يس ٦٣: تفاوت میان نسخهها
(افزودن جزییات آیه) |
(←تفسیر) |
||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | {{ نمایش فشرده تفسیر| | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۱#link93 | آيات ۴۸ - ۶۵ سوره | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۱#link93 | آيات ۴۸ - ۶۵ سوره «يس»]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link94 | استهزاء كفار در مقام انكار | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link94 | استهزاء كفار در مقام انكار معاد، و پاسخ خداوند به آن ها]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link95 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link95 | تفسیر سخن تعجب انگیز کافران، بعد از برپایی رستاخيز]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link96 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link96 | امروز، خودِ اعمالتان، جزای اعمالتان است و بس]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link97 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link97 | حال نیکوی «أصحابُ الجنة»، در بهشت برين]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link99 | عهد خداوند با بنى آدم، که شیطان را عبادت نکنید]] | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link99 | | *[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link100 | بحث روایتی: (رواياتى پیرامون برخی از آيات گذشته)]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۱۲#link100 | رواياتى | |||
}} | }} |
نسخهٔ کنونی تا ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۰۲:۰۵
کپی متن آیه |
---|
هٰذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي کُنْتُمْ تُوعَدُونَ |
ترجمه
يس ٦٢ | آیه ٦٣ | يس ٦٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هذِهِ جَهَنَّمُ ...»: وقتی بدانان چنین خطابی میگردد که دادگاهی به پایان آمده و در کنار دوزخ گرد آورده شدهاند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۸ - ۶۵ سوره «يس»
- استهزاء كفار در مقام انكار معاد، و پاسخ خداوند به آن ها
- تفسیر سخن تعجب انگیز کافران، بعد از برپایی رستاخيز
- امروز، خودِ اعمالتان، جزای اعمالتان است و بس
- حال نیکوی «أصحابُ الجنة»، در بهشت برين
- عهد خداوند با بنى آدم، که شیطان را عبادت نکنید
- بحث روایتی: (رواياتى پیرامون برخی از آيات گذشته)
تفسیر نور (محسن قرائتی)
هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ «63»
اين همان جهنّمى است كه به شما وعده داده مىشد.
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (63)
هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي: اين جهنم است كه مشاهده مىكنيد جهنمى كه، كُنْتُمْ تُوعَدُونَ: بوديد كه وعده كرده و ترسانيده مىشديد بدان.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ (61) وَ لَقَدْ أَضَلَّ مِنْكُمْ جِبِلاًّ كَثِيراً أَ فَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ (62) هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (63) اصْلَوْهَا الْيَوْمَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (64) الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ وَ تُكَلِّمُنا أَيْدِيهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (65)
وَ لَوْ نَشاءُ لَطَمَسْنا عَلى أَعْيُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّراطَ فَأَنَّى يُبْصِرُونَ (66) وَ لَوْ نَشاءُ لَمَسَخْناهُمْ عَلى مَكانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطاعُوا مُضِيًّا وَ لا يَرْجِعُونَ (67)
ترجمه
و آنكه بپرستيد مرا اينست راه راست
و بتحقيق گمراه كرد از شما خلق بسيارى را آيا پس نبوديد كه دريابيد بعقل
اينست دوزخى كه بوديد وعده داده ميشديد
برويد بمانيد در آن براى آنكه كفر ميورزيديد
امروز مهر مىنهيم بر دهنهاشان و سخن ميگويد با ما دستهاشان و گواهى ميدهد پاىهاشان بآنچه بودند
جلد 4 صفحه 415
كسب ميكردند
و اگر بخواهيم هر آينه كور كنيم چشمهاشان را پس پيش گيرند راه را پس چگونه مىبينند
و اگر بخواهيم برگردانيم صورتهاى آنها را در جاى خودشان پس نتوانند گذشتن را و نه برميگردند.
