الممتحنة ٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا بود برای شما در ایشان پیرویی نکو برای آنکه امید دارد خدا و روز بازپسین را و آنکه پشت کند همانا خدا است بینیاز ستوده | |-|معزی=همانا بود برای شما در ایشان پیرویی نکو برای آنکه امید دارد خدا و روز بازپسین را و آنکه پشت کند همانا خدا است بینیاز ستوده | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الممتحنة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الممتحنة | نزول = [[نازل شده در سال::22|١٠ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = الممتحنة ٥ | بعدی = الممتحنة ٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::21|٢١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لِمَن کَانَ یَرْجُو ...»: بدل از ضمیر (کُمْ) است (نگا: روحالمعانی). در رسمالخط قرآنی، الف زائدی در آخر واژه (یَرْجُو) است. | «لِمَن کَانَ یَرْجُو ...»: بدل از ضمیر (کُمْ) است (نگا: روحالمعانی). در رسمالخط قرآنی، الف زائدی در آخر واژه (یَرْجُو) است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۹
ترجمه
الممتحنة ٥ | آیه ٦ | الممتحنة ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لِمَن کَانَ یَرْجُو ...»: بدل از ضمیر (کُمْ) است (نگا: روحالمعانی). در رسمالخط قرآنی، الف زائدی در آخر واژه (یَرْجُو) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۹، سوره ممتحنه
- بيان آياتى كه به سختى از دوستى مؤ منين با كفار و مشركين نهى مى كند
- دوستى كردن با كفار از بغض و عداوت آنها نسبت به شما نمى كاهد و اگر به شما دستيابند....
- مراد از اينكه فرمود خداوند بين شما و ارحام و اولادتان در قيامت جدايى مى اندازد
- وجوه ديگرى كه در معناى جمهل((يفصل بينكم )) گفته شده است
- اسوه بودن ابراهيم (عليه السلام ) و پيروانش در تبرى از مشركين
- و توضيح درباره استغفار ابراهيم (عليه السلام ) براى پدر
- اينكه استثناى ((الا قول ابراهيم لابيه ...))متصل است يا منقطع
- دعاى ابراهيم عليه السلام و پيروانش در توكل بر خدا و بازگشت به او
- نهى از دوستى با كفار به معناى نهى از عدالت و خوش رفتارى با كفار غير حربى نيست
- چند روايت راجع به نزول آيات نهى از دوستى با كفار و مشركين در ماجراى نامه نوشتن حاطب بن ابى بلتعه براى مشركين مكه
- نقد و رد روايتى كه در آن آمده است : شايد خداوند به شركت كنندگان در جنگ بدر گفتهباشد هر چه مى خواهيد بكنيد...!
- آياتى از قرآن كريم كه احاديث فوق را رد مى كند
- چند روايت درباره تجويز معاشرت و خوش رفتارى با كفار غير محارب و درباره حب وبغض بخاطر خدا
نکات آیه
۱ - شیوه ابراهیم(ع) و همگامان آن حضرت، الگویى شایسته براى موحدان (لقد کان لکم فیهم أسوة حسنة)
۲ - دعاها و نیایش هاى ابراهیم(ع) و همگامانش، الگویى شایسته براى یکتا پرستان (ربّنا ... لقد کان لکم فیهم أسوة حسنة) تکرار الگو بودن ابراهیم(ع) پس از دعاى «ربّنا...»، مى رساند که آن حضرت نه تنها در میدان برائت از مشرکان; بلکه در شیوه دعا نیز شایان پیروى است.
۳ - ارائه الگو براى تربیت و تکامل موحدان در مسیر ارزش ها، از روش هاى تربیتى قرآن (لقد کان لکم فیهم أسوة حسنة) از تکرار این نکته که ابراهیم(ع) و همگامان آن حضرت براى مسلمانان الگو هستند; مطلب بالا استفاده مى شود.
