الأعراف ٤٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا اینانند آنان که سوگند آوردید که نرساندشان خدا به رحمتی درآئید بهشت را نیست بر شما بیمی و نه اندوهگین شوید | |-|معزی=آیا اینانند آنان که سوگند آوردید که نرساندشان خدا به رحمتی درآئید بهشت را نیست بر شما بیمی و نه اندوهگین شوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::49|٤٩]] | قبلی = الأعراف ٤٨ | بعدی = الأعراف ٥٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::17|١٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَقْسَمْتُمْ»: سوگند خوردید. «أُدْخُلُوا الْجَنَّةَ ...»: این عبارت میتواند فرموده خدا خطاب به اصحاب اعراف یا سائر مؤمنان باشد؛ و یا گفته اصحاب اعراف خطاب به مؤمنان بشمار آید. | «أَقْسَمْتُمْ»: سوگند خوردید. «أُدْخُلُوا الْجَنَّةَ ...»: این عبارت میتواند فرموده خدا خطاب به اصحاب اعراف یا سائر مؤمنان باشد؛ و یا گفته اصحاب اعراف خطاب به مؤمنان بشمار آید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۵
ترجمه
الأعراف ٤٨ | آیه ٤٩ | الأعراف ٥٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَقْسَمْتُمْ»: سوگند خوردید. «أُدْخُلُوا الْجَنَّةَ ...»: این عبارت میتواند فرموده خدا خطاب به اصحاب اعراف یا سائر مؤمنان باشد؛ و یا گفته اصحاب اعراف خطاب به مؤمنان بشمار آید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۷ - ۵۴، سوره اعراف
- مراد از افترا بر خدا به كذب در آيه (( فمن اظلم ممن افترى ...(( شرك ورزيدن به خداو انكار توحيد است .
- مشاجره و گفتگوى دوزخيان با يكديگر
- جمله : (( لاتكلّف نفسا الّا وسعها(( مفيد رفع نگرانى از عدم قدرت بر انجام دادن جميعاعمال صالح است .
- معناى (( غل (( و اشاره به اينكه غل از بزرگترين ناملايمات است .
- توضيحى در مورد تعبير به اينكه مؤ منين بهشت را به ارث مى برند.
- وجه اختلاف تعبير در (( وعدنا ربنا(( و (( وعد ربكم (( در آيه شريفه
- اشاره به نفوذ حكم و امر انسان در قيامت
- معناى (( اعراف (( و مراد از آن در آيه شريفه
- رجال اعراف از طايفه جن يا ملك نيستند
- مراد از رجال اعراف ، مستضعفين نيستند
- اصحاب اعراف از جنس بشر هستند و خصوصياتى كه براى آنان ذكر شده با جمله : (( والامر يومئذ للّه (( منافات ندارد
- اشاره به اقوال متعددى كه درباره معناى اعراف و مراد از اصحاب اعراف گفته شده است .
- روايتى از آلوسى درباره مراد از رجال اعرافنقل كرده و صاحب المنار آن را بى اعتبار دانسته است .
- سخن ما با صاحب المنار كه با مقايسه مسائل قيامت با نظام جارى در دنيا روايت مذكور رامردود دانسته است .
- دو قول ديگر در معناى اعراف و بيان اصول اقوال در مسئله اعراف
- معناى اعراف در قرآن
- دلالت جمله : (( الذين اتّخذوا دينهم لهوا و لعبا(( بر اينكه انسان ناچار از تدين به ديناست .
- بحث روايتى (در ذيل آيات شريفه )
- روايتى از پيغمبر اكرم (ص ) درباره كيفيت مرگ مؤ من و كافر
- چند روايت ديگر درباره جهنم كافر و اهل دوزخ
- رواياتى در اين باره كه مراد از (( مؤ ذن (( در (( و اذّن مؤ ذن بينهم ...(( على (ع ) مىباشد
- مؤ ذن بودن على عليه السلام و اعلام حكم خداوند توسط او در آخرت ازفضائل آن حضرت به حساب مى آيد.
- رواياتى درباره اصحاب اعراف
- اشكال وارد بر رواياتى كه اصحاب اعراف را به كسانى كه داراى حسنات و سيئاتمساوى هستند تفسير مى كنند.
- چند روايت در مورد اينكه ائمه اهل بيت عليهم السلام اصحاب اعراف هستند.