تفسير
از جمله خطاب خداوند بگناهكاران مذكور در آيات سابقه است كه بعد از نهى از عبادت شيطان امر بعبادت خود فرموده با توصيف آن به اين كه راه مستقيم بجانب بهشت اين است و بيان عداوت شيطان به اين كه تاكنون خلق كثيرى را از شما بنى آدم گمراه نموده بمعصيت يا كفر چرا نبايد تاكنون بعقل دريافته باشيد كه اطاعت هواى نفس و شيطان موجب گمراهى است شما كه منكر جهنّم بوديد اين آتش همان است كه انبياء و اولياء بشما وعده ميدادند كه در صورت معصيت خدا داخل در آن ميشويد امروز داخل شويد و بمانيد و ملازم با عذاب باشيد در آن براى كفرتان بخدا و تكذيبتان انبياء و اولياء را در دنيا و بعدا خداوند روى سخن را از آنها گردانده ميفرمايد در اين روز ما مهر خاموشى بدهان آنها مىنهيم و كارى ميكنيم كه قدرت بر انكار معاصى خودشان نداشته باشند باين كيفيّت كه دستها و پاهايشان را بسخن درميآوريم كه با ما تكلّم ميكنند و شهادت ميدهند باعمال ناشايستهئى كه از آنها در دنيا صادر شده و با اينحال ديگر آنها نميتوانند منكر شوند با آنكه اراده انكار دارند مانند كسيكه دهانش مهر شده و زبانش بند آمده باشد اين معنى بنظر حقير رسيده ولى مفسّرين فرمودهاند خداوند قوّه ناطقه را از زبان آنها ميگيرد و باعضاء ديگر ميدهد و بعضى گفتهاند اين بعد از آنستكه منكر گناهان خود شدند و بعضى گفتهاند علامتى در اعضاء آنها پيدا ميشود كه دلالت دارد بر صدور معصيت از آنها و قمّى ره نقل نموده كه چون روز قيامت شود و مردم را خداوند جمع فرمايد نامه عمل هر كس را بدست او دهد و آنها مينگرند و منكر ميشوند كه آن اعمال را بجا آورده باشند پس ملائكه شهادت ميدهند كه آنها بجا آوردهاند و آنها ميگويند پروردگارا ملائكه تو براى تو شهادت ميدهند و قسم ميخورند كه ما اين كارها را نكرديم و خدا از اين امر خبر داده آنجا كه فرموده روز كه مبعوث ميكند خدا آنها را تمامى پس قسم ميخورند براى او چنانچه قسم ميخورند براى شما و چون كار به اين جا ميكشد
جلد 4 صفحه 416
خدا زبان آنها را مهر ميكند و جوارح آنها نطق ميكنند بآنچه بودند كه بجا ميآوردند و در كافى از امام باقر عليه السّلام نقل نموده كه جوارح شهادت بر مؤمن نميدهند جز اين نيست كه شهادت ميدهند جوارح بر كسيكه مستحق عذاب شده امّا مؤمن پس عطا ميشود كتابش بدست راستش خدا فرموده پس امّا كسانيكه داده شده كتابشان بدست راستشان پس ايشان ميخوانند كتاب خودشان را و ستم كرده نميشوند ذرّهئى و نيز خدا ميفرمايد و اگر بخواهيم محو و نابود و كور كنيم چشمهاى كفّار را پس راه معتاد خودشان را پيش گيرند و نبينند راه را و نه جهتى را كه ميخواهند بجانب آن سير نمايند و نه چيزهاى ديگر را و اگر بخواهيم صورت آنها را تغيير ميدهيم بيكى از حيوانات و قواء آنها را ميگيريم هر جا باشند بطوريكه از جاى خودشان نتوانند حركت كنند و بجاى ديگر منتقل شوند و نتوانند برگردند بجاى قبل از مسخ خودشان و بصورت قبل از آن كه داشتند يا آنكه برنميگردند از تكذيبشان انبياء و اولياء را با اينحال كه در خود مشاهده مينمايند براى توغّلشان در تعصّب و عناد پس مستحق امثال اين عقوبتها هستند ولى بناى ما با خلق بر تعجيل در عقوبت نيست و مكاناتهم بصيغه جمع نيز قرائت شده است.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي كُنتُم تُوعَدُونَ (63)
روز قيامت نشان ميدهد و ميفرمايد اينست جهنمي که بوديد بشما وعده ميدادند.
