الصافات ١٤٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس بپرسشان آیا پروردگار تو را است دختران و ایشان را است پسران | |-|معزی=پس بپرسشان آیا پروردگار تو را است دختران و ایشان را است پسران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::149|١٤٩]] | قبلی = الصافات ١٤٨ | بعدی = الصافات ١٥٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْبَنَاتُ»: مراد فرشتگان است که بنا به عقیده تباه خود میگفتند: فرشتگان دختران خدایند (نگا: بقره / نحل / ، نجم / ). البتّه پسر و دختر در پیشگاه خدا ارزش یکسان دارند و معیار شخصیّت هر دو پاکی و تقوا است. ولی استدلال قرآن در اینجا به اصطلاح از باب «ذکر مسلّماتِ خصم» است که مطالب طرف را بگیرند و به خود او باز گردانند. نظیر این معنی (نگا: نجم / ). | «الْبَنَاتُ»: مراد فرشتگان است که بنا به عقیده تباه خود میگفتند: فرشتگان دختران خدایند (نگا: بقره / نحل / ، نجم / ). البتّه پسر و دختر در پیشگاه خدا ارزش یکسان دارند و معیار شخصیّت هر دو پاکی و تقوا است. ولی استدلال قرآن در اینجا به اصطلاح از باب «ذکر مسلّماتِ خصم» است که مطالب طرف را بگیرند و به خود او باز گردانند. نظیر این معنی (نگا: نجم / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸
ترجمه
الصافات ١٤٨ | آیه ١٤٩ | الصافات ١٥٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْبَنَاتُ»: مراد فرشتگان است که بنا به عقیده تباه خود میگفتند: فرشتگان دختران خدایند (نگا: بقره / نحل / ، نجم / ). البتّه پسر و دختر در پیشگاه خدا ارزش یکسان دارند و معیار شخصیّت هر دو پاکی و تقوا است. ولی استدلال قرآن در اینجا به اصطلاح از باب «ذکر مسلّماتِ خصم» است که مطالب طرف را بگیرند و به خود او باز گردانند. نظیر این معنی (نگا: نجم / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَ لَکُمُ الذَّکَرُ وَ لَهُ الْأُنْثَى (۰)
وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ... (۰) تِلْکَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزَى (۰)
تفسیر
- آيات ۱۴۹ - ۱۸۲ سوره صافات
- ردّ اعتقاد مشركين به دختر داشتن خدا و خويشاوندى بين او و جنّ
- رد اعتماد مشركين مبنى بر اينكه جن اولاد خداوند هستند
- توضيحى درباره استثناى عباد مخلصين در آيه : سبحان الله عما يصفون الا عباداللهالمخلصين
- و اينكه چرا خدا از وصف واصفان جز وصف عباد مخلصين منزه است
- بيان مفاد آيه : فانكم و ما تعبدون ما انتم عليه بفاتنين الا منهوصال الجحيم
- ردّ و ابطال پندار مشركين درباره اينكه ملائكه دختران خدايند، با بيان موقف و موقعيتملائكه در عالم خلقت واعمال صادره از ايشان
- مقصود از اينكه انبياء عليهم السلام منصور هستند و جند خدا غالبند
- چند روايت در ذيل آيه : و انا لنحن الصافون ...
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مأمور زیر سؤال بردن عقاید مشرکان (فاستفتهم ألربّک البنات)
۲ - عقیده مشرکان به وجود دختران براى خداوند (ألربّک البنات)
۳ - برترى پسر بر دختر در دیدگاه مشرکان صدراسلام (ألربّک البنات و لهم البنون) برداشت یاد شده با توجه به این نکته تاریخى است که مشرکان، فرزند پسر را بر دختر ترجیح مى دادند; ولى در عین حال معتقد بودند که خداوند دختر را برگزیده است. از این رو خداوند چنین طرز تفکرى را محکوم کرده است.
۴ - انتساب دختر به خدا، در عین عقیده به برتر بودن پسر بر دختر، عملى نابخردانه و به دور از منطق (فاستفتهم ألربّک البنات و لهم البنون)
۵ - تصور غلط مشرکان درباره خداوند متعال و کوچک شمردن منزلت او (فاستفتهم ألربّک البنات و لهم البنون) انتساب دختر به خداوند و برگزیدن پسر براى خود، با این عقیده باطل که پسر بر دختر ترجیح دارد، نشانگر این حقیقت است که مشرکان، تصور درستى از خدا و معارف الهى نداشتند و منزلت خدا را کمتر از منزلت بشر مى دانستند.
۶ - انتساب عملى بدون رجحان و برترى به خداوند، نسبتى نابه جا به او و نشانه نشناختن منزلت او است. (فاستفتهم ألربّک البنات و لهم البنون)
۷ - عقیده به وجود دختر براى خدا، ناسازگار با عقیده به ربوبیت او است. (فاستفتهم ألربّک البنات و لهم البنون) برداشت یاد شده از تصریح به اسم «ربّ» در آیه شریفه، به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- افترا: افترا به خدا ۶
- پسر: برترى پسر ۳، ۴
- جاهلیت: عقیده مشرکان جاهلیت ۲
- خدا: آثار جهل به خدا ۶; استخفاف خدا ۵; اسناد جاهلانه به خدا ۶; انتساب دختر به خدا ۲، ۷; بى منطقى انتساب دختر به خدا ۴
- دختر: ارزش دختر ۳
- عقیده: عقیده به ربوبیت خدا ۷; عقیده به فرزنددارى خدا ۲، ۷
- عمل: عمل جاهلانه ۴
- محمد(ص): رسالت محمد(ص) ۱
- مشرکان: بینش مشرکان صدراسلام ۳; بینش غلط مشرکان ۵; پرسش از عقیده مشرکان ۱