الأنعام ١٢٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و رها کنید آشکار گناه و نهانش (یا برون گناه و درونش را) همانا آنان که فراهم آورند گناه را بزودی کیفر شوند بدانچه بودند فراهم میآوردند | |-|معزی=و رها کنید آشکار گناه و نهانش (یا برون گناه و درونش را) همانا آنان که فراهم آورند گناه را بزودی کیفر شوند بدانچه بودند فراهم میآوردند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::120|١٢٠]] | قبلی = الأنعام ١١٩ | بعدی = الأنعام ١٢١ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«ظَاهِرَ الإِثْمِ»: گناه آشکار. گناهی که با اندام ظاهری بدن انجام میپذیرد. مانند: زدن، دشنامدادن، دزدی، زنا. «بَاطِنَهُ»: گناه پنهان. گناهی که به قلب و درون مربوط میگردد. مانند: حسد. مکر و کید. سوءظنّ. مراد از گناه آشکار و گناه پنهان، همه گناهان است؛ چرا که گناه از این دو قسم خارج نیست. | «ظَاهِرَ الإِثْمِ»: گناه آشکار. گناهی که با اندام ظاهری بدن انجام میپذیرد. مانند: زدن، دشنامدادن، دزدی، زنا. «بَاطِنَهُ»: گناه پنهان. گناهی که به قلب و درون مربوط میگردد. مانند: حسد. مکر و کید. سوءظنّ. مراد از گناه آشکار و گناه پنهان، همه گناهان است؛ چرا که گناه از این دو قسم خارج نیست. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۴
ترجمه
الأنعام ١١٩ | آیه ١٢٠ | الأنعام ١٢١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ظَاهِرَ الإِثْمِ»: گناه آشکار. گناهی که با اندام ظاهری بدن انجام میپذیرد. مانند: زدن، دشنامدادن، دزدی، زنا. «بَاطِنَهُ»: گناه پنهان. گناهی که به قلب و درون مربوط میگردد. مانند: حسد. مکر و کید. سوءظنّ. مراد از گناه آشکار و گناه پنهان، همه گناهان است؛ چرا که گناه از این دو قسم خارج نیست.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۲۱ - ۱۱۴، سوره انعام
- معناى (( كلمة )) و موارد استعمال آن در قرآن .
- مراد از تماميت كلمه به صدق و عدل در: (( تمت كلمة ربك ... )) كمال يافتن شرايع با تشريع شريعت اسلام است .
- در امورى از قبيل معارف الهى و شرايع ، نبايد به حدس و تخمين بسنده كرد و جز به علمو يقين تكيه نبايد كرد.
- مراد از گناه ظاهرى در: ذروا ظاهر الاءثم و باطنه )) واقوال مفسرين در اين باره .
- خطاب به مؤ منين كه اگر در خوردن مردار، از مشركين پيروى كنند در زمره آنان قرارخواهند گرفت .
- (رواياتى در ذيل جمله (( و تمت كلمة ربك ... )) و تذكيه حيوانات و...).
نکات آیه
۱- لزوم اجتناب از هر گناه آشکار و پنهان (و ذروا ظهر الإثم و باطنه) اضافه شدن «ظاهر» به «الإثم» اضافه صفت به موصوف مى تواند باشد، یعنى گناه ظاهر. «باطنه» نیز یعنى گناه پنهان.
۲- لزوم اجتناب از همه گناهان، چه قبحش آشکار و چه نهان باشد. (و ذروا ظهر الإثم و باطنه) «ظاهر الإثم» مى تواند صفت براى محذوف باشد. در این صورت معنى جمله چنین مى شود: «ذروا عصیانا ظاهر الإثم و باطنه».
۳- لزوم اجتناب از گناهان عملى و قلبى (و ذروا ظهر الإثم و باطنه) از جمله احتمالات موجود درباره «باطن الإثم» آن گناهانى است که در درون انسان پنهان مى باشد که مصداق روشن آن گناهان قلبى، مانند سوءظن است. نقطه مقابل آن گناهانى است که کاملا جنبه عملى دارد (ظاهر الإثم).
۴- تداوم بر گناه، مجازات حتمى خداوند را در پى دارد. (إن الذین یکسبون الإثم سیجزون بما کانوا یقترفون) «تداوم» از فعل «یکسبون» و «کانوا یقترفون»، که ماضى استمرارى است، استفاده شده است. ضمناً «إن» و سین در «سیجزون» بر تأکید دلالت دارند.
۵- مجازات گناهکاران نتیجه عمل خود ایشان است. (إن الذین یکسبون الإثم سیجزون بما کانوا یقترفون)
موضوعات مرتبط
- خدا: کیفرهاى خدا ۴
- عمل: آثار عمل ۵
- کیفر: نظام کیفرى ۵
- گناه: اجتناب از گناه آشکار ۱ ; اجتناب از گناه پنهانى ۱ ; اقسام گناه ۳ ; اهمیت اجتناب از گناه ۱، ۲، ۳ ; حتمیت کیفر گناه ۴ ; زشتى گناه ۲ ; کیفر تداوم گناه ۴ ; گناه عملى ۳ ; گناه قلبى ۳
- گناهکاران: کیفر گناهکاران ۵