القمر ٥٢: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و هر چیزی که کردند در کتابها است | |-|معزی=و هر چیزی که کردند در کتابها است | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القمر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::52|٥٢]] | قبلی = القمر ٥١ | بعدی = القمر ٥٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الزُّبُرِ»: کتابها (نگا: قمر / ). مراد نامههای اعمال و پروندههای کردار و رفتار و گفتار انسان است که توسط فرشتگان مأمور و مراقب، نگارش و نگاهداری میگردد (نگا: انفطار / و و ). | «الزُّبُرِ»: کتابها (نگا: قمر / ). مراد نامههای اعمال و پروندههای کردار و رفتار و گفتار انسان است که توسط فرشتگان مأمور و مراقب، نگارش و نگاهداری میگردد (نگا: انفطار / و و ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶
ترجمه
القمر ٥١ | آیه ٥٢ | القمر ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الزُّبُرِ»: کتابها (نگا: قمر / ). مراد نامههای اعمال و پروندههای کردار و رفتار و گفتار انسان است که توسط فرشتگان مأمور و مراقب، نگارش و نگاهداری میگردد (نگا: انفطار / و و ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۳ - ۵۵، سوره قمر
- مقصود از خطاب در ((اكفاركم خير...))
- وجه اينكه در تعليل معذب ساختن مجرمين فرمود: ما هر چيز را به ((قدر)) آفريديم
- اعمال ما تابع قواعد كلى و ضوابط عمومى منتزع از خارج است ولىاعمال خداوند علتى جز مشيت او ندارد
- سه گونه تعليل افعال خدا در آيات قرآن
- بيان مراد از اينكه فرمود: امر ما يكى است چون چشم بر هم زدن
- اشاره به جايگاه متقين در روز قيامت
- (رواياتى درباره قدر و اينكه قدريه منكران قدر مجوس اين امتند و...))
- (و اينكه مقصود از آن هندسه و حد وجودى هر چيز است )
- قدر غير قضائى است كه قطعى و غير قابل برگشت مى باشد
نکات آیه
۱ - از بین نرفتن کردار کافران، در طول زمان (و کلّ شىء فعلوه فى الزّبر)
۲ - ثبت و ضبط تمامى کردارهاى آدمیان، در دیوان اعمال آنان (و کلّ شىء فعلوه فى الزّبر)
۳ - توجه به ضبط کردار آدمیان در نظام جهان، بازدارنده آنان از کفر و گناه (فهل من مدّکر . و کلّ شىء فعلوه فى الزّبر) با توجه به این که آیه شریفه در جهت تذکار، بیان شده است; برداشت بالا به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- ذکر: آثار ذکر ثبت عمل ۳
- عمل: بقاى عمل ۱; ثبت عمل ۲
- کافران: عمل ناپسند کافران ۱
- کفر: موانع کفر ۳
- گناه: موانع گناه ۳