آل عمران ٦٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=ای اهل کتاب چرا ستیزه کنید در ابراهیم حالی که فرستاده نشده است تورات و انجیل مگر پس از او آیا تعقّل نمی‌کنید
|-|معزی=ای اهل کتاب چرا ستیزه کنید در ابراهیم حالی که فرستاده نشده است تورات و انجیل مگر پس از او آیا تعقّل نمی‌کنید
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::65|٦٥]] | قبلی = آل عمران ٦٤ | بعدی = آل عمران ٦٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::65|٦٥]] | قبلی = آل عمران ٦٤ | بعدی = آل عمران ٦٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«لِمَ»: چرا. «تُحَآجُّونَ»: مجادله و ستیز می‌کنید.
«لِمَ»: چرا. «تُحَآجُّونَ»: مجادله و ستیز می‌کنید.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۴


ترجمه

ای اهل کتاب! چرا درباره ابراهیم، گفتگو و نزاع می‌کنید (و هر کدام، او را پیرو آیین خودتان معرفی می‌نمایید)؟! در حالی که تورات و انجیل، بعد از او نازل شده است! آیا اندیشه نمی‌کنید؟!

اى اهل كتاب! چرا در باره‌ى ابراهيم محاجّه مى‌كنيد در حالى كه تورات و انجيل نازل نشد مگر بعد از او؟ آيا تعقل نمى‌كنيد
اى اهل كتاب، چرا در باره ابراهيم محاجه مى‌كنيد با آنكه تورات و انجيل بعد از او نازل شده است؟ آيا تعقل نمى‌كنيد؟
ای اهل کتاب، چرا در آیین ابراهیم با یکدیگر مجادله می‌کنید (که هر یک او را به خود نسبت می‌دهید)؟! در صورتی که تورات و انجیل شما فرستاده نشد مگر بعد از ابراهیم؛ آیا تعقل نمی‌کنید؟
ای اهل کتاب! چرا درباره ابراهیم مجادله و ستیز می کنید [شما قوم یهود، او را یهودی می دانید، و شما گروه نصاری، او را نصرانی می شمارید] در حالی که تورات و انجیل بعد از او نازل شد؛ آیا نمی اندیشید؟!
اى اهل كتاب، چرا درباره ابراهيم مجادله مى‌كنيد، در حالى كه تورات و انجيل بعد از او نازل شده است؟ مگر نمى‌انديشيد؟
ای اهل کتاب چرا در حق ابراهیم محاجه می‌کنید، حال آنکه تورات و انجیل پس از او، نازل شده است، آیا اندیشه نمی‌کنید؟
اى اهل كتاب چرا در باره ابراهيم ستيزه مى‌كنيد- هر كدام او را به كيش خود مى‌پنداريد- و حال آنكه تورات و انجيل فرو نيامده است مگر پس از او؟ آيا درنمى‌يابيد؟
ای اهل کتاب! چرا درباره‌ی (دین) ابراهیم با یکدیگر به مجادله و ستیز می‌پردازید (و هر یک از شما او را بر آئین خویش می‌پندارید) و حال آن که تورات و انجیل نازل نشده‌اند مگر بعد از او؟ آیا نمی‌فهمید (که پیشین نمی‌شود پیرو پَسین باشد)؟
هان ای اهل کتاب! چرا درباره‌ی ابراهیم محاجّه می‌کنید، حال آنکه تورات و انجیل جز بعد از او نازل نشده‌؟ پس آیا خردورزی نمی‌کنید؟
ای اهل کتاب چرا ستیزه کنید در ابراهیم حالی که فرستاده نشده است تورات و انجیل مگر پس از او آیا تعقّل نمی‌کنید


آل عمران ٦٤ آیه ٦٥ آل عمران ٦٦
سوره : سوره آل عمران
نزول : ٢ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لِمَ»: چرا. «تُحَآجُّونَ»: مجادله و ستیز می‌کنید.