۴ - امیدواران به لطف خدا و معتقدان به روز جزا، بهره مند از الگوهاى شایسته و الهى (لقد کان لکم فیهم ... لمن کان یرجوا اللّه)
۵ - نارسایى هاى معنوى و باورهاى نادرست، مانع درس آموزى انسان از الگوهاى شایسته (أسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الأخر) تصریح به «لمن کان یرجوا...» در حقیقت مى رساند که هر چند ابراهیم(ع)، الگویى براى همگان است; اما تنها کسانى از این الگو درس مى گیرند که از روح معنویت (امید به رحمت حق) و ایمان به قیامت برخوردار باشند و اشخاصى که چنین نباشند; بهره اى نخواهند برد.
۶ - امیدوارى به رحمت خدا و باورمندى به قیامت، زمینه ساز روآورى انسان به توکل، انابه و نیایش (ربّنا علیک توکلنا ... لقد کان لکم فیهم أسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الأخر) در صورتى که الگو بودن، نظر به محتواى آیات پیشین داشته باشد - که درباره توکل، توبه و نیایش بود - تعبیر «لمن کان...» افاده مطلب بالا مى کند.
۷ - روى گردانان از شیوه برائت و عبادت ابراهیمى، ناتوان از آسیب رسانى به خداى بى نیاز و ستوده (و من یتولّ فإنّ اللّه هو الغنىّ الحمید)
۸ - اعمال نیک و بد خلق، بى تأثیر در ذات بى نیاز و ستوده خداوند (و من یتولّ فإنّ اللّه هو الغنىّ الحمید)
۹ - خداوند، یگانه «غنى» (بى نیاز) و «حمید» (ستوده) است. (فإنّ اللّه هو الغنىّ الحمید)
۱۰ - غنا و بى نیازى خداوند، مبرّا از هرگونه صفات ناستوده (فإنّ اللّه هو الغنىّ الحمید) وصف «الحمید» پس از «الغنىّ»، مى تواند تعریض بدان داشته باشد که توانمندى و غناى خداوند، همچون دیگر توانمندان نیست که با بخل، آز و محدودیت در توانمندى و... آمیخته باشد.
۱۱ - برنامه برائت از مشرکان و نهى از مودّت با ایشان، در جهت مصالح خود مؤمنان و نه خداوند (و من یتولّ فإنّ اللّه هو الغنىّ الحمید) با توجه به این که این آیات، در ادامه نهى مؤمنان از مودّت مشرکان است، تعبیر «و من یتوّل...» بیانگر مطلب یاد شده است.
موضوعات مرتبط
- ابراهیم(ع): اهمیت دعاى ابراهیم(ع) ۲; اهمیت دعاى پیروان ابراهیم(ع) ۲
- اسماء و صفات: حمید ۹; غنى ۹
- الگو: نقش الگو ۳
- الگوگیرى: الگوگیرى از ابراهیم(ع) ۱، ۲; الگوگیرى از پیروان ابراهیم(ع) ۱، ۲; موانع الگوگیرى ۵
- امیدواران: الگوى امیدواران به لطف خدا ۴
- امیدوارى: آثار امیدوارى به رحمت خدا ۶
- انابه: زمینه انابه ۶
- ایمان: آثار ایمان به قیامت ۶
- بینش: آثار بینش باطل ۵
- تبرى: تبرى از مشرکان ۱۱; روش تبرى ۷
- تربیت: روش تربیت ۳
- توکل: زمینه توکل ۶
- حمد: حمد خدا ۸
- خدا: تنزیه خدا ۱۰; زیان به خدا ۷; ویژگیهاى بى نیازى خدا ۱۰
- دعا: زمینه دعا ۶
- عمل: آثار عمل پسندیده ۸; آثار عمل ناپسند ۸
- قیامت: مؤمنان به قیامت ۴
- مؤمنان: الگوى مؤمنان ۴; مصالح مؤمنان ۱۱
- مشرکان: ممنوعیت دوستى با مشرکان ۱۱
- موحدان: الگوى موحدان ۱، ۲; زمینه تکامل موحدان ۳