النجم ٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=نه گمراه شد یار شما و نه گم گشت | |-|معزی=نه گمراه شد یار شما و نه گم گشت | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النجم | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = النجم ١ | بعدی = النجم ٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَا غَوی»: به باطل نگرویده است. به خطا نرفته و به کژراهه نیفتاده است (نگا: طه / . | «مَا غَوی»: به باطل نگرویده است. به خطا نرفته و به کژراهه نیفتاده است (نگا: طه / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۵
ترجمه
النجم ١ | آیه ٢ | النجم ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا غَوی»: به باطل نگرویده است. به خطا نرفته و به کژراهه نیفتاده است (نگا: طه / .
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۸، سوره نجم
- اشاره به غرض ومحتويات سوره مباركه نجم و مكى بودن آن
- چند قول درباره مراد از ((نجم )) در آيه : ((و النجم اذا هوى ))
- مقصود از اينكه فرمود: ((و ما ينطق عن الهوى ...))
- وجوه مختلف در معناى آيات : ((ذو مرة فاستوى و هو بالافق الا على ثم دنا فتدلى ...))
- شرح مفاد آيه : ((ما كذب الفؤ اد ما راءى ))
- گفتار بعضى مفسرين در تفسير (ماكذب الفواد ما راى )
- مقصود از ((نزلة اخرى )) و رؤ يت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )) در آيه :((و لقد رآه نزلة اخرى ))
- ((سدرة المنتهى )) چيست ؟
- معناى (ما زاع البصر و ما طغنى )
- چند روايت درباره مراد از نجم در ((و النجم اذا هوى ))، و رواياتى درذيل آيات مربوط به معراج پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) ۵۱
- رواياتى در ذيل (قاب قوسين ) و(ثم دنى فتدلى ) در نزديكى پيامبر با خداوند در شبمعراج
- رواياتى درباره رؤ يت قلبى رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) خداوند سبحانرا
- اشاره به اختلاف درباره اينكه معراج پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) جسمانى وروحانى يا فقط روحانى بوده .
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مبرّا از گمراهى و عقاید باطل (ما ضلّ صاحبکم و ما غوى) «ضلال» (مصدر «ضلّ») به معناى منحرف شدن از راهى است که انسان را به مقصود مى رساند و «غىّ» (مصدر «غوى») بر نادانى اى اطلاق مى شود که برخاسته از رأى فاسد و عقیده باطل باشد.
۲ - شهادت خداوند بر گمراه نبودن پیامبر(ص) و مبرّا بودن آن حضرت از جهل و رأى فاسد (و النجم ... ما ضلّ صاحبکم و ما غوى)
۳ - پیامبر(ص)، شخصیتى آشنا و شناخته شده براى مردم مکه (ما ضلّ صاحبکم) خطاب در «ما ضلّ صاحبکم» متوجه مردم مکه است و «صاحب» از ریشه «صحبت» (ملازم و همدم بودن) مشتق است. بنابراین «صاحبکم»; یعنى، کسى که با شما همدم است و در میان شما زندگى مى کند و شما از تمام حالات و رفتار او آگاهى دارید.
۴ - اتهام گمراهى و جهل به پیامبر(ص) از سوى مشرکان (ما ضلّ صاحبکم و ما غوى) آیه شریفه در رد این دیدگاه مشرکان است که پیامبر(ص) را متهم به گمراهى و جهل مى کردند.
۵ - حضور همیشگى پیامبر(ص) در میان مردم، گواه روشنى براى آنان بر مبرّا بودن ساحت آن حضرت از گمراهى و فسادرأى (ما ضلّ صاحبکم و ما غوى) آوردن وصف «صاحب» (همدم، همنشین) براى پیامبر(ص) و اضافه آن به «کم»، پیامدار این معنا است که رسول اکرم(ص) همیشه با شما بوده و این حضور خود گواهى است بر پاکى و درستى آن حضرت در طول عمرشان.
۶ - پیامبر(ص)، ستاره اى هدایتگر، بدون کمترین انحراف و گمراهى (و النجم ... ما ضلّ صاحبکم و ما غوى) از ارتباط مقسم به با مقسم علیه (یعنى از ارتباط «و النجم» با «ما ضلّ») استفاده مى شود که اگر ستارگان به اراده الهى راهنماى بشر در کره خاک اند و کسى را گمراه نمى سازند پیامبر الهى نیز به اراده خدا هدایتگرى است قویم و بى کمترین خطا.
موضوعات مرتبط
- خدا: گواهى خدا ۲
- محمد(ص): تنزیه محمد(ص) ۱، ۲، ۵; تهمت جهل به محمد(ص) ۴; تهمت گمراهى به محمد(ص) ۴; عقیده محمد(ص) ۱; فضایل محمد(ص) ۶; گواهان تنزیه محمد(ص) ۵; محمد(ص) و جهل ۲; محمد(ص) و گمراهى ۱، ۲، ۵، ۶; هدایتگرى محمد(ص) ۶; همنشینى محمد(ص) با مردم ۵
- مشرکان: تهمتهاى مشرکان ۴
- مکه: اهل مکه و محمد(ص) ۳