جلد 15 - صفحه 98
وعدههايي که خداوند بجهنم بلسان انبياء و كتابهاي آسماني داده و كافي است قوله تعالي وَ لَقَد ذَرَأنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الجِنِّ وَ الإِنسِ لَهُم قُلُوبٌ لا يَفقَهُونَ بِها وَ لَهُم أَعيُنٌ لا يُبصِرُونَ بِها وَ لَهُم آذانٌ لا يَسمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالأَنعامِ بَل هُم أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الغافِلُونَ اعراف آيه 178 و اموري که منشأ غفلت ميشود بسيار است سياهي قلب قساوت كبر نخوت عناد عصبيت حب دنيا هواهاي نفساني جهل تقليد آباء و بسياري ديگر و اينها خبر از جهنم ندارند تا موقعي که مشاهده كنند.
از جهنم خبري ميشنويبرگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 63)- آیات گذشته بخشی از سرزنشهای خداوند و گفتگوهای او را به مجرمان در قیامت بازگو کرد، در اینجا همین معنی را در بخش دیگری ادامه میدهد.
ج4، ص105
آری! در آن روز در حالی که آتش سوزان و شعلهور جهنم در برابر دیدگان مجرمان قرار گرفته به آن اشاره کرده خطاب به مجرمان میگوید: «این همان دوزخی است که به شما وعده داده میشد»! (هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ).
نکات آیه
۱ - جهنم، در روز رستاخیز از نزدیک به کافران و مجرمان نشان داده خواهد شد. (هذه جهنّم الّتى کنتم توعدون) «هذه» - که به شىء نزدیک اشاره دارد - مى رساند که جهنم در نزدیکى کافران و مجرمان قرار داشته و به آنان نشان داده خواهد شد.
۲ - جهنم، وعده الهى به مجرمان و کافران است. (هذه جهنّم الّتى کنتم توعدون)
۳ - به دوزخ رفتن کافران و مجرمان، وعده اى که پیوسته به آنان در دنیا ابلاغ شده است. (هذه جهنّم الّتى کنتم توعدون) آمدن فعل مضارع - به ویژه با فعل «کنتم» - نشانگر استمرار و پیوستگى این وعده الهى است.
۴ - خداوند، حجتش را بر دوزخیان در دنیا تمام کرده است. (هذه جهنّم الّتى کنتم توعدون)
۵ - عبادت نکردن خداى یکتا و پیروى از شیطان، موجب دوزخى شدن است. (ألم أعهد إلیکم یبنى ءادم أن لاتعبدوا الشیطن ... و أن اعبدونى ... و لقد أضلّ منکم جبلاًّ ... هذه جهنّم الّتى کنتم توعدون) برداشت یاد شده از ارتباط میان این آیه و آیات پیشین به دست مى آید; یعنى، آیه شریفه بیانگر نتیجه و پى آمد عمل نکردن به توصیه هاى الهى است.
موضوعات مرتبط
- اطاعت: آثار اطاعت از شیطان ۵
- جهنم: رؤیت جهنم در قیامت ۱; موجبات جهنم ۵
- جهنمیان: اتمام حجت بر جهنمیان ۴
- خدا: اتمام حجت خدا ۴; وعیدهاى خدا ۲، ۳
- عبادت: آثار ترک عبادت خدا ۵
- کافران: کافران در قیامت ۱; وعده به کافران ۲، ۳
- مجرمان: مجرمان در قیامت ۱; وعده به مجرمان ۲، ۳
منابع