يونس ٩٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که فرود آمد بر ایشان سخن پروردگار تو ایمان نیارند | |-|معزی=همانا آنان که فرود آمد بر ایشان سخن پروردگار تو ایمان نیارند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::96|٩٦]] | قبلی = يونس ٩٥ | بعدی = يونس ٩٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«حَقَّتْ»: واجب و ثابت شده است. «کلمه»: فرمان. حکم. قضاوت. | «حَقَّتْ»: واجب و ثابت شده است. «کلمه»: فرمان. حکم. قضاوت. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۱
ترجمه
يونس ٩٥ | آیه ٩٦ | يونس ٩٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«حَقَّتْ»: واجب و ثابت شده است. «کلمه»: فرمان. حکم. قضاوت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِنَ الَّذِينَ کَفَرُوا سَوَاءٌ... (۱) وَ لَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُوا... (۰) وَ لَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ... (۲) سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ... (۲) وَ يَقُولُونَ لَوْ لاَ أُنْزِلَ... (۱) قُلِ انْظُرُوا مَا ذَا فِي... (۱) إِنْ تَحْرِصْ عَلَى هُدَاهُمْ... (۰) مَا آمَنَتْ قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْيَةٍ... (۲) قَالُوا سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَ وَعَظْتَ... (۰) وَ لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هٰذَا... (۰) وَ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَ... (۱)
وَ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ... (۱) وَ يَقُولُ الَّذِينَ کَفَرُوا لَوْ لاَ... (۱) وَ قَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّى... (۱) فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ مَا کَانُوا... (۱) وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى... (۰) بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي... (۰) وَ جَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ... (۰) وَ تِلْکَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا... (۱)
تفسیر
- آيات ۱۰۳ - ۹۴، سوره يونس
- استشهاد از اهل كتاب براى اثبات حقانيت معارف قرآن مجيد
- مراد از حتمى شدن كلمه پروردگار، كه در بيان علت زيانكارى مكذبين آمده است ، حتمىشدن عذاب آتش است بر آنها
- سه نكته كه از آيات گذشته روشن گرديد
- معناى استثناء ((الا قوم يونس )) در آيه : ((فلو لا كانت قرية آمنت ...))و اشاره به بعضوجوهى كه در معناى اين استثناء گفته شده است
- معناى اينكه هيچ كس جز به اذن خدا ايمان نمى آورد
- در آيه شريفه : ((و ما كان لنفس ...)) از شك و ترديد (درمقابل ايمان ) به رجس و پليدى تعبير شده است
- وعده خداوند به نجات دادن مؤ منين از امت اسلام ، همانطور كه پيامبران و مؤ منين از اممگذشته را نجات داد
- بحث روايتى
- (رواياتى در ذيل آيه : ((و ان كنت فى شك ...))، قوم يونس و...)
نکات آیه
۱ - تکذیب آیات و نشانه هاى الهى، زمینه ساز گرفتارى مکذبان به عذاب استیصال است. (و لاتکونن من الذین کذبوا بأیت اللّه ... إن الذین حقت علیهم کلمت ربک) از ارتباط این آیه با آیه قبل استفاده مى شود که: مراد از «الذین حقت علیهم» تکذیب کنندگان آیات الهى اند و از ذیل آیه بعد، جمله «حتى یروا العذاب الإلیم» و ذیل آیه بعد از این; یعنى، جمله «لما آمنوا کشفنا عنهم عذاب الخزى فى الحیاة الدنیا» استفاده مى شود که مراد از «کلمت ربک» عذاب دنیوى استیصال است.
۲ - تکذیب کنندگانى که از سوى خداوند محکوم به عذاب استیصال شوند، زمینه پذیرش دعوت پیامبران را از دست داده و هرگز به آیات و نشانه هاى الهى ایمان نخواهند آورد. (إن الذین حقت علیهم کلمت ربک لایؤمنون)
۳ - محکوم شدن مکذبان آیات الهى به عذاب استیصال، از شؤون ربوبیت الهى و مقتضاى آن است. (إن الذین حقت علیهم کلمت ربک)
۴ - زیانکاران، محرومان از ایمان به آیات الهى (الخسرین. إن الذین حقت علیهم کلمت ربک لایؤمنون)
۵ - محروم ساختن تکذیب کنندگان آیات الهى از ایمان، سنّت خدا و مقتضاى ربوبیت اوست. (إن الذین حقت علیهم کلمت ربک لایؤمنون)
۶ - دچار شدن به سنّت محرومیت از ایمان، برخاسته از اراده و اختیار خود انسان است. (و لاتکونن من الذین کذبوا بأیت اللّه ... الذین حقت علیهم کلمت ربک لایؤمنون)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۱; عذاب مکذبان آیات خدا ۱، ۳; محرومیت مکذبان آیات خدا ۲، ۵
- انسان: اختیار انسان ۶
- ایمان: محرومان از ایمان ۲، ۴، ۵; منشأ محرومیت از ایمان ۶
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۳، ۵; سنّتهاى خدا ۵، ۶; شؤون ربوبیت خدا ۳
- زیانکاران: محرومیت زیانکاران ۴
- عذاب: اهل عذاب ۱; زمینه عذاب استیصال ۱; محرومیت اهل عذاب ۲