يونس ٢٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=برای آنان که نکوئی کردند نکوئی است و فزونی و ننشیند بر چهرههای ایشان گرد پریشانی و نه خواری آنان یاران بهشتند و در آنند جاودانان | |-|معزی=برای آنان که نکوئی کردند نکوئی است و فزونی و ننشیند بر چهرههای ایشان گرد پریشانی و نه خواری آنان یاران بهشتند و در آنند جاودانان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::26|٢٦]] | قبلی = يونس ٢٥ | بعدی = يونس ٢٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْحُسْنَی»: نیکو. زیبا. صفت است و به جای موصوف نشسته است و تقدیر چنین است: (الْمَنْزِلَةُ الْحُسْنی ... الْمَثُوبَةُ الْحُسْنَی)، یعنی مقام والا و جایگاه زیبا. پاداش نیکو. مراد بهشت است. یا این که مراد پاداش نیکوتر و اجر مضاعف است (نگا: بقره / انعام / . «زِیَادَةٌ»: افزون بر آن. مراد تفضّل خدا (نگا: نساء / یا رضایت او است (نگا: توبه / ، مائده / . «لا یَرْهَقُ»: فرا نمیگیرد. نمیپوشاند. «قَتَرٌ»: دود مانندی که بر اثر غم و اندوه و هول و هراس چهره را میپوشاند. غبارغم. | «الْحُسْنَی»: نیکو. زیبا. صفت است و به جای موصوف نشسته است و تقدیر چنین است: (الْمَنْزِلَةُ الْحُسْنی ... الْمَثُوبَةُ الْحُسْنَی)، یعنی مقام والا و جایگاه زیبا. پاداش نیکو. مراد بهشت است. یا این که مراد پاداش نیکوتر و اجر مضاعف است (نگا: بقره / انعام / . «زِیَادَةٌ»: افزون بر آن. مراد تفضّل خدا (نگا: نساء / یا رضایت او است (نگا: توبه / ، مائده / . «لا یَرْهَقُ»: فرا نمیگیرد. نمیپوشاند. «قَتَرٌ»: دود مانندی که بر اثر غم و اندوه و هول و هراس چهره را میپوشاند. غبارغم. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۱
ترجمه
يونس ٢٥ | آیه ٢٦ | يونس ٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْحُسْنَی»: نیکو. زیبا. صفت است و به جای موصوف نشسته است و تقدیر چنین است: (الْمَنْزِلَةُ الْحُسْنی ... الْمَثُوبَةُ الْحُسْنَی)، یعنی مقام والا و جایگاه زیبا. پاداش نیکو. مراد بهشت است. یا این که مراد پاداش نیکوتر و اجر مضاعف است (نگا: بقره / انعام / . «زِیَادَةٌ»: افزون بر آن. مراد تفضّل خدا (نگا: نساء / یا رضایت او است (نگا: توبه / ، مائده / . «لا یَرْهَقُ»: فرا نمیگیرد. نمیپوشاند. «قَتَرٌ»: دود مانندی که بر اثر غم و اندوه و هول و هراس چهره را میپوشاند. غبارغم.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلاَّ... (۲) فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذٰلِکَ... (۰) لِلَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ... (۱) إِنَ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ... (۱) هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلاَّ... (۲)
لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ فِيهَا وَ... (۱) إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (۰)
تفسیر
- آيات ۳۰ - ۲۶،، سوره يونس
- پاداش نيكوكاران ((حسنى )) و ((زياده بر آن )) است و دچار تاريكى ظاهرى و معنوىنمى شوند
- كيفر بدكاران مساوى كار بدشان است ، ذليل هستند، چهره هايشان را سياهى پوشانيده وخالد در آتشند
- در روز قيامت بت ها و خدايان مشركين ، عبادت آنان را نفى مى كنند
- نقد و رد نظريات مختلف برخى از مفسرين در مورد نفى عبادت مشركين
- بحث روايتى
- (چند روايت در مورد اينكه پاداش محسنين ، حسنى و زياده بر آن است و در مورد سياهى چهرهبدكاران در روز قيامت )
نکات آیه
۱ - پاداشهاى اخروى، تنها از آن نیکوکاران است. (للذین أحسنوا الحسنى) تقدیم خبر (للذین ... ) بر مبتدا (الحسنى) مفید حصر است.