تفسیر

نکات آیه

۱ - موقعیّت ممتاز حضرت ابراهیم (ع)، حتى در میان اهل کتاب (یا اهل الکتاب لم تحاجّون فى ابرهیم) سعى هر یک از یهود و نصارا در انتساب ابراهیم به خویش، نشانه ارجمندى مقام آن حضرت نزد ایشان است.

۲ - محاجه یهود و نصارا درباره آیین ابراهیم(ع) (یا اهل الکتاب لم تحاجّون فى ابرهیم) از جمله «و ما انزلت ... »، معلوم مى شود محاجّه و نزاع، درباره آیین ابراهیم بوده است.

۳ - نصارا، ابراهیم (ع) را نصرانى و یهودیان، او را یهودى مى پنداشتند. (لم تحاجّون فى ابرهیم و ما انزلت التوریة و الانجیل)

۴ - احتجاج یهود و نصارا با یکدیگر، در مورد انتساب و پیوند دینى خود به ابراهیم (ع) و نفى آن از طرف مقابل (یا اهل الکتاب لم تحاجّون فى ابرهیم) «ان اولى الناس بابراهیم ... » در آیه شصت و هشتم، مى رساند که از جمله احتجاجهاى یهود و نصارا با یکدیگر، ادّعاى تبعیت و پیوند دینى خود با ابراهیم (ع) و نفى آن از دیگرى بوده است.

۵ - نزول تورات و انجیل پس از حضرت ابراهیم (ع) (و ما انزلت التوریة و الانجیل الاّ من بعده)

۶ - پندار نصارا، در انحصار آیین الهى به نصرانیت و یهودیان، به یهودیت* (یا اهل الکتاب ... و ما انزلت التوریة و الانجیل الاّ من بعده) با توجّه به تقدم زمانى ابراهیم (ع) بر یهود و نصارا، انتساب یهودیت و نصرانیّت به ابراهیم، ناشى از پندارى است که در برداشت آمده است.

۷ - نزول تورات و انجیل پس از ابراهیم (ع)، دلیل بطلان ادعاى یهودى یا نصرانى بودن آن حضرت (یا اهل الکتاب لم تحاجّون فى ابرهیم و ما انزلت التوریة و الانجیل الاّ من بعده)

۸ - توبیخ اهل کتاب (یهود و نصارا) به خاطر عدم تعقل آنان در منسوب کردن حضرت ابراهیم (ع) به یهودیّت و نصرانیّت (یا اهل الکتاب ... افلا تعقلون)

۹ - تعقّل، مانع احتجاجات بیجا (لم تحاجّون ... افلا تعقلون )

۱۰ - اهمیّت و ارزش تعقّل (افلا تعقلون)

۱۱ - عقل از ابزار شناخت و تعقل بهترین راه جهت رسیدن به واقعیّات (لم تحاجّون ... افلا تعقلون)

موضوعات مرتبط

  • ابراهیم (ع): ۵ دین ابراهیم (ع) ۲، ۳، ۷ ; مقام ابراهیم (ع) ۱ ; ابراهیم (ع) در اهل کتاب ۱، ۲، ۳، ۴، ۸
  • احتجاج: احتجاج بیجا ۹
  • انجیل: نزول انجیل ۵، ۷
  • اهل کتاب: ۱، ۲، ۳، ۴، ۸
  • تعقل: آثار تعقل ۹، ۱۱ ; آثار عدم تعقل ۸ ; ارزش تعقل ۱۰
  • تورات: نزول تورات ۵، ۷
  • خدا: سرزنشهاى خدا ۸
  • شناخت: ابزار شناخت ۱۱ ; شناخت عقلى ۱۱
  • مسیحیان: احتجاج مسیحیان ۲، ۴ ; توبیخ مسیحیان ۸ ; عقاید مسیحیان ۳، ۶، ۷
  • یهود: ۲، ۴ احتجاج یهود ۲، ۴ ; توبیخ یهود ۸ ; عقاید یهود ۳، ۶، ۷

منابع