غافر ٣٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ای قوم من جز این نیست که این زندگانی دنیا است بهره و همانا خانه آخرت است سرای آرامگاه | |-|معزی=ای قوم من جز این نیست که این زندگانی دنیا است بهره و همانا خانه آخرت است سرای آرامگاه | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::39|٣٩]] | قبلی = غافر ٣٨ | بعدی = غافر ٤٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَتَاعٌ»: توشهای که سواری برای مسافرت با خود برمیدارد (نگا: المنتخب). کالای اندک. لذّت گذرا. بهرهای ناچیز. «دَارُالْقَرَارِ»: سرای همیشگی و ماندگاری. خانه استقرار و جاودانگی. | «مَتَاعٌ»: توشهای که سواری برای مسافرت با خود برمیدارد (نگا: المنتخب). کالای اندک. لذّت گذرا. بهرهای ناچیز. «دَارُالْقَرَارِ»: سرای همیشگی و ماندگاری. خانه استقرار و جاودانگی. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۰
ترجمه
غافر ٣٨ | آیه ٣٩ | غافر ٤٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَتَاعٌ»: توشهای که سواری برای مسافرت با خود برمیدارد (نگا: المنتخب). کالای اندک. لذّت گذرا. بهرهای ناچیز. «دَارُالْقَرَارِ»: سرای همیشگی و ماندگاری. خانه استقرار و جاودانگی.
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۵۴ سوره مؤ من
- داستان ارسال موسى عليه السلام به سوى فرعون و گفتگوى فرعون درباره كشتن او
- موسى عليه السلام از شرّ هر متكبرّ بى ايمان به روز حساب به خدا پناه مى برد
- مؤ من آل فرعون ، فرعونيان را از قتل موسى عليه السلام نهى و نسبت به تصميم بر آنتوبيخ مى كند و بدانان هشدار مى دهد
- اشاره به وجه تسميه روز قيامت به يوم التناد
- مقصود از فرعون از اينكه به وزير خود گفت : يا هامان ابن لى صرحا ابلغ الاسباب ...
- بيان اركان دين حق و سبيل رشاد در سخنى كوتاه از مؤ منآل فرعون
- نفى شريك براى خداى سبحان با بيان اينكه شريك ادعايى فرعونيان براى خدا، نه دردنيا و نه درآخرت دعوتى ندارد
- اشاره به مقامات سه گانه عبوديت : توكل ، تفويض و تسليم
- نكاتى درباره كيفيت و مراحل تعذيب فرعونيان در عالم برزخ و قيامت
- محاجه ضعفاء آل فرعون با اقوياءشان درباره آتش جهنم و پاسخ آنها
- التماس دعاى دوزخيان از خزنه جهنم در خصوص تخفيف پاره اى از عذاب
- وجه اينكه خزنه جهنم در جواب التماس دعاى دوزخيان مى گويند: فادعوا و ما دعاءالكافرين الا فى ضلال
- رواياتى درباره ، تقيه ، تفويض امر به خدا، و اينكه فرعونيان هر صبح و شام برآتش عرضه مى شوند
نکات آیه
۱ - زندگى دنیایى و بهره هاى آن، در مقایسه با زندگى اخروى، اندک و زودگذر است. (یقوم إنّما هذه الحیوة الدنیا متع و إنّ الأخرة هى دار القرار) «متاع» به چیزى گویند که از آن بهره کم برده مى شود. گفتنى است چون دنیا در برابر آخرت قرار گرفته که دار قرار و پایدار است; زودگذر بودن آن فهمیده مى شود.
۲ - آخرت، سراى پایدار و پاینده (و إنّ الأخرة هى دار القرار)
۳ - پایدارى و پایندگى زندگى اخروى، دلیل برترى آن بر زندگى دنیایى است. (إنّما هذه الحیوة الدنیا متع و إنّ الأخرة هى دار القرار) برداشت یاد شده به این خاطر است که آیه شریفه با مقایسه کردن زندگى دنیایى و حیات اخروى; درصدد بیان برترى زندگى در آخرت مى باشد.
