الأنفال ٤٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید هرگاه ملاقات کردید گروهی را در جنگ پس پایداری کنید و یاد کنید خدا را فراوان شاید رستگار شوید | |-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید هرگاه ملاقات کردید گروهی را در جنگ پس پایداری کنید و یاد کنید خدا را فراوان شاید رستگار شوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنفال | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنفال | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::45|٤٥]] | قبلی = الأنفال ٤٤ | بعدی = الأنفال ٤٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فِئَةً»: دسته. گروه. «فَاثْبُتُوا وَ اذْکُرُوا ...»: دو عامل پیروزی، یکی پایداری و دومی در همه حال به یاد خدا بودن و ذکر خدا کردن است. | «فِئَةً»: دسته. گروه. «فَاثْبُتُوا وَ اذْکُرُوا ...»: دو عامل پیروزی، یکی پایداری و دومی در همه حال به یاد خدا بودن و ذکر خدا کردن است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۸
ترجمه
الأنفال ٤٤ | آیه ٤٥ | الأنفال ٤٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فِئَةً»: دسته. گروه. «فَاثْبُتُوا وَ اذْکُرُوا ...»: دو عامل پیروزی، یکی پایداری و دومی در همه حال به یاد خدا بودن و ذکر خدا کردن است.
تفسیر
- آيات ۵۴ - ۴۱، سوره انفال
- توضيح و تفسير مفردات و جملات آيه شريفه مربوط به خمس : (( واعملوا انما غنمتم منشى ء فان لله خمسه و للرسول ... ))
- ياد آورى امدادهاى غيبى الهى در جنگ بدر كه موجب پيروزى مسلمين گرديد
- شش دستور جنگى به سربازان اسلام
- توضيح در مورد زينت دادن شيطان ، اعمال مشركين راو تحريك آنها به جنگ با مسلمين و سپس تنها گذاشتن آنانرا
- سخن منافقين و بيمار دلانى كه در ميان اصحاب بدر بودند، درباره مسلمان مجاهد
- تبدل نعمت به نقمت و عذاب هنگامى است كه صاحبان نعمت استعداد درونى خود را از دست داده مستعد عقاب شده باشند.
- رواياتى در مورد خمس و مستحقيقن آن در ذيل آيه شريفه : (( واعملوا انما غنمتم من ... ))
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به جنگ بدر
- اشاره به اينكه تجسم شيطان در صورتهاى انسانى ، امر محالى نيست تا استعباد شود
نکات آیه
۱- اهل ایمان وظیفه دار پایدارى در نبرد با دشمنان دین (یأیها الذین ءامنوا إذا لقیتم فئة فاثبتوا) «لقاء» مصدر «لقیتم» به معناى رو در رو شدن و برخورد کردن است و مراد از آن به مناسبت سیاق آیه، برخورد نظامى، یعنى پیکار و نبرد، مى باشد.
۲- لزوم زیاد یاد کردن خدا به هنگام رویارویى با دشمنان دین و نبرد با آنان (إذا لقیتم فئة فاثبتوا و اذکروا اللّه کثیرا) «اذکروا اللّه» مى تواند عطف بر «اثبتوا» باشد که در حقیقت جواب شرط «إذا لقیتم» خواهد بود. بر این مبنا مقصود، زیاد یاد کردن خدا به هنگام نبرد است. همچنین «اذکروا ... » مى تواند جمله مستانفه باشد. در این صورت زیاد یاد کردن خدا برنامه اى است براى تمامى مراحل زندگى که از مصادیق آن هنگام رویارویى با دشمنان است.
۳- پایدارى اهل ایمان در صحنه هاى پیکار همراه با یاد مداوم خدا، زمینه ساز پیروزى آنان بر دشمنان دین (فاثبتوا و اذکروا اللّه کثیرا لعلکم تفلحون) «لعلکم» علاوه بر اینکه متعلق بر «اذکروا اللّه» است، مى تواند متعلق به «فاثبتوا» نیز باشد. در این صورت مراد از «فلاح»، پیروزى در جنگ است.
۴- سعادت و رستگارى مؤمنان در گرو جهاد و کثرت یاد خداست. (إذا لقیتم فئة فاثبتوا و اذکروا اللّه کثیرا لعلکم تفلحون) در برداشت فوق «فلاح» به معناى سعادت و رستگارى گرفته شده است.
موضوعات مرتبط
- استقامت: آثار استقامت ۳
- جنگ: استقامت در جنگ ۱، ۳
- جهاد: آثار جهاد ۴ ; آداب جهاد ۲
- دین: پیروزى بر دشمنان دین ۳ ; جنگ با دشمنان دین ۱، ۲
- ذکر: آثار ذکر خدا ۳، ۴ ; اهمیت ذکر خدا ۲ ; ذکر خدا در جنگ ۲، ۳
- رستگارى: عوامل رستگارى ۴
- سعادت: عوامل سعادت ۴
- مؤمنان: رستگارى مؤمنان ۴ ; زمینه پیروزى مؤمنان ۳ ; سعادت مؤمنان ۴ ; مسؤولیت مؤمنان ۱