۲ - پاداش نیکوکاران در سراى آخرت از نوع بهترین پاداشهاست. (للذین أحسنوا الحسنى)
۳ - نیکوکاران در سراى آخرت، افزون بر بهترین پاداشها، از نعمتهایى بى شمار و غیر قابل توصیف برخوردار خواهند بود. (للذین أحسنوا الحسنى و زیادة) تنکیردر «زیادة» - که براى تفخیم است - بیانگر برداشت فوق مى باشد.
۴ - پرداخت پاداش افزون بر استحقاق، کارى است شایسته و ارزشمند. (للذین أحسنوا الحسنى و زیادة)
۵ - نیکوکاران در سراى آخرت همواره شادمان، بانشاط، گرامى و عزیز خواهند بود. (للذین أحسنوا ... و لا یرهق وجوههم قتر و لا ذلة) «رهق» به معناى پوشاندن و «قتر» به معناى دود سیاه و «ذلة» - مقابل «عزّت» - به معناى خفت و خوارى است ; یعنى، بر چهره نیکوکاران غبار غم و اندوهِ خوارى نخواهد نشست و این کنایه است از اینکه، آنان همواره شاد و همه جا ارجمند خواهند بود.
۶ - نیکوکاران، اهل بهشتند. (للذین أحسنوا ... أولئک أصحب الجنة)
۷ - نیکوکاران، در بهشت جاودانه خواهند ماند. (للذین أحسنوا ... أولئک أصحب الجنة هم فیها خلدون)
۸ - جهان آخرت، سرایى است جاودان. (أولئک أصحب الجنة هم فیها خلدون)
روایات و احادیث
۹ - «عن ابى جعفر (ع) فى قوله «للذین احسنوا الحسنى و زیادة» فاما الحسنى، الجنة و اما الزیادة فالدنیا، ما اعطاهم اللّه فى الدنیا لم یحاسبهم به فى الأخرة ... ;[۱] از امام باقر (ع) روایت شده که درباره سخن خدا که مى فرماید: «براى کسانى که نیکى کرده اند، پاداشى نیکوتر و خیرى زیاده بر آن هست» فرمود: اما پاداش نیکوتر، بهشت است و اما زیاده بر آن، عطاى خدا در دنیاست. آنچه خدا در دنیا به آنان داده، در آخرت حساب آن را از ایشان نمى خواهد ... ».
۱۰ - از على (ع) روایت شده است: «الزیادة غرفة من لؤلؤة واحدة لها أربعة أبواب ;[۲] مراد از زیاده در آیه شریفه، غرفه اى است از لؤلؤ یکپارچه که چهار در دارد».
۱۱ - از رسول خدا (ص) روایت شده است: «الذین احسنوا» أهل التوحید و «الحسنى» الجنة و «الزیادة» النظر إلى وجه اللّه ;[۳] مراد از «کسانى که نیکى کرده اند، اهل توحید مى باشد و «حسنى» بهشت و «زیاده» نظر به وجه اللّه است».
موضوعات مرتبط
- آخرت: جاودانگى آخرت ۸ ; ویژگیهاى آخرت ۸
- بهشت: جاودانان در بهشت ۷
- بهشتیان: ۶
- پاداش: ارزش پاداش مضاعف ۴ ; پاداش مضاعف ۳ ; مراتب پاداش اخروى ۲ ; مراد از پاداش مضاعف ۹، ۱۰، ۱۱
- عمل: عمل پسندیده ۴
- غرفه مرواریدى: ۱۰
- محسنان: پاداش اخروى محسنان ۱، ۲، ۳ ; پاداش محسنان ۹ ; سرور اخروى محسنان ۵ ; عزّت اخروى محسنان ۵ ; فضایل محسنان ۱، ۳، ۵ ; محسنان در بهشت ۶، ۷، ۹ ; مراد از محسنان ۱۱