۴ - دنیا، گذرگاه و مقدمه براى حیات جاودانه آخرت است. (إنّما هذه الحیوة الدنیا متع و إنّ الأخرة هى دار القرار) واژه «متاع» در برخى از موارد به چیزى گفته مى شود که بهره انسان از آن کم و ناپایدار باشد. بنابراین توصیف زندگى دنیایى به «متاع» و زندگى اخروى به «دار القرار» (سراى پایدار)، مى تواند گویاى مطلب یاد شده باشد.
۵ - ارائه تصویرى درست از حقیقت زندگى در دنیا و آخرت، از نخستین کارهاى هدایتى مؤمن آل فرعون (یقوم إنّما هذه الحیوة الدنیا متع و إنّ الأخرة هى دار القرار)
۶ - یافتن راه درست زندگى، در گرو درک صحیح از حقیقت زندگى و آخرت (یقوم اتّبعون أهدکم سبیل الرشاد ... إنّما هذه الحیوة الدنیا متع و إنّ الأخرة هى دار القرار) برداشت یاد شده از آن جا است که مؤمن آل فرعون در نخستین برنامه هدایتى خود (نشان دادن راه درست زندگى)، به مسأله حقیقت زندگى دنیایى و اخروى پرداخته است.
۷ - دنیاطلبى فرعونیان و تصویر نادرست آنها از زندگى دنیایى و اخروى، سبب انحراف و خودکامگى آنان شد. (یقوم ... و إنّ الأخرة هى دار القرار) با توجه به یادآورى حقیقت زندگى در دنیا و آخرت از سوى مؤمن آل فرعون براى فرعونیان، برداشت بالا به دست مى آید.
۸ - تصویر نادرست از زندگى دنیایى و اخروى، منشأ اصلى انحراف ها، خودکامگى ها و حق ستیزى ها است. (یقوم ... و إنّ الأخرة هى دار القرار)
۹ - فرعون و قومش (قبطیان)، برخوردار از متاع هاى فراوان دنیوى و دلبسته به آنها (یقوم إنّما هذه الحیوة الدنیا متع) تذکر مؤمن آل فرعون به اندک و ناپایدارى بودن دنیا و متاع هاى آن به قوم خود، بیانگر مطلب یاد شده است.
۱۰ - حیات جاویدان و سراى پایدار، خواسته طبیعى انسان ها است. (و إنّ الأخرة هى دار القرار) تذکر به ناپایدارى زندگى دنیوى و جاودانگى حیات اخروى، خود گویاى مطلب یاد شده است.
موضوعات مرتبط
- آخرت: آثار شناخت آخرت ۶; جاودانگى آخرت ۲; ویژگیهاى آخرت۲
- آرزو: آرزوى جاودانگى ۱۰
- آل فرعون: هدایتگرى مؤمن آل فرعون ۵
- ادراک: آثار ادراک صحیح ۶
- استبداد: عوامل استبداد ۸
- امکانات دنیوى: بى ارزشى امکانات دنیوى ۱; ناپایدارى امکانات دنیوى ۱
- انسان: خواسته هاى انسان ۱۰
- بینش: آثار بینش غلط ۸
- حق: عوامل حق ستیزى ۸
- دنیا: آثار شناخت دنیا ۶; نقش دنیا ۴
- زندگى: ارزش زندگى اخروى ۱; بى ارزشى زندگى دنیوى ۱; تبیین حقیقت زندگى اخروى ۵; تبیین حقیقت زندگى دنیوى ۵; جاودانگى زندگى اخروى ۳، ۴; دلایل برترى زندگى اخروى ۳; زمینه زندگى اخروى ۴; زمینه زندگى صحیح ۶
- فرعون: دنیاطلبى فرعون ۹; وفور امکانات دنیوى فرعون ۹
- فرعونیان: آثار دنیاطلبى فرعونیان ۷; بینش غلط فرعونیان ۷; دنیاطلبى فرعونیان ۹; عوامل استبداد فرعونیان ۷; عوامل گمراهى فرعونیان ۷; وفور امکانات دنیوى فرعونیان ۹
- گمراهى: عوامل گمراهى ۸
- هدایت: زمینه هدایت ۶