المائدة ٦٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=اگر آنکه اهل کتاب ایمان می‌آوردند و پرهیزکاری می‌کردند هرآینه می‌ستردیم از ایشان گناهان ایشان را و درمی‌آوردیمشان به باغستان نعمت‌
|-|معزی=اگر آنکه اهل کتاب ایمان می‌آوردند و پرهیزکاری می‌کردند هرآینه می‌ستردیم از ایشان گناهان ایشان را و درمی‌آوردیمشان به باغستان نعمت‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::65|٦٥]] | قبلی = المائدة ٦٤ | بعدی = المائدة ٦٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::65|٦٥]] | قبلی = المائدة ٦٤ | بعدی = المائدة ٦٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«النَّعِیمِ»: پرناز و نعمت.
«النَّعِیمِ»: پرناز و نعمت.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۱


ترجمه

و اگر اهل کتاب ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند، گناهان آنها را می‌بخشیم؛ و آنها را در باغهای پرنعمت بهشت، وارد می‌سازیم.

و اگر اهل كتاب ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعا گناهانشان را مى‌بخشيديم و آنها را به باغ‌هاى پرنعمت داخل مى‌ساختيم
و اگر اهل كتاب ايمان آورده و پرهيزگارى كرده بودند، قطعاً گناهانشان را مى‌زدوديم و آنان را به بوستانهاى پر نعمت درمى‌آورديم.
و چنانچه اهل کتاب ایمان آرند و تقوا پیشه کنند ما البته گناهانشان را محو و مستور می‌سازیم و آنها را در بهشت پر نعمت داخل می‌گردانیم.
و اگر اهل کتاب [به آیین اسلام] ایمان می آوردند و پرهیزکاری می کردند، یقیناً گناهانشان را محو می کردیم، و آنان را در بهشت های پر نعمت در می آوردیم.
اگر اهل كتاب ايمان بياورند و پرهيزگارى كنند، گناهانشان را خواهيم زدود و آنها را به بهشتهاى پرنعمت داخل خواهيم كرد.
و اگر اهل کتاب ایمان آورده و تقوا ورزند، سیئاتشان را می‌زداییم و ایشان را به بوستانهای [بهشتی‌] پرنعمت درمی‌آوریم‌
و اگر اهل كتاب ايمان آورند و پرهيزگار شوند هر آينه بديهاشان را از آنها بزداييم و آنان را به بهشتهاى پُرنعمت درآوريم.
و اگر اهل کتاب (اعم از مسیحیان و یهودیان، به جای دشمنانگی و تباهکاری، به اسلام بگروند و) ایمان بیاورند و پرهیزگاری پیشه کنند، گناهانشان را می‌زدائیم (و زشتیها و پلشتیهای گذشته‌ی ایشان را می‌بخشیم) و آنان را به باغهای پرنعمت بهشت داخل می‌سازیم.
و اگر اهل کتاب ایمان آورند و پرهیزگاری کنند، از ایشان گناهانشان را بی‌گمان می‌زداییم و به‌راستی آنان را به بوستان‌های پرنعمت درمی‌آوریم.
اگر آنکه اهل کتاب ایمان می‌آوردند و پرهیزکاری می‌کردند هرآینه می‌ستردیم از ایشان گناهان ایشان را و درمی‌آوردیمشان به باغستان نعمت‌


المائدة ٦٤ آیه ٦٥ المائدة ٦٦
سوره : سوره المائدة
نزول : ٧ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«النَّعِیمِ»: پرناز و نعمت.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- وعده حتمى خداوند به آمرزش تمامى گناهان گذشته اهل کتاب در صورت ایمان به خدا، پیامبر (ص)، همه کتب آسمانى و پرهیز از گناهان (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا لکفرنا عنهم سیئاتهم) با توجه به آیه ۵۹ (هل تنقمون منا الا ان ءامنا باللّه و ما انزل الینا و ما انزل من قبل) و نیز آیه ۶۱ (و اذا جاءوکم قالوا ءامنا)، معلوم مى شود مراد از ایمان در «ءامنوا» ایمان به خدا، قرآن، همه کتب آسمانى و ایمان به پیامبر اکرم (ص) است.

