الرعد ٢٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=سلام بر شما بدانچه صبر نمودید چه خوب است فرجام آن سرای | |-|معزی=سلام بر شما بدانچه صبر نمودید چه خوب است فرجام آن سرای | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الرعد | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الرعد | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::24|٢٤]] | قبلی = الرعد ٢٣ | بعدی = الرعد ٢٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بِمَا صَبَرْتُمْ»: به سبب صبری که کردید. و آن شکیبائی بر ناگواریها، تحمّل اذیّت و آزارها، مبارزه با هواها و هوسها، استقامت بر عقیده و ایمان، و غیره است. | «بِمَا صَبَرْتُمْ»: به سبب صبری که کردید. و آن شکیبائی بر ناگواریها، تحمّل اذیّت و آزارها، مبارزه با هواها و هوسها، استقامت بر عقیده و ایمان، و غیره است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۵
ترجمه
الرعد ٢٣ | آیه ٢٤ | الرعد ٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بِمَا صَبَرْتُمْ»: به سبب صبری که کردید. و آن شکیبائی بر ناگواریها، تحمّل اذیّت و آزارها، مبارزه با هواها و هوسها، استقامت بر عقیده و ایمان، و غیره است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۱۷، سوره رعد
- وصف طريق حق و باطل و بيان حال اهل حق و باطل با ذكر يكمثال
- معناى ((حق )) و ((باطل )) بدن موجودات وافعال
- طبيعت حق و باطل در ضمن بيان يك مثال
- بيان معناى ((كذلك يضرب الله الحق و الباطل ))
- مثل هايى كه ارباب بصيرت را به حقايق عالم غيب رهنمون مى سازند
- چند مطلب راجع به كليات معارف الهى كه ازمثل كف ، در آيه شريفه ، استفاده مى شود
- هيچ امر حقى معارض و مزاحم حق ديگر نيست
- منظور از ((حسنى )) كه اجابت كنندگان دعوت پرودرگارشان داراى آن هستند
- وصف گروندگان به حق و ((اولوالالباب )) و مقايسه آنان با جاهلان به حق
- حجت الهى فقط از طريق فطرت تمام نمى شود
- فرق ميان ((خشيت )) و ((خوف )) و موارد استعمال هر يك
- معناى : ((صبروا ابتغاء وجه ربهم ))
- اشاره به اينكه جهت عمل و الهى بودن آن مقصود حق گرايان مى باشد
- وجوهى كه درباره جهت اختلاف در بيان وصف اولوالالباب گفته شده است
- وجه اختلاف در بيان وصف اولواالالباب در آيه شريفه
- معناى ((عقبى الدار)) و نقطه مقابل آن ((سوءالدار))
- مژده به صله رحم كنندگان كه با ارحام صالح خويش در بهشت عدن جمع خواهند شد
- معناى جمله : ((و ما الحيوة الدنيا فى الآخرة الامتاع ))
- بحث روايتى
- رواياتى درباره صله رحم و پيوند ارتباط باآل محمد (عليه السلام ) در ذيل جمله : ((و الذين يصلون ...))
- چند روايت در ذيل جمله : ((و يخافون سوء الحساب ))
- روايتى درباره صبر و اقسام آن
نکات آیه
۱- دیدار فرشتگان با اهل بهشت و سخن گفتن آنان با ایشان (والملئکة یدخلون علیهم ... سلم علیکم)
۲- فرشتگان از هر سو بر بهشتیان وارد مى شوند و بر آنان سلام مى کنند. (والملئکة یدخلون علیهم من کل باب. سلم علیکم)
۳- فرشتگان ، نوید دهنده سلامت به بهشتیان و دورى هر گزند از ایشان (سلم علیکم)
۴- صبر و استقامت بر پیروى از فرمانهاى خدا درپى دارنده ورود به بهشت (سلم علیکم بما صبرتم) حرف «باء» در «بما صبرتم» سببیه و «ما» در آن مصدریه است. متعلق «صبرتم» امورى است که در آیات گذشته («الذین یوفون» تا «یدرءون بالحسنة السیئة») مطرح شد که مى توان از آنها به «طاعة الله» تعبیر کرد. بنابراین بما صبرتم ; یعنى: «بسبب صبرکم على طاعة الله».
۵- التزام به فرمانهاى خدا ، نیازمند صبر و استقامت است. (بما صبرتم)
۶- عاقبت و فرجام حیات دنیا (بهشت) براى صبرپیشگان بر طاعت خدا عاقبتى خوش و نیکوست. (فنعم عقبى الدار)
روایات و احادیث
۷- «قال [أبوعبدالله(ع)]: إن طائفة من الملائکة عابوا ولد آدم فى اللّذات و الشهوات ... فإذا کان یوم القیامة و صار أهل الجنة فى الجنة ، إستأذن أُولئک الملائکة على أهل الجنة فیؤذن لهم فیدخلون علیهم فیسلّمون علیهم و یقولون لهم: «سلام علیکم بما صبرتم» فى الدنیا عن اللّذات والشهوات الحلال ;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: همانا عده اى از فرشتگان، آدمیان را به خاطر گرایش به لذات و شهوات، عیب جویى مى کردند ... پس آن گاه که روز قیامت برپا شود و بهشتیان در بهشت قرار گیرند، آن فرشتگان براى ورود بر بهشتیان اجازه مى خواهند، پس به آنان اذن داده مى شود و آن گاه فرشتگان با سلام بر آنان وارد مى شوند و به ایشان مى گویند: سلام بر شما باد به خاطر اینکه شکیبایى ورزیدید و از لذتها و شهوتهاى حلال چشم پوشى کردید».
۸- «عن أبى عبدالله(ع) [فى قوله تعالى: ]«سلام علیکم بما صبرتم» على الفقر فى الدنیا ... ;[۲] از امام صادق(ع) درباره [سخن خداوند متعال:] «سلام علیکم بما صبرتم» روایت شده است که: [مراد شکیبایى ورزیدن است] بر تنگدستى در دنیا».
موضوعات مرتبط
- اطاعت: صبر در اطاعت ۶
- بشارت: بشارت سلامتى ۳
- بهشت: موجبات بهشت ۴
- بهشتیان: ۶ بشارت به بهشتیان ۳; تکلم ملائکه با بهشتیان ۱; سلام بر بهشتیان ۲، ۷; صبر بهشتیان ۷; ملاقات ملائکه با بهشتیان ۱
- تکلیف: صبر در تکلیف ۴، ۵
- دیندارى: استقامت در دیندارى ۴; صبر در دیندارى ۴
- صابران: حُسن فرجام صابران ۶
- فقر: صبر بر فقر ۸
- ملائکه: بشارتهاى ملائکه ۳; سلام ملائکه ۲، ۷