المزمل ١٣: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و خوراکی گلوگیر و عذابی دردناک | |-|معزی=و خوراکی گلوگیر و عذابی دردناک | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المزمل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المزمل | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::13|١٣]] | قبلی = المزمل ١٢ | بعدی = المزمل ١٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«غُصَّةٍ»: هرچیزی که در گلو گیر کند و نه بیرون بیاید و نه درون برود. همچون استخوان و خار (نگا: ابراهیم / ، دخان / - ، غاشیه / . | «غُصَّةٍ»: هرچیزی که در گلو گیر کند و نه بیرون بیاید و نه درون برود. همچون استخوان و خار (نگا: ابراهیم / ، دخان / - ، غاشیه / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
المزمل ١٢ | آیه ١٣ | المزمل ١٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«غُصَّةٍ»: هرچیزی که در گلو گیر کند و نه بیرون بیاید و نه درون برود. همچون استخوان و خار (نگا: ابراهیم / ، دخان / - ، غاشیه / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره مزمّل
- مفاد خطاب ((يا اءيّها المزّمّل ))
- چند وحه در معناى آيه : ((قم اللّيل الّا قليلا...))
- بيان جهات مختلف سنگين بودن قرآن (انّا سنلقى عليك قولا ثقيلا) و چند وجه در اين باره
- اقوال ديگر مفسرين در بيان سنگينى قرآن
- چند قول در معناى دو آيه : ((ان ناشئة الليل اشد وطاء واقوم قيلا ان لك فى النهارسبحا طويلا
- مقصود از ((ذكر)) در خطاب : ((و اذكر اسم ربك ))
- معناى اينكه فرمود: خدا را وكيل بگير
- تهديد تكذيب كنندگان صاحب نعمت
- هشدار به كفّار بااشاره به هلاكت فرعون بر اثر نافرمانى از فرستاده خدا
- اشاره هايى به شدت عذاب روز قيامت
- رواياتى درباره نزول آيات : ((يا ايّها المزّمّل قماللّيل الّا قليلا...))
- چند روايت درباره مراد از ترتيل قرآن و آداب تلاوت قرآن
- رواياتى راجع به كيفيّت نزول وحى بر رسول اللّه (صلى الله عليه و آله )
- مراد از تبتّل به سوى خدا(و تبتّل اليه تبتيلا)
نکات آیه
۱ - تکذیب گران دین ستیز در قیامت، با غذاى گلوگیر کیفر مى شوند. (و المکذّبین ... و طعامًا ذا غصّة)
۲ - تکذیب گرانِ دین ستیز در قیامت، گرفتار عذابى دردآور (و المکذّبین ... و عذابًا ألیمًا)
۳ - مرفهان تکذیب گر و دین ستیز، از هرگونه آسایش و راحتى یا لذت و کام جویى در قیامت، محروم خواهند بود. (و ذرنى و المکذّبین أُولى النعمة ... و طعامًا ذا غصّة و عذابًا ألیمًا) تأکید خداوند بر گلوگیر و دردآور بودن کیفر صاحبان ثروت و رفاه، مى تواند بیانگر برداشت یاد شده باشد.
۴ - تکذیب دین و بدگویى از آن، از موجبات کیفر و عذاب الهى (و اصبر على ما یقولون ... و المکذّبین ... إنّ لدینا أنکالاً ... و عذابًا ألیمًا)
موضوعات مرتبط
- آسایش: محرومان از آسایش اخروى ۳
- دین: آثار تبلیغ علیه دین ۴; آثار تکذیب دین ۴; عذاب اخروى دین ستیزان ۲; کیفر اخروى دین ستیزان ۱; محرومیت اخروى دین ستیزان ۳
- عذاب: عذاب دردناک ۲; مراتب عذاب اخروى ۴; موجبات عذاب ۴
- کیفر: کیفر با غذاى گلوگیر ۱; موجبات کیفر ۴
- لذایذ: محرومان از لذایذ اخروى ۳
- مرفهان: محرومیت اخروى مرفهان ۳
- مکذبان: عذاب اخروى مکذبان ۲; کیفر اخروى مکذبان ۱; محرومیت اخروى مکذبان ۳