النور ٢٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=روزی که گواهی دهد بر ایشان زبانهاشان و دستهاشان و پاهاشان بدانچه بودند میکردند | |-|معزی=روزی که گواهی دهد بر ایشان زبانهاشان و دستهاشان و پاهاشان بدانچه بودند میکردند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النور | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النور | نزول = [[نازل شده در سال::17|٥ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = النور ٢٣ | بعدی = النور ٢٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَلْسِنَتُهُمْ»: مراد از به گفتار آمدن زبان، با وجود این که برابر آیات دیگر مهر شده است (نگا: یس / )، به نطق آوردن زبان و همه اندامهای دیگر است، به گونهای که تنها خدا میداند (نگا: فصّلت / و ). | «أَلْسِنَتُهُمْ»: مراد از به گفتار آمدن زبان، با وجود این که برابر آیات دیگر مهر شده است (نگا: یس / )، به نطق آوردن زبان و همه اندامهای دیگر است، به گونهای که تنها خدا میداند (نگا: فصّلت / و ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۷
ترجمه
النور ٢٣ | آیه ٢٤ | النور ٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَلْسِنَتُهُمْ»: مراد از به گفتار آمدن زبان، با وجود این که برابر آیات دیگر مهر شده است (نگا: یس / )، به نطق آوردن زبان و همه اندامهای دیگر است، به گونهای که تنها خدا میداند (نگا: فصّلت / و ).
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۲۶، سوره نور
- بيان آيات مربوط به داستان افك
- شناخته و رسوا شدن عناصر فاسد، براى مجتمع صالح و اسلامى خير است (لا تحسبو هشرّا لكم ...)
- توبيخ كسانى كه وقتى اتهام دروغ (افك ) را شنيدند آن را رد و تكذيب نكردند و بدون تحقيق و علم آن را شايع ساختند.
- اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود هيچ يك از شما هرگز پاك و تزكيه نمى شد
- كسانى كه زنان مؤ منه محصنه را متهم به زنا مى كنند در دنيا و آخرت لعنت شده و عذابى عظيم دارند.
- معناى اينكه در آخرت مى دانند كه خدا حق مبين است
- روايتى مفصل از ((الدر المنثور)) درباره نزول آيات مربوط افك درباره عائشه
- موارد اشكال در اين روايت و روايات ديگرى كه از طرق عامه در اين باره نازل شده است .
- رواياتى از طرق شيعه كه بنابر آنها داستان افك درباه ماريه قبطيه ، و تهمت زننده عائشه بوده .
- اشكالاتى كه بر اين روايت نيز وارد است
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به افك ، قذف و آيه : ((الزانى لا يتكح ...))
نکات آیه
۱ - شهادت و گواهى زبان، دست و پاى گنه کاران علیه آنان در قیامت (یوم تشهد علیهم ألسنتهم و أیدیهم و أرجلهم)
۲ - اعضا و جوارح (زبان، دست و پاى) گنه کاران، تمامى گفته ها و کرده هاى آنان را بازگفته و از هیچ عمل خلافى، فروگذار نخواهند کرد. (یوم تشهد علیهم ألسنتهم ... بما کانوا یعملون)
۳ - شهادت و گواهى زبان، دست و پاى قذف کنندگان و تهمت زنندگان به زنان پاکدامن، نجیب و مؤمن، بر اعمال ناروایشان در قیامت (إنّ الذین یرمون المحصنت ... یوم تشهد علیهم ألسنتهم ... بما کانوا یعملون)
۴ - گواهى اعضاى بدن انسان به تمامى رفتار و گفتار او در دنیا (یوم تشهد علیهم ألسنتهم ... بما کانوا یعملون) برداشت یاد شده، به خاطر این است که شهادت و گواهى بر هر چیزى، آن گاه متصور و صادق است که شعور و آگاهى بر صحنه شهادت وجود داشته باشد.
