیا ۷
- کافران: برخورد کافران ۲; تهدید کافران صدراسلام ۴; حق ستیزى کافران۶; صفات کافران ۲; فرجام کافران ۲; هشدار به کافران ۱; هماهنگى کافران ۲
- کفر: زمینه کفر ۷
- مشرکان: توصیه به مشرکان صدراسلام ۳; حق ستیزى مشرکان صدراسلام ۶; رهبرى مشرکان صدراسلام ۶; عقیده مشرکان صدراسلام ۳; کفر مشرکان صدراسلام ۶
- هلاکت: تهدید به هلاکت ۴