الحج ١٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=این بدانچه پیش فرستاده است دستهایت و نیست خدا ستمگر بر بندگان | |-|معزی=این بدانچه پیش فرستاده است دستهایت و نیست خدا ستمگر بر بندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحج | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحج | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::10|١٠]] | قبلی = الحج ٩ | بعدی = الحج ١١ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«قَدَّمَتْ یَدَاکَ»: دستهایت آن را پیشاپیش فرستاده است. از آنجا که اغلب کارها توسّط دست انجام میپذیرد، اعمال سائر اعضاء بدان نسبت داده شده است. «لَیْسَ بِظَلاّمٍ»: کمترین ستمی روا نمیدارد (نگا: آلعمران / نساء / ). | «قَدَّمَتْ یَدَاکَ»: دستهایت آن را پیشاپیش فرستاده است. از آنجا که اغلب کارها توسّط دست انجام میپذیرد، اعمال سائر اعضاء بدان نسبت داده شده است. «لَیْسَ بِظَلاّمٍ»: کمترین ستمی روا نمیدارد (نگا: آلعمران / نساء / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۶
ترجمه
الحج ٩ | آیه ١٠ | الحج ١١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَدَّمَتْ یَدَاکَ»: دستهایت آن را پیشاپیش فرستاده است. از آنجا که اغلب کارها توسّط دست انجام میپذیرد، اعمال سائر اعضاء بدان نسبت داده شده است. «لَیْسَ بِظَلاّمٍ»: کمترین ستمی روا نمیدارد (نگا: آلعمران / نساء / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَى سَوَاءِ... (۰) ثُمَ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ... (۰) ذُقْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِيزُ... (۰) إِنَ هٰذَا مَا کُنْتُمْ بِهِ... (۰)
تفسیر
- آيات ۳ - ۱۶ سوره حج
- وصف الحال سه صنف از مردم : اصرار كنندگان برباطل ، متزلزلان در راه حق و مؤ منان
- مراد از اينكه درباره رهبرى پيروى از شيطان فرمود:((كتب عليه انه من تولاه فانهيضله ...((
- رفع ريب و ترديد در بعث و نشور، با بيان چگونگى خلقت انسان و نبات
- نسبت زمين به گياه مانند نسبت رحم به جنين است
- تفصيلى در مورد استنتاج پنج نتيجه از بيان كيفيت خلقت انسان و نبات
- مقصود از ((علم (( و ((هدى (( در آيه : ((و من الناس منيجادل فى الله بغير علم و لاهدى ...((
- وصف صنفى ديگر كه دين را براى دنيايشان مى خواهند (و من الناس من يعبد الله علىحرف ...)
- معنى و مفاد آيه : ((من كان يظن ان لن ينصره الله ...(( و وجوهى كه درباره آن گفته اند
- دو روايت در ذيل ( و من الناس من يجادل ...)
- رواياتى درباره مراد از ((مخلقة و غيرمخلقة (( و جمله : ((نقر فى الارحام ما نشاء الىاجل مسمى ((
- چند روايت در ذيل آيه : ((و من الناس من يعبد الله على حرف (( كه درباره طالبان دين براى دنيا است
نکات آیه
۱ - دوزخ و عذاب سخت آن، دستاورد خود انسان ها است. ( ذلک بما قدّمت یداک )
۲ - خدا مالک انسان ها و همه آنان بندگان او (و أنّ اللّه لیس بظلّ-م للعبید)
۳ - کیفرهاى الهى در آخرت، برپایه عدل و بدون کمترین ظلمى در حق کیفر شوندگان (وأنّ اللّه لیس بظلّ-م للعبید)
۴ - ناروا بودن تردید در عدالت خداوند نسبت به انسان ها (و أنّ اللّه لیس بظلّ-م للعبید) این عبارت از آیه، مؤکد به دو تأکید است: «أنّ» و «باء» زاید. بنابراین معناى آن چنین مى شود: خدا به بندگانش ستم نمى کند و هیچ کس نباید در این تردید کند.
۵ - خدا، پروردگارى عادل و مبرّا از ستم کردن به بندگان خود (و أنّ اللّه لیس بظلّ-م للعبید)
۶ - ستم به دیگران، کارى است بسیار زشت و ناروا. (و أنّ اللّه لیس بظلّ-م للعبید)
موضوعات مرتبط
اخلاق رزال اخلاق ۶ C۶اسماء و صفاتC۶ C۷صفات جلال ۳، ۵C۷ C۶انسانC۶ C۷مالک انسان ها ۲C۷ C۶بندگان خدا ۲C۶ C۶جهان بینىC۶ C۷جهان بینى توحیدى ۲C۷ C۶جهنمC۶ C۷موجبات جهنم ۱C۷ C۶خداC۶ C۷تنزیه خدا ۵; خدا و ظلم ۳، ۵; عدالت خدا ۳، ۵; مالکیت خدا ۲; ناپسندى شک در عدالت خدا ۴C۷ C۶صفاتC۶ C۷صفات ناپسند ۶C۷ C۶ظلمC۶ C۷ناپسندى ظلم ۶C۷ C۶عذابC۶ C۷موجبات عذاب ۱C۷ C۶عملC۶ C۷آثار عمل ۱C۷ C۶کیفرC۶ C۷نظام کیفرى ۳ C۷
منابع
[[رده:اخلاق رزال اخلاق Cاسماء و صفاتC Cصفات جلال C CانسانC Cمالک انسان ها C Cبندگان خدا C Cجهان بینىC Cجهان بینى توحیدى C CجهنمC Cموجبات جهنم C CخداC Cتنزیه خدا]]