الأنعام ١٢٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آنان را است خانه آرامش نزد پروردگار خویش و او است دوست ایشان بدانچه بودند میکردند | |-|معزی=آنان را است خانه آرامش نزد پروردگار خویش و او است دوست ایشان بدانچه بودند میکردند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::127|١٢٧]] | قبلی = الأنعام ١٢٦ | بعدی = الأنعام ١٢٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«دارُ السَّلام»: خانه امن و امان. سرزمین سلام و درود (نگا: مریم / ، واقعه / ). مراد بهشت است که جای شادی است و غم و اندوه و بلا و مصیبتی در آن نیست. | «دارُ السَّلام»: خانه امن و امان. سرزمین سلام و درود (نگا: مریم / ، واقعه / ). مراد بهشت است که جای شادی است و غم و اندوه و بلا و مصیبتی در آن نیست. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۴
ترجمه
الأنعام ١٢٦ | آیه ١٢٧ | الأنعام ١٢٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«دارُ السَّلام»: خانه امن و امان. سرزمین سلام و درود (نگا: مریم / ، واقعه / ). مراد بهشت است که جای شادی است و غم و اندوه و بلا و مصیبتی در آن نیست.
تفسیر
- آيات ۱۲۷ - ۱۲۲، سوره انعام
- تشبيه ايمان ، به حيات و نور و كفر، به مرگ و تاريكى .
- حيات طيبه مؤ من يكى زندگى ممتاز از ديگر انسانهاست .
- مكر بزرگان و اعيان هر قريه در برابر دعوت انبياء و استهزائشان به رسالت پيغمبر(ص ).
- معناى (( شرح صدر )) و بيان اينكه خداوند براى هدايت بنده سينه او را شرح و توسعه مى دهد.
- دو اشتباه در مورد انتساب هدايت و ضلالت انسان به خداى تعالى .
- تقسيم هدايت الهى به دو قسم : تكوينى و تشريعى . و تقسيم هدايت تشريعى به دو قسم: ارائه طريق و ايصال به مطلوب .
- (در ذيل آيات مربوط به حيات و نور شخص مؤ من و شرح صدر...).
نکات آیه
۱- هدایت یافتگان و یادکنندگان آیات و معارف الهى از جایگاهى آکنده از آرامش در نزد خداوند برخوردارند. (فمن یرد الله أن یهدیه ... قد فصلنا الأیت لقوم یذکرون. لهم دارالسلم عند ربهم)
۲- بهشت، خانه اى داراى امنیت و آرامش کامل است. (لهم دارالسلم) چنانکه مفسران گفته اند مراد از دارالسلام مى تواند بهشت باشد که از ویژگیهاى آن سلامت و امنیت است.
۳- امنیت و آرامش خاطر، نعمتهایى ارزنده (فمن یرد الله ... لهم دارالسلم عند ربهم) یاد کردن از «دارالسلام» (خانه امن)، به عنوان پاداشى ویژه براى متذکران، بیانگر ویژگى این نعمت و ارزش فوق العاده آن است.
۴- هدایت یافتگان هشیار و متذکر، مقرب درگاه پروردگار و در پرتوى ولایت او قرار دارند. (فمن یرد الله ... لقوم یذکرون. لهم دارالسلم عند ربهم و هو ولیهم)
۵- خداوند خود امور ره یافتگان به دارالسلام را بر عهده خواهد داشت. (لهم دارالسلم عند ربهم و هو ولیهم)
۶- پاداش هدایت یافتگان در نزد پروردگارشان تضمین شده است. (و من یرد الله ... لهم دارالسلم عند ربهم)
۷- پاداش دادن به هدایت یافتگان هشیار و متذکر، از شؤون ربوبیت خداوند است. (لهم دارالسلم عند ربهم)
۸- دارالسلام (بهشت و جایگاه امن الهى) پاداش کردار مستمر هدایت یافتگان است. (لهم دارالسلم ... بما کانوا یعملون)
۹- بهاى بهشت و برخوردارى از ولایت الهى، عمل در پرتو ایمان است. (لهم دارالسلم ... بما کانوا یعملون)
موضوعات مرتبط
- آرامش: عوامل آرامش ۱ ; نعمت آرامش ۳
- آیات خدا: مقامات ذاکران آیات خدا ۱
- امنیت: نعمت امنیت ۳
- ایمان: آثار ایمان ۹ ; ایمان و عمل ۹
- بهشت: آرامش در بهشت ۲ ; امنیت در بهشت ۲، ۸ ; موجبات بهشت ۹
- پاداش: تضمین پاداش ۶
- خدا: افعال خدا ۵ ; برخوردارى از ولایت خدا ۹ ; پاداشهاى خدا ۶ ; ربوبیت خدا ۷ ; ولایت خدا ۵
- دارالسّلام: امنیت در دارالسّلام ۸
- ذکر: اهمیت ذکر آیات خدا ۱
- عمل: آثار عمل ۹
- مقربان:۱، ۴
- مهتدین: آرامش مهتدین ۱ ; پاداش مهتدین ۶، ۷، ۸ ; تقرّب مهتدین ۴ ; مقامات مهتدین ۱، ۴ ; مهتدین در بهشت ۸ ; مهتدین در دارالسّلام ۵، ۸ ; هشیارى مهتدین ۴، ۷
- ولایت: مشمولان ولایت خدا ۴