۲- دعوت خداوند از اهل کتاب به رعایت تقوا و ایمان به خدا، قرآن و دیگر کتب آسمانى (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا لکفرنا عنهم سیئاتهم)

۳- ایمان به خدا، پیامبر (ص) و کتب آسمانى و دامن گرفتن از گناه، موجب آمرزش گناهان گذشته آدمى (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا لکفرنا عنهم سیئاتهم) متعلق «واتقوا» به قرینه «سیئاتهم» گناهان است، و مراد از «سیئاتهم» در «لکفرنا عنهم سیئاتهم» گناهان پیش از ایمان است.

۴- خداوند، آمرزنده گناهان (لکفّرنا عنهم سیئاتهم)

۵- اهل کتاب، فاقد انگیزه کافى براى ایمان و تقوا (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا) بیان شرط با کلمه «لو» حکایت از آن دارد که ایمان و تقواپیشگى از اهل کتاب امرى بعید است.

۶- اهل کتاب در عصر پیامبر (ص) مردمى بى ایمان و فاقد تقوا (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا)

۷- تأکید خداوند بر وارد ساختن اهل کتاب به بهشت پر نعمت در صورت ایمان به خدا، پیامبر (ص) و تمامى کتب آسمانى و رعایت تقوا (و لو ان أهل الکتب ... لادخلنهم جنت النعیم)

۸- بهره مند شدن از نعمتهاى بهشتى در گرو ایمان و تقوا (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا لکفرنا عنهم سیئاتهم و لادخلنهم جنت النعیم)

۹- آمرزش گناهان، شرط ورود به بهشت (لکفّرنا عنهم سیئاتهم و لادخلنهم جنت النعیم) تقدم آمرزش بر ورود به بهشت مى تواند اشاره به این باشد که تا گناهان آدمى آمرزیده نشود، به بهشت وارد نخواهد شد.

۱۰- پرهیز از رشوه گیرى، حرام خوارى، تجاوزگرى و گفتار کفرآمیز شرط آمرزش گناهان اهل کتاب و ورود آنان به بهشت (و لو ان أهل الکتب ءامنوا و اتقوا) متعلق «واتقوا» چنانچه گذشت، گناهان است، از مصادیق مورد نظر آن با توجه به آیات گذشته -، گناهانى است که در برداشت به آنها اشاره شد.

۱۱- بهشت، داراى بوستانهاى متعدد و سرشار از نعمت (لادخلنهم جنت النعیم) «نعیم» به معناى فراوان است. (مفردات راغب).

موضوعات مرتبط

  • آمرزش: شرایط آمرزش ۱۰
  • اهل کتاب: آمرزش اهل کتاب ۱، ۱۰ ; انگیزه اهل کتاب ۵ ; اهل کتاب صدر اسلام ۶ ; بى ایمانى اهل کتاب ۵، ۶ ; بی‌تقوایى اهل کتاب ۵، ۶ ; فرجام اهل کتاب ۷ ; گناه اهل کتاب ۱، ۱۰
  • ایمان: آثار ایمان ۱، ۳، ۷، ۸ ; اهمیّت ایمان ۲ ; ایمان به خدا ۱، ۲، ۳، ۷ ; ایمان به قرآن ۲ ; ایمان به کتب آسمانى ۱، ۲، ۳، ۷ ; ایمان به محمّد (ص) ۱، ۳، ۷ ; دعوت به ایمان ۲ ; متعلق ایمان ۱، ۲، ۳، ۷
  • بهشت: باغهاى بهشت ۱۱ ; صفات بهشت ۱۱ ; موجبات بهشت ۷، ۹، ۱۰ ; نعمتهاى بهشت ۷، ۸، ۱۱
  • تجاوز: اجتناب از تجاوز ۱۰
  • تقوا: آثار تقوا ۷، ۸ ; اهمیّت تقوا ۲ ; دعوت به تقوا ۲
  • حرامخوارى: اجتناب از حرامخوارى ۱۰
  • خدا: آمرزش خدا ۴ ; دعوت خدا ۲ ; وعده خدا ۱
  • رشوه: اجتناب از رشوه ۱۰
  • گناه: آثار آمرزش گناه ۹ ; آمرزش گناه ۱، ۴ ; اجتناب از گناه ۳ ; موجبات آمرزش گناه ۳
  • نارواگویى: اجتناب از نارواگویى ۱۰

منابع