۵ - تمامى رفتار و گفته هاى آدمى در دنیا، در روز رستاخیز آشکار و بر ملا خواهد شد. (یوم تشهد علیهم ألسنتهم ... بما کانوا یعملون) با شهادت و گواهى اعضا و جوارح انسان بر گفته ها و رفتارهاى او، تمامى آنها در روز قیامت برملا و آشکار خواهد شد.
۶ - وجود دادگاه و محاکمه براى انسان ها در قیامت (یوم تشهد علیهم ألسنتهم ... بما کانوا یعملون) برداشت یاد شده بر این اساس است که شهادت و گواهى، حاکى از وجود نوعى دادگاه و محاکمه است; زیرا بدون دادگاه و محاکمه، شهادت و گواهى بى معنا خواهد بود.
۷ - جهان آخرت، جهان عینیت یافتن شعور و آگاهى برخى از پدیده ها و آشکار شدن حقایق ناشناخته دنیا (یوم تشهد علیهم ألسنتهم ... بما کانوا یعملون) از آیه شریفه، چنین استفاده مى شود که اعضا و جوارح، داراى نوعى شعوراند و اعمال آدمى را درک کرده و با خود نگه مى دارند. البته این حقیقت در عالم دنیا، براى همگان عینیت ندارد و تنها در جهان آخرت، همگان شاهد تحقق عینى این معنا خواهند بود.
۸ - کسانى که با حیثیت زنان مؤمن، بازى کرده و با قذف و نسبت دادن زنا به آنان، به بد نام کردن ایشان در جامعه مى پردازند، به محاکمه و بازخواست الهى تهدید شدند. (إنّ الذین یرمون المحصنت ... یوم تشهد علیهم ألسنتهم ... بما کانوا یعملون)
۹ - تهدید شدن سازندگان «افک» به محاکمه اى سخت در قیامت و آشکار شدن توطئه هاى پنهانى آنان با شهادت غیر قابل انکار اعضا و جوارح خود آنها (إنّ الذین یرمون المحصنت ... یوم تشهد علیهم ألسنتهم ... بما کانوا یعملون) برداشت یاد شده، بر این اساس است که این آیه از جمله آیات مربوط به ماجراى «افک» باشد.
۱۰ - «عن أبى جعفر(ع): ... قال اللّه عزّوجلّ:« ... یوم تشهد علیهم ألسنتهم و أیدیهم و أرجلهم بما کانوا یعملون» و لیست تشهد الجوارح على مؤمن، إنّما تشهد على من حقّت علیه کلمة العذاب ...; از امام باقر(ع) روایت شده است:... خداى - عزّوجل - فرمود: «یوم تشهد علیهم ألسنتهم و أیدیهم و أرجلهم بما کانوا یعملون» [و توضیح آن که:] این گونه نیست که جوارح علیه مؤمنى شهادت بدهد; همانا شهادت جوارح علیه کسى است که عذاب او حتمى شده باشد». ۱- کافى، ج ۲، ص ۳۲، ح ۱; نورالثقلین، ج ۳، ص ۵۸۴، ح ۷۲.
موضوعات مرتبط
- بدن: گواهى اخروى اعضاى بدن ۹; گواهى اعضاى بدن ۱۰
- پا: گواهى اخروى پا ۱، ۲
- خدا: تهدیدهاى خدا ۸
- دست: گواهى اخروى دست ۱، ۲
- زبان : گواهى اخروى زبان ۱، ۲
- عذاب: گواهان اهل عذاب ۱۰
- عمل: گواهان عمل ۴
- قاذف: تهدید قاذف ۸; گواهى اخروى پاى قاذف ۳; گواهى اخروى دست قاذف ۳; گواهى اخروى زبان قاذف ۳; محاکمه اخروى قاذف ۸
- قصه افک: حسابرسى طراح قصه افک ۹; گواهان اخروى طراح قصه افک ۹
- قیامت: حسابرسى در قیامت ۶; ظهور حقایق در قیامت ۵، ۷، ۹; گواهى در قیامت ۱، ۲، ۳; ویژگیهاى قیامت ۷
- گناهکاران: گناهکاران در قیامت ۱
- گواهان: در قیامت ۹
- موجودات: شعور اخروى موجودات ۷