غافر ٥١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ما هر آینه یاری میکنیم فرستادگان خویش را و آنان را که ایمان آوردند در زندگانی دنیا و روزی که بپا شوند گواهان | |-|معزی=ما هر آینه یاری میکنیم فرستادگان خویش را و آنان را که ایمان آوردند در زندگانی دنیا و روزی که بپا شوند گواهان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::51|٥١]] | قبلی = غافر ٥٠ | بعدی = غافر ٥٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الأشْهادُ»: جمع شَهید، گواهان. از جمله گواهان، فرشتگان و انبیاء و شهداء هستند (نگا: هود / ، زمر / ). | «الأشْهادُ»: جمع شَهید، گواهان. از جمله گواهان، فرشتگان و انبیاء و شهداء هستند (نگا: هود / ، زمر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۰
ترجمه
غافر ٥٠ | آیه ٥١ | غافر ٥٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأشْهادُ»: جمع شَهید، گواهان. از جمله گواهان، فرشتگان و انبیاء و شهداء هستند (نگا: هود / ، زمر / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
قُلْ يَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَى... (۱) وَ مَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ... (۱) وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ... (۰) مَنْ کَانَ يَظُنُ أَنْ لَنْ... (۲) وَ لَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنَا... (۱) کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَ أَنَا وَ... (۱)
إِنَّمَا ذٰلِکُمُ الشَّيْطَانُ... (۱) الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ... (۴) فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَيْنَاهُ وَ... (۱) تِلْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ... (۱) إِنَ فِي ذٰلِکَ لَآيَةً لِمَنْ... (۳) وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلاَّ... (۱) قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِيکَ وَ... (۰) فَارْتَقِبْ إِنَّهُمْ مُرْتَقِبُونَ (۰)
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۵۴ سوره مؤ من
- داستان ارسال موسى عليه السلام به سوى فرعون و گفتگوى فرعون درباره كشتن او
- موسى عليه السلام از شرّ هر متكبرّ بى ايمان به روز حساب به خدا پناه مى برد
- مؤ من آل فرعون ، فرعونيان را از قتل موسى عليه السلام نهى و نسبت به تصميم بر آنتوبيخ مى كند و بدانان هشدار مى دهد
- اشاره به وجه تسميه روز قيامت به يوم التناد
- مقصود از فرعون از اينكه به وزير خود گفت : يا هامان ابن لى صرحا ابلغ الاسباب ...
- بيان اركان دين حق و سبيل رشاد در سخنى كوتاه از مؤ منآل فرعون
- نفى شريك براى خداى سبحان با بيان اينكه شريك ادعايى فرعونيان براى خدا، نه دردنيا و نه درآخرت دعوتى ندارد
- اشاره به مقامات سه گانه عبوديت : توكل ، تفويض و تسليم
- نكاتى درباره كيفيت و مراحل تعذيب فرعونيان در عالم برزخ و قيامت
- محاجه ضعفاء آل فرعون با اقوياءشان درباره آتش جهنم و پاسخ آنها
- التماس دعاى دوزخيان از خزنه جهنم در خصوص تخفيف پاره اى از عذاب
- وجه اينكه خزنه جهنم در جواب التماس دعاى دوزخيان مى گويند: فادعوا و ما دعاءالكافرين الا فى ضلال
- رواياتى درباره ، تقيه ، تفويض امر به خدا، و اينكه فرعونيان هر صبح و شام برآتش عرضه مى شوند
نکات آیه
۱ - پیامبران(ع)، برخوردار از نصرت و یارى خداوند (إنّا لننصر رسلنا)
۲ - مؤمنان و پیروان پیامبران، برخوردار از نصرت و یارى خداوند (إنّا لننصر رسلنا و الذین ءامنوا)
۳ - نصرت و یارى خداوند به پیامبران و مؤمنان، هم در زندگى دنیا است و هم درآخرت. (إنّا لننصر ... فى الحیوة الدنیا و یوم یقوم الأشهد)
۴ - نصرت و یارى خداوند به پیامبران و مؤمنان، امرى قطعى و وعده اى تخلف ناپذیر است. (إنّا لننصر رسلنا و الذین ءامنوا ... و یوم یقوم الأشهد) از آمدن جمله «إنّا لننصر رسلنا ...» با حرف تأکید (إنّ) و مسند در قالب فعل (لننصر)، برداشت یاد شده به دست مى آید.
۵ - فرستادگان الهى و مؤمنان، همواره در طول تاریخ با مخالفت ها و دشمنى ها روبه رو بوده اند. (إنّا لننصر رسلنا و الذین ءامنوا فى الحیوة الدنیا) اعلام نصرت الهى براى تمامى رسولان و مؤمنان، گویاى برداشت یاد شده است.
۶ - دخالت خداوند در تحولات و حوادث تاریخ به نفع جریان حق (إنّا لننصر رسلنا و الذین ءامنوا فى الحیوة الدنیا)
۷ - دلدارى خداوند به پیامبر(ص) و ایمان آورندگان به آن حضرت در صدر اسلام، در برابر مخالفت ها و دشمنى هاى کافران (إنّا لننصر رسلنا و الذین ءامنوا) یادآورى یارى شدن پیامبران و مؤمنان طرفدار آنان در تاریخ، براى پیامبر(ص) و مؤمنانى که در مکه (وقت نزول این آیات) در اقلیت و تحت فشار و شکنجه دشمنان بودند; بیانگر حقیقت یاد شده است. گفتنى است توصیه شدن پیامبر(ص) به صبر و شکیبایى در چهار آیه بعد، تأییدکننده همین مطلب مى باشد.
۸ - قیامت، روز برپا خاستن گواهان براى شهادت و گواهى (یوم یقوم الأشهد)
۹ - وجود گواهان و شاهدان، بر رفتار و کردار انسان ها در دنیا (یوم یقوم الأشهد) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که لازمه گواهى دادن بر هر چیزى، گواه و ناظر بودن بر آن از پیش است.
۱۰ - بازخواست و محاسبه شدن رفتار و کردار انسان ها در قیامت (یوم یقوم الأشهد)
۱۱ - کیفر و پاداش انسان ها در قیامت، مستند به گواهى شاهدان است. (یوم یقوم الأشهد)
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۷
- انبیا: تاریخ انبیا ۵; تداوم دشمنى با انبیا ۵; فضایل انبیا ۱، ۳; نصرت انبیا ۱، ۴; نصرت دنیوى انبیا ۳
- پاداش: ملاک پاداش اخروى ۱۱
- تاریخ: منشأ تحولات تاریخ ۶
- حق: حامى حق ۶
- خدا: حتمیت نصرت خدا ۴; نقش خدا ۶
- عمل: حسابرسى اخروى عمل ۱۰; گواهان عمل ۹
- قیامت: گواهان در قیامت ۸; نقش گواهان در قیامت ۱۱; ویژگیهاى قیامت ۸، ۱۰
- کافران: دشمنى کافران ۷
- کیفر: ملاک کیفر اخروى ۱۱
- مؤمنان: تداوم دشمنى با مؤمنان ۵; دشمنى با مؤمنان ۷; دلدارى به مؤمنان ۷; فضایل مؤمنان ۲، ۳; نصرت اخروى مؤمنان ۳; نصرت دنیوى مؤمنان ۳; نصرت مؤمنان ۲، ۴
- محمد(ص): دشمنى با محمد(ص) ۷; دلدارى به محمد(ص) ۷
- نصرت خدا: مشمولان نصرت خدا ۱، ۲، ۳
- نظام جزایى: ملاکها در نظام جزایى ۱۱