نکات آیه
۱- کفرپیشگان مستکبر در دنیا سوگند یاد مى کنند که خداوند مؤمنان را در آخرت مشمول هیچ رحمتى نخواهد کرد. (أهؤلاء الذین أقسمتم لاینالهم اللّه برحمة) کلمه «رحمة» نکره است و چون پس از نفى واقع شده، معناى عموم از آن استفاده مى شود. قابل ذکر است که مراد کافران از «رحمت»، رحمتهاى اخروى است. یعنى بر فرض اینکه آخرتى باشد، خداوند رحمتش را شامل حال مؤمنان نخواهد کرد. فعل مضارع «لا ینال» و نیز معقول نبودن نفى تمامى رحمتها در دنیا این معنا را تأیید مى کند.
۲- اهل ایمان، در دنیا مورد تحقیر کفرپیشگان مستکبر هستند. (أهؤلاء الذین أقسمتم لاینالهم اللّه برحمة)
۳- مستکبران کفرپیشه مدعى برخوردارى خویش از رحمتهاى الهى در آخرت (أهؤلاء الذین أقسمتم لاینالهم اللّه برحمة) زیرا سوگند مستکبران به محرومیت مؤمنان از رحمت الهى، از موضع کسى است که تنها خود را بهره مند از مواهب الهى مى داند.
۴- مؤمنان راهى بهشت با فرمان اصحاب اعراف به آن جایگاه رفیع وارد خواهند شد. (ادخلوا الجنة) ظاهر این است که جمله «اهؤلاء الذین ... » دنباله سخنان اصحاب اعراف با کافران مستکبر باشد. یعنى: قالوا ... اهؤلاء الذین ... بر این تقدیر جمله «ادخلوا ... » نیز سخن اعرافیان است.
۵- اصحاب اعراف در صحنه قیامت بشارت دهنده راهیان بهشت به زندگانى آکنده از امنیت و به دور از حزن (ادخلوا الجنة لا خوف علیکم و لا أنتم تحزنون)
۶- بهشت، جایگاهى أمن، بى خطر و به دور از حوادث حزن آور (لا خوف علیکم و لا أنتم تحزنون)
۷- زندگانى مؤمنان نیک کردار در دنیا، همراه با ایجاد ناامنى از سوى مستکبران و اندوهبار از سرزنش آنان* (أهؤلاء الذین أقسمتم لاینالهم اللّه برحمة ادخلوا الجنة لا خوف علیکم) مطرح ساختن تحقیر مؤمنان از سوى کافران و سپس بیان دو موهبت از میان تمامى مواهب بهشتى اشاره به این دارد که اولاً زندگانى مؤمنان در دنیا آمیخته به ناامنى و حزن است و ثانیاً این حزن عمدتاً از سوى کافران مستکبر ایجاد مى شده است.
۸- بهشت و مواهب آن از برترین جلوه هاى رحمت خداوند (لاینالهم اللّه برحمة ادخلوا الجنة)
۹- اصحاب اعراف داراى مرتبه اى والا در پیشگاه خداوند و از کارگزاران صحنه قیامت هستند. (قالوا ... ادخلوا الجنة لا خوف علیکم و لا أنتم تحزنون)
موضوعات مرتبط
- اصحاب اعراف: در قیامت ۵ ; اصحاب اعراف و بهشتیان ۵ ; اصحاب اعراف و مؤمنان ۴ ; بشارت اصحاب اعراف ۵ ; مقامات اصحاب اعراف ۹
- بهشت: امنیت در بهشت ۵، ۶ ; اندوه در بهشت ۵، ۶ ; زندگى در بهشت ۵ ; نعمتهاى بهشت ۸ ; ورود به بهشت ۴
- بهشتیان: بشارت به بهشتیان ۵
- خلد: رحمت اخروى خلد ۱، ۳ ; رحمت خلد ۸
- قیامت: کارگزاران قیامت ۹
- کافران: ادعاى کافران مستکبر ۳ ; بینش کافران ۱ ; بینش کافران مستکبر ۳ ; روش برخورد کافران مستکبر ۲ ; سوگند کافران مستکبر ۱ ; کافران و مؤمنان ۱، ۲
- مؤمنان: اندوه مؤمنان ۷ ; تحقیر مؤمنان ۲ ; زندگى دنیوى مؤمنان ۷ ; سرزنش مؤمنان ۷ ; مشکلات دنیوى مؤمنان ۷ ; مقامات مؤمنان ۴ ; ناامنى مؤمنان ۴
- مستکبران: سرزنشهاى مستکبران ۷ ; مستکبران و کافران ۷
- مشمولان رحمت:۱، ۳
- مقربان:۹