النمل ٣٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گفت آن زن همانا شهان هرگاه به کشوری درآیند تباهش کنند و بگردانند مهتران مردمش را کهتران و بدینسان کار کنند | |-|معزی=گفت آن زن همانا شهان هرگاه به کشوری درآیند تباهش کنند و بگردانند مهتران مردمش را کهتران و بدینسان کار کنند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النمل | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::34|٣٤]] | قبلی = النمل ٣٣ | بعدی = النمل ٣٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«قَرْیَةً»: شهر و دیار. «أَعِزَّةَ»: جمع عزیز، بزرگان و مقتدران. «أَذِلَّةً»: جمع ذلیل، خواران و کوچکان. ملکه سبا با بیان این مطالب خواست عطش جنگ سپاهیان را فرو نشاند، و عاقبتِ دائمی جنگ را جلو چشمانشان مجسّم گرداند. | «قَرْیَةً»: شهر و دیار. «أَعِزَّةَ»: جمع عزیز، بزرگان و مقتدران. «أَذِلَّةً»: جمع ذلیل، خواران و کوچکان. ملکه سبا با بیان این مطالب خواست عطش جنگ سپاهیان را فرو نشاند، و عاقبتِ دائمی جنگ را جلو چشمانشان مجسّم گرداند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۰
ترجمه
النمل ٣٣ | آیه ٣٤ | النمل ٣٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَرْیَةً»: شهر و دیار. «أَعِزَّةَ»: جمع عزیز، بزرگان و مقتدران. «أَذِلَّةً»: جمع ذلیل، خواران و کوچکان. ملکه سبا با بیان این مطالب خواست عطش جنگ سپاهیان را فرو نشاند، و عاقبتِ دائمی جنگ را جلو چشمانشان مجسّم گرداند.
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۴۴، سوره نمل
- نبوت و علم انبياء عليه السّلام اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند
- مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...))
- بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن معناى ظاهرى آن نيست
- طوايف مخصوص از جن و انس و طير لشكريان سليمان عليه السّلام بوده اند
- عبور سليمان و لشكر او بر فراز وادى مورچه گان
- عدم منافات علم سليمان عليه السّلام به منطق الطير با فهميدن كلام مورچه
- سليمان عليه السّلام در دعاى خود، الهام شكر نعمت ، انجام عمل صالح و نيز صلاح ذاتى و نفسانى را مى طلبد
- ذكاتى كه در دعاى سليمان عليه السّلام مورد توجه است
- بيان آيات مربوط به داستان سليمان عليه السّلام و هدهد و ملكه سباء و...
- حكايت ملكه سبا و قوم او از زبان هدهد
- معناى ((خب ء)) و مفاد آيه : ((الا يسجدوا لله الذى يخرج الخب ء فى السموات و الارض...))
- و حجتى كه عليه پرستش آفتاب متضمن است
- واكنش سليمان عليه السّلام درباره اخبار هدهد
- توضيح سخن ملكه بعد از ديدن نامه سليمان عليه السّلام : ((قالت يا ايها الملوا انىالقى الى كتاب ...))
- اشكالات توجيه مفسرين كريم بودن نامه سليمان را
- تفسير مضمون نامه سليمان عليه السّلام به ملكه سبا
- مشاوره ملكه با قوم خود درباره جنگ يا تسليم
- راءى ملكه سبا پس از مشورت با قوم خود
- سبائيان براى سليمان هديه مى فرستند و او هديه آنان را رد مى كند
- تهديد سليمان عليه السّلام خطاب به رئيس هيت اعزامى سبا
- درخواست احضار تخت ملكه توسط سليمان عليه السّلام
- آورده شدن تخت بلقيس به وسيله كسى كه ((عنده علم من الكتاب ))
- اختلاف مفسرين در علم الكتاب و اسم اعظم احضار كننده عرش
- معناى ((ارتداد طرف )) و نقل سخن ديگران درباره آن و مخاطب به آن
- احضار تخت بلقيس اظهار معجزه اى با هر از آيات نبوت سليمان عليه السّلام است
- ورود ملكه به دربار سليمان عليه السّلام و ايمان آوردنش به رب العالمين
- گفتارى پيرامون داستان سليمان (عليه السّلام )
- ۲ - آياتى كه آن جناب را مى ستايد
- ۳ - سليمان (عليه السّلام ) در عهد عتيق
- ۴ رواياتى كه در اين داستان وارد شده
- احتجاج حضرت زهرا سلام الله عليها به آيه ((وورث سليمان داود)) عليه ابوبكر درمسئله غصب فدك
- اشاره به وجوهى درباره آوردن تخت بلقيس ((قبل ان يرتد اليك طرفك ))
- آصف بن برخيا وصى سليمان و حجت پس از او بوده است
نکات آیه
۱ - کیاست ملکه سبا و عدم تمایل وى به تسریع و پیشقدمى در جنگ (قالت إنّ الملوک إذا دخلوا قریة أفسدوها)
۲ - پى آمدهاى شوم جنگ براى مردم و حکومت، دلیل تمایل بلقیس به روش هاى مسالمت آمیز (قالت إنّ الملوک إذا دخلوا قریة أفسدوها)
۳ - ویرانى شهرها، تباهى جامعه و ذلّت عزّتمندان، نتیجه همیشگى سلطه شاهان بر کشور بیگانه (إنّ الملوک إذا دخلوا قریة أفسدوها و جعلوا أعزّة أهلها أذلّة)
۴ - تأکید بلقیس بر استمرار شیوه شاهان در تباه ساختن ممالک تحت سلطه خویش (قالت إنّ الملوک ... و کذلک یفعلون)
۵ - دلبستگى بلقیس به آبادى سرزمین و عزت و سربلندى مردم خویش (قالت إنّ الملوک ... و جعلوا أعزّة أهلها أذلّة) علت آوردن بلقیس براى پرهیز از جنگ، نشانگر اهتمام او در حفظ آبادى سرزمین و عزت جامعه خویش است.
۶ - نگرانى بلقیس از قدرت و غلبه سلیمان(ع)، على رغم اظهار آمادگى فرماندهان وى براى هر نبرد (قالوا نحن أُولوا قوّة ... قالت إنّ الملوک إذا دخلوا قریة أفسدوها) طرح مسأله تباهى جامعه در صورت بروز جنگ، بیانگر مطلب یاد شده است.
۷ - برداشت ملکه سبا از شخصیت سلیمان(ع)، به عنوان پادشاهى از پادشاهان (قالت إنّ الملوک ... و کذلک یفعلون)
موضوعات مرتبط
- بیگانه: آثار سلطه بیگانه ۳
- پادشاهان: آثار سلطه پادشاهان ۳، ۴; افساد پادشاهان ۳، ۴
- جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۳; عوامل افساد جامعه ۳
- جنگ: زیانهاى جنگ ۲
- ذلّت: عوامل ذلّت ۳
- سلیمان(ع): پیروزى سلیمان(ع) ۶; سلطنت سلیمان(ع) ۷; قدرت سلیمان(ع) ۶
- شهرها: عوامل ویرانى شهرها ۳، ۴
- قوم سبأ: آمادگى نظامى فرماندهان قوم سبأ ۶; تاریخ قوم سبأ ۶
- ملکه سبأ: بینش ملکه سبأ ۴، ۷; تدبیر ملکه سبأ ۲; صلح طلبى ملکه سبأ ۲; عزت طلبى ملکه سبأ ۵; علایق ملکه سبأ ۵; نگرانى ملکه سبأ ۶; ویژگیهاى ملکه سبأ ۱، ۵; هوشیارى ملکه سبأ ۱