غافر ٤١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و ای قوم چه شود مرا که خوانمتان بسوی نجات و شما خوانیدم بسوی آتش | |-|معزی=و ای قوم چه شود مرا که خوانمتان بسوی نجات و شما خوانیدم بسوی آتش | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::41|٤١]] | قبلی = غافر ٤٠ | بعدی = غافر ٤٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَا لِی؟»: چه چیز میبینم؟ چه خبر است؟ چه شده است؟ به من بگوئید که. | «مَا لِی؟»: چه چیز میبینم؟ چه خبر است؟ چه شده است؟ به من بگوئید که. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۰
ترجمه
غافر ٤٠ | آیه ٤١ | غافر ٤٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا لِی؟»: چه چیز میبینم؟ چه خبر است؟ چه شده است؟ به من بگوئید که.
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۵۴ سوره مؤ من
- داستان ارسال موسى عليه السلام به سوى فرعون و گفتگوى فرعون درباره كشتن او
- موسى عليه السلام از شرّ هر متكبرّ بى ايمان به روز حساب به خدا پناه مى برد
- مؤ من آل فرعون ، فرعونيان را از قتل موسى عليه السلام نهى و نسبت به تصميم بر آنتوبيخ مى كند و بدانان هشدار مى دهد
- اشاره به وجه تسميه روز قيامت به يوم التناد
- مقصود از فرعون از اينكه به وزير خود گفت : يا هامان ابن لى صرحا ابلغ الاسباب ...
- بيان اركان دين حق و سبيل رشاد در سخنى كوتاه از مؤ منآل فرعون
- نفى شريك براى خداى سبحان با بيان اينكه شريك ادعايى فرعونيان براى خدا، نه دردنيا و نه درآخرت دعوتى ندارد
- اشاره به مقامات سه گانه عبوديت : توكل ، تفويض و تسليم
- نكاتى درباره كيفيت و مراحل تعذيب فرعونيان در عالم برزخ و قيامت
- محاجه ضعفاء آل فرعون با اقوياءشان درباره آتش جهنم و پاسخ آنها
- التماس دعاى دوزخيان از خزنه جهنم در خصوص تخفيف پاره اى از عذاب
- وجه اينكه خزنه جهنم در جواب التماس دعاى دوزخيان مى گويند: فادعوا و ما دعاءالكافرين الا فى ضلال
- رواياتى درباره ، تقيه ، تفويض امر به خدا، و اينكه فرعونيان هر صبح و شام برآتش عرضه مى شوند
نکات آیه
۱ - پرسش مؤمن آل فرعون از قوم خود، درباره انگیزه مخالفت آنان با دعوت و خیرخواهى هاى او (و یقوم مالى أدعوکم إلى النجوة و تدعوننى إلى النار) گفتنى است که به قرینه خطاب در جمله حالیّه «تدعوننى ...»، عبارت «مالى» در اصل «مالکم» مى باشد. این جمله در زبان عرب به جاى «أخبرونى عنکم» (از حالتان به من خبر دهید) به کار مى رود و مقصود از آن پرسش از انگیزه و دلیل وضعیت به وجود آمده از مخاطب است.
۲ - اظهار شگفتى مؤمن آل فرعون از فراخواندن قوم خود، به نجات و رستگارى و دعوت آنان از او به سرنوشت هلاکت بار دوزخ (و یقوم مالى أدعوکم إلى النجوة و تدعوننى إلى النار) استفهام در «مالى» براى تعجب است.
۳ - اظهار شگفتى مؤمن آل فرعون از تأثیرناپذیرى مردم از خیرخواهى ها و فراخوانى هاى او (و یقوم مالى أدعوکم إلى النجوة و تدعوننى إلى النار)
۴ - تلاش فرعونیان، براى ارتداد و مشرک شدن مؤمن آل فرعون (و تدعوننى إلى النار) فراخواندن به آتش، کنایه از دعوت به کفر و شرک است که در آیه بعد به صراحت از آن یاد شده است (تدعوننى لأکفر باللّه و أشرک به...).
۵ - نجات و رستگارى مردم، هدف و محور تمامى تلاش هاى ارشادى، سیاسى و اجتماعى مؤمن آل فرعون (و قال رجل مؤمن من ءال فرعون یکتم إیمنه ... و یقوم مالى أدعوکم إلى النجوة)
۶ - مؤمنان، وظیفه دار فراخواندن مردم به نجات و رستگارى و یقوم مالى أدعوکم إلى النجوة
موضوعات مرتبط
- آل فرعون: اهداف تبلیغ مؤمن آل فرعون ۵; پرسشهاى مؤمن آل فرعون ۱; تعجب مؤمن آل فرعون ۲، ۳; دعوت از مؤمن آل فرعون ۲; دعوتهاى مؤمن آل فرعون ۲، ۳; زمینه ارتداد مؤمن آل فرعون ۴; زمینه شرک مؤمن آل فرعون ۴; هدایتگرى مؤمن آل فرعون ۵
- انسان: اهمیت رستگارى انسان ها ۵; اهمیت نجات انسان ها ۵; دعوت از انسان ها ۶
- جهنم: دعوت به جهنم ۲
- رستگارى: دعوت به رستگارى ۲، ۶
- فرعونیان: پرسش از فرعونیان ۱; تأثیرناپذیرى فرعونیان ۳; تلاش فرعونیان ۴; حق ناپذیرى فرعونیان ۳; دعوت از فرعونیان ۲; دعوتهاى فرعونیان ۲; روش برخورد فرعونیان ۲
- مؤمنان: تبلیغ مؤمنان ۶; مسؤولیت مؤمنان ۶
- موسى(ع): خیرخواهى موسى(ع) ۱; قصه موسى(ع) ۱; مخالفت با موسى(ع) ۱
- نجات: دعوت به نجات ۶