الأعراف ٢٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو پروردگارم امر کرده است به دادگری و راست کنید رویهای خود را نزد هر پرستشگاهی و بخوانیدش پاکدارندگان برای او دین را بدانسان که آغازتان کرده است برمیگردید | |-|معزی=بگو پروردگارم امر کرده است به دادگری و راست کنید رویهای خود را نزد هر پرستشگاهی و بخوانیدش پاکدارندگان برای او دین را بدانسان که آغازتان کرده است برمیگردید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::29|٢٩]] | قبلی = الأعراف ٢٨ | بعدی = الأعراف ٣٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْقِسْطِ»: دادگری. میانهروی. «وُجُوهٌ»: جمع وجه. چهره. ذات. «عِندَ»: در. «مَسْجِد»: مکان عبادت. زمان عبادت. سجود که مراد از آن نماز است. «أَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ»: در هر مسجدی به نماز ایستید و دل خود را متوجّه خدا کنید. در هر زمان و مکان عبادتی خالصانه به خدا رو کنید و تنها او را در نظر داشته باشید. در هر سجده و کرنشی رو به سوی خدا دارید و عبادتتان تنها برای او باشد. «أُدْعُوهُ»: او را عبادت کنید و بپرستید. دعاء در اینجا به معنی عبادت است. «الدِّینَ»: اطاعت. عبادت. انقیاد. | «الْقِسْطِ»: دادگری. میانهروی. «وُجُوهٌ»: جمع وجه. چهره. ذات. «عِندَ»: در. «مَسْجِد»: مکان عبادت. زمان عبادت. سجود که مراد از آن نماز است. «أَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ»: در هر مسجدی به نماز ایستید و دل خود را متوجّه خدا کنید. در هر زمان و مکان عبادتی خالصانه به خدا رو کنید و تنها او را در نظر داشته باشید. در هر سجده و کرنشی رو به سوی خدا دارید و عبادتتان تنها برای او باشد. «أُدْعُوهُ»: او را عبادت کنید و بپرستید. دعاء در اینجا به معنی عبادت است. «الدِّینَ»: اطاعت. عبادت. انقیاد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۵
ترجمه
الأعراف ٢٨ | آیه ٢٩ | الأعراف ٣٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْقِسْطِ»: دادگری. میانهروی. «وُجُوهٌ»: جمع وجه. چهره. ذات. «عِندَ»: در. «مَسْجِد»: مکان عبادت. زمان عبادت. سجود که مراد از آن نماز است. «أَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ»: در هر مسجدی به نماز ایستید و دل خود را متوجّه خدا کنید. در هر زمان و مکان عبادتی خالصانه به خدا رو کنید و تنها او را در نظر داشته باشید. در هر سجده و کرنشی رو به سوی خدا دارید و عبادتتان تنها برای او باشد. «أُدْعُوهُ»: او را عبادت کنید و بپرستید. دعاء در اینجا به معنی عبادت است. «الدِّینَ»: اطاعت. عبادت. انقیاد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۳۶، سوره اعراف
- جميع موجودات و آثار و اعمال طبيعى و اختيارى آنها منتهى به ذات پروردگارند.
- مراد از (( لباس تقوى (( و بهتر بودن لباس تقوى از لباس ظاهر.
- بيان ولايت شيطان بر غيرمؤ من و اشاره به اينكه بيرون آوردن لباس آدم و حوا در بهشتتمثيلى است از درآوردن لباس تقوى از اندام همه آدميان توسط شيطان .
- آنچه در مورد مراد از (( فاحشه (( در: (( اذا فعلوا فاحشة قالوا...(( گفته شده است .
- معناى (( قسط((
- وجوهى كه در معناى جمله : (( اقيموا وجوهكم عندكل مسجد(( گفته شده است .
- معناى جمله : (( كما بداكم تعودون ((
- وجوه ديگرى كه در معناى جمله فوق محتمل است .
- اگر انسان به جايى برسد كه باطل را حق بپندارد، اميدى به رستگارى و هدايت يافتن اونيست .
- اختلاف مفسرين در بيان ارتباط جمله : (( كما بداءكم تعودون ...(( با آياتقبل از آن
- معناى اخراج زينت در طيبات رزق (در ذيل آيه :قل من حرم زينة الله ...)
- چرا خداوند به ضروريات زندگى از قبيل لباس پوشيدن و خود را آراستن امر نموده است؟
- معناى عبارت : (( خالصة يوم القيمة (( در آيه شريفه و اشكالى كه بر بيان صاحبالمنار در اين مورد وارد است .
- معناى (( فواحش ))، (( اثم (( و (( بغى (( و اشاره به اينكه امم و جوامع بشرى هم مانندافراد عمر و اجل معينى دارند.
- بحث روايتى رواياتى در مورد شاءن نزول آيه : (( قد انزلنا عليكم لباسا...(( و((خذوا زينتكم عند كل مسجد((
- چند روايت درباره : (( لباس التّقوى (( در آيه شريفه
- روايتى كه مى گويد فاحشه اى كه مى گفتند خدا به آن امر كرده است ، ادعاى لزوم اطاعتاز زمامداران جائر است .
- چند روايت در مورد دروغ بستن به خدا تعالى
- رواياتى در ذيل جمله : (( و اقيموا وجوهكم عندكل مسجد((
- رواياتى در ذيل جمله : (( خذوا زينتكم ...(( و(( قل من حرم زينة الله ...(( پيرامون استفاده از نعمتهاى الهى
- روايتى در معناى : (( اسراف (( و (( اقتار(( چند روايت در بيان مراد از فواحش ظاهر وباطن .
- بحث و بررسى پيرامون چند روايت بررسى آيات و رواياتى كه ذاتى بودن سعادت وشقاوت را مى رسانند.
- آنچه از قرآن درباره ماهيت انسان و سعادت و شقاوت او استفاده مى شود.
- بررسى رواياتى كه به خلقت انسانها از طبيعتهاى مختلف دلالت دارند و بيان مراد آنروايات .
- سعادت و شقاوت آدمى ، به نحو اقتضا نه عليت ، ارتباط مستقيمى با آب وگل (مواد اصلى ) او دارد.
- وجه دقيق ترى در بيان روايات گذشته
- بررسى رواياتى كه مى گويند خلقت انسان منتهى به آب گوارا و آب تلخ و شور است.
- بررسى رواياتى كه برگشت اختلاف در خلقت را به نور و ظلمت مى داند
- بررسى روايات كه به انتقال حسنات اشقياء به نامهاعمال سعداء و انتقال سيئات سعداء به نامه عمل اشقياء دلالت دارند.
- توضيح بخش ديگرى از كلام امام (ع )
- وجه استشهاد در روايت به آيه : (( لائسئل عمّايفعل و هم يسئلون (( براى اينكه نقل حسنات سعداء به اشقياء و به عكس ، ظلم و خلافعدل نيست .
- وجه اختصاص حسنات به ذوات طيبه و اختصاص سيئات به ذوات خبثيه
نکات آیه
۱- خداوند به رعایت قسط (عدل و انصاف) فرمان داده، نه به ارتکاب فحشا و زشتى (إن الله لا یأمر بالفحشاء ... قل أمر ربى بالقسط)
۲- کردارهاى زشت و شنیع، خارج از دایره قسط (قل إن الله لا یأمر بالفحشاء ... قل أمر ربى بالقسط)
۳- فرمان به قسط، فرمانى برخاسته از ربوبیت خداوند (قل أمر ربى بالقسط)
۴- لزوم روى آورى خالصانه به خدا و انقطاع کامل از غیر او به هنگام حضور در مساجد (و أقیموا وجوهکم عند کل مسجد)
۵- اهمیت عبادت و نماز در مسجد* (و أقیموا وجوهکم عند کل مسجد)
۶- انسانها موظف به دعا و نیایش به درگاه خداوند (و ادعوه مخلصین له الدین)
۷- ضرورت اخلاص در دعا و عبادت (و ادعوه مخلصین له الدین)
۸- پایبندى خالصانه به دین و پرهیز از شرک و التقاط، از شرایط دعا و نیایش به درگاه خداوند (و ادعوه مخلصین له الدین)
۹- انقطاع کامل از غیر خدا و پایبندى خالصانه به دین، از مصادیق قسط در عبادت و پرستش (قل أمر ربى بالقسط و أقیموا وجوهکم عند کل مسجد و ادعوه مخلصین له الدین)
۱۰- استناد به سنن پیشینیان در تعیین ارزشها، مخالف اخلاص در عبودیت خداوند است. (قالوا وجدنا علیها ءاباءنا... و ادعوه مخلصین له الدین)
۱۱- تشریع دین مخصوص خداوند است. (و ادعوه مخلصین له الدین)
۱۲- معاد و حیات دوباره، امرى حتمى براى تمامى انسانها (کما بدأکم تعودون)
۱۳- شباهت و همگونى معاد انسانها با آغاز آفرینش آنان (کما بدأکم تعودون)
۱۴- آفرینش نخستین انسان دلیلى بر امکان معاد (کما بدأکم تعودون)
۱۵- توجه به معاد، پشتوانه رعایت قسط و اخلاص در دین (أمر ربى بالقسط ... مخلصین له الدین کما بدأکم تعودون)
۱۶- دین، دربردارنده ابعاد اجتماعى و عبادى و اعتقادى (أمر ربى بالقسط و اقیموا ... و ادعوه مخلصین له الدین کما بدأکم تعودون)
روایات و احادیث
۱۷- عن أبى عبدالله (ع) فى قوله تعالى: « و أقیموا وجوهکم عند کل مسجد» قال: مساجد محدثة فامروا أن یقیموا وجوهکم شطر المسجد الحرام.[۱] از امام صادق (ع) روایت شده است: مراد از آیه «و أقیموا وجوهکم ...»، مساجد نوبنیاد است که مردم مأمورند (هنگام عبادت) در آنها رو به مسجدالحرام بایستند.
موضوعات مرتبط
- اخلاص: زمینه اخلاص ۱۵; موانع اخلاص ۱۰
- ارزشها: ملاک ارزشها ۱۰
- التقاط: اجتناب از التقاط ۸
- انسان: خلقت انسان ۱۴; مسؤولیت انسان ۶
- انصاف: اهمیت انصاف ۱
- تشبیهات: تشبیه به آغاز خلقت انسان ۱۳
- تقلید: از نیاکان ۱۰
- حضور قلب: اهمیت حضور قلب ۴
- حیات: پس از مرگ ۱۲
- خدا: اختصاصات خدا ۱۱; اوامر خدا ۱; تنزیه خدا ۱; ربوبیت خدا ۳
- دعا: اخلاص در دعا ۷; اهمیت دعا ۶; شرایط دعا ۸
- دین: بُعد اجتماعى دین ۱۶; بُعد عبادى دین ۱۶; بُعد عقیدتى دین ۱۶; پایبندى به دین ۸، ۹; تشریع دین ۱۱; قلمرو تعالیم دین ۱۶
- رسوم: ارزش رسوم پیشینیان ۱۰
- شرک: اجتناب از شرک ۸
- عبادت: اخلاص در عبادت ۷; عبادت در مسجد ۵; عدالت در عبادت ۹
- عبودیت: اخلاص در عبودیت ۱۰
- عدالت: اهمیت عدالت ۱، ۲، ۳; زمینه رعایت عدالت ۱۵; موارد عدالت ۹
- عمل: ناپسند ۲
- فحشا: نهى از فحشا ۱
- قانونگذارى: ملاک قانونگذارى ۱
- قرآن: تشبیهات قرآن ۱۳
- مسجد: آداب مسجد ۴
- مسجدالحرام: فضیلت مسجدالحرام ۱۷
- معاد: آثار توجه به معاد ۱۵; حتمیت معاد ۱۲; دلایل معاد ۱۳، ۱۴
- مناجات: اهمیت مناجات ۶; شرایط مناجات ۸
- نماز: قبله در نماز ۱۷; نماز در مسجد ۵
منابع
- ↑ تهذیب شیخ طوسى، ج ۲، ص ۴۳، ح ۴، ب ۵; نورالثقلین، ج ۲، ص ۱۸، ح